Tuesday, November 25, 2014

Penghujung Minggu

Kisah ini diinspirasikan dari kisah benar kami. Bila dah sebut kisah benar, dah tentu ianya sangat benar sekali. Percayalah kata kata tulisanku nih. 

Jumaat yang memancar mentarinya
Imbas sekejap pada 20 hb. Sebelas 20 Empat Belas yang lalu, di mana kami diberikan cuti free. Maka pada keesokan harinya yakni Jumaat, kami dah datang kerja untuk siapkan semua folders bagi skrol. Afiq ada datang sekali, Rayyan pun datang sekali. Dua dua anak buah ni sekadar memeriahkan. Si Rayyan tak berapa nak menolong sangat disebabkan moodnya telah terkucar kacir disebabkan jatuh di lopak air dalam pejabat. Afiq ada menolong juga membuang kertas bagi folder. Wah, boleh diharap juga dia ni.

Pada jam 1.30 macam tu, barang barang dikemas. Kami simpan apa yang patut lepas tu bertolak balik. Dalam perjalanan tu sempat singgah ke Mydin Mall yang baru dibuka. Mulanya tak nak singgah sebab takut. Takut ramai orang, takut pintu pecah. HAHA! Bila sampai sana, orang tak ramai sangat. Teruja juga dengan tempat baru. Ruang dia pun agak selesa. Ok, bukan pasal Makdin ni yang nak diceritakan. Tutup cerita.

Sabtu yang indah, mentari juga memancar gagah

Sabtu kami datang lagi ke tempat kerja. Kali ni kami memunggah jubah ke dalam beg. Saya datang agak lambat dalam sejam macam tu, dah banyak beg yang disiapkan.




Ini gambar keesokan harinya. HAHA. Bayangkan lah ini mesin masa. Terkedepan 1 hari. Ini sebelah petang. Pada pagi, saya duk melepak kat pejabat je. Bukan melepak kosong, saya lepak berisi. Isinya ialah menolong kawan kawan mengisi, mengecop nombor siri skrol. 

Rajah di atas adalah semasa pelajar dah ambil jubah mereka. Kala ini, orang dah agak lengang. Jadi saya tak ada kerja nak buat melainkan baca surat khabar sambil tu mengambil gambar secara rambang. Sambil sambil tu berangan sekejap. Selang seli dengan kenangan lama. Mood agak baik melayan pelajar yang ambil jubah. Ada yang tanya 'akak, kalau saya size apa ya?'. 'Akak, size S ada lagi ke?'. 'Yang kupon ni nak diberi kat sini ke?'. Macam macam soalan dan soalan itu saya jawab dengan lapang hati. Eh tak, kecuali soalan size jubah dorang. Saya bukan pakar sangat, jadi terpaksa minta tolong kawan sebelah bagitahu size yang sesuai.


Ok, mari kita kembali ke hari Sabtu. Yang saya nak cerita tadi tu. 





Inilah kerja yang kami lakukan pada hari Sabtu tu. Silalah melihat dan mengamati beg yang berisi dengan jongkong emas. hehe. Ini lebih bernilai dari jongkong emas lagi. Semua mengidamkan baju ni. Yaa, inilah dipanggil jubah! Itu menandakan hari graduasi kamu sudah hampir saatnya. Menandakan kesibukan pun bermula. Nak pakai baju macam mana, nak datang hari apa, nak datang jam berapa, berapa orang nak datang, sekampung ke? sekeluarga ke? 2 keluarga ke? beramai ramai ke? Tiket dah beli ke? Kenderaan dah ditempah ke? Semuanya tu penting dan perlu difikir serta dirancang rapi.

Ya Allah, rindunya saat memakai jubah konvokesyen. Ingat tak seronok ke? Sedangkan graduasi tabika pun dah bukan kepalang gembira, graduasi ini apatah lagi. Kita ambil gambar banyak banyak. Eh bukan bukan, yang penting merasai hari bahagia tu dengan perasaan sehabis maksimum girang cemerlang. Walaupun result tak berapa nak cemerlang, namun kegembiraan perlu melampau daripada si cemerlang. haha. Apa kisah, eh kena kisah, kena kisah. Jangan gembira melampau. Sedang sedang elok je happynya walaupun kalian semua dapat menggengam segulung diploma atau pun ijazah. 

Yelah, saya bukannya marah nak rasa gembira sakan tu. Bukan. Tapi perjalanan tu jangan gembira sangat, banyakkan hati hati. Tambahkan doa kat dalam hati, moga perjalanan selamat sampai ke dewan konvokesyen dan selamat kembali ke destinasi.


Mencelah jap si Ahad
Jap, nak cerita masa hari Ahad di sebelah pagi. Tadi tu kan Ahad di petang hari. Masa hari Ahad kan. Saya duk masukkan skrol ke dalam envelope. Mana envelope yang dah berisi dengan transkrip tu, saya jenguk jenguk juga sebelum masukkan skrol. HAHA. Saya dapati, ramai yang dapat 3.5 dan ke atas. Pandai budak budak ni eh. Dah lah tu, ramai yang dapat 3 pointer. Melayu pulak tu, dahlah program tu bukan bukan calang calang program. Aliran sains dan biasanya diboloti oleh pelajar bangsa lain. 

Saya ni memang suka tengok pada kejayaan pada pelajar yang nak konvo ni. Tumpang seronok. Tumpang rasa best!


Sabtu petang, angin petang menderu namun itu tidak membuatkan saya terlelap

Adik 1 ajak keluar cari kerang di Marang. Di Marang ada kerang. Kerang di Marang memang berkarung karung banyaknya. Memang pesta kerang sedang berlangsung dengan gegak gempita. Kan kat Marang sedang dilanda fenomena kerang. Jadi kami pun turut teruja sama.

Kami bersiap selepas Asar, terus keluar dari rumah. Ke rumah adik 1 sekejap. Kami plan nak pergi dengan 1 kereta aje. Senang nak bergerak. Dengan berbekalkan sebuah baldi untuk diletakkan kerang yang bakal kami perolehi, saya rasa seronok. Berkira kira merancang dalam kepala tu, jangan cakaplah. Tunggu masa je nak sauk kerang kat pantai nanti.

Tunggu punya tunggu, adik 1 masih tak balik lagi. Kami bergerak dah agak lambat. Bila sampai kat sana. Jalan sesak. Kereta diberhentikan. Kami turun ke pantai walaupun dah agak lewat petang. 




Kerang tak ada, yang ada hanyalah orang ramai yang tak berputus asa mencari kerang. Pantai ni macam bahaya sikit. Agak menjunam strukturnya. Ombak besar membadai. Uish, jangan dibuat memain. Sekali datang ombak, mau terguling kat dalam pantai tu. Jadi masa saya jalan ni, mata tak lepas pandang pada si Rayyan dan Afiq kat depan. Bimbang!





Baihaqi tiba tiba memunculkan diri dengan baju Ultraman! haha. Muncul dengan tiba tiba di dalam handphone. Kami tak datang sekali, kami datang asing asing. Baihaqi datang dengan kapal angkasa berwarna hitam, plat TA*xxxx. Wah, hebat Bai. Adik 2 datang agak awal daripada kami. Awal tak awal, dia pun tak dapat kerang.

Nasib baik saya tak bawa turun baldi. Kalau tak tentulah 'woh mek, mangatnya bawa baldi. nok isi nape tu?'. HAHA! Kalau ada yang tanyakan soalan macam ni kat saya, dah tentu saya jawab 'nok isi mung ar, nok isi nape lagi'. haha. Dah tentu terkerang kerang dia nak jawab. Eh, ini imaginasi saya je. Tak bawa baldi turun dari kereta, jadi tak ada lah dipandang rendah atau ditertawakan. Padam balik imaginasi dialog tu. Padam balik kan Bai?




Oleh kerana kerang tiada, maka kami melayan kerang di kedai makan sahaja. RM10/1 kilogram. Mahal juga kan harga kerang? Ini yang rasa nak redah pantai je sauk sendiri kerang. Kami makan ramai ramai. Sos kerang ni sangat sedap!




Kami gigih ke pantai cari kerang. Orang kat Kemaman senang senang dapat free tanpa bersusah payah ke pantai. Ini kerang yang kakak 2 terima daripada siapa entah. Cuma kan, kerang ni agak pelik sedikit. Dia tak macam biasa. Kulit dia dah ternganga. Kerang yang normal cengkerang dia tertutup rapat tak nak tunjukkan wajah.




Akhirnya tiba juga kat gambar terakhir ni. Rasa macam dah berjalan berpuluh puluh kilometer nak bercerita sampai habis ni. Penat menulis aih. Ini kanak kanak yang girang gembira. Sambil minum susu sambil berlari ke sana ke sini. Tahun depan kita sekolahkan mereka.

Oleh itu, berakhir sudah penhujung mingguku. Nak kata hebat sangat, tak adalah sangat. Namun seronoklah juga sebab dapat spend time dengan anak buah dan keluarga yang lain.

Mengantuk pulok doh ni. Slow slow kena undur diri doh ni.

Permisi dulu ya dong!



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.