Sunday, December 21, 2014

1 Hari Suku dan 1 Malam Yang Sangat Mengujakan

Assalamualaikum MPSku. Sihatkah engkau atau bagaimana? Semoga dikau dan kamu-kamu semua, baik-baik sahaja di sini.

Di sini hujan turun dengan lebat dan adakala terhenti-henti. Sambil-sambil kita melihat perkembangan berita mengenai bola sepak yang mana dimenangi oleh Thailand. Yeah! AFF Suzuki Cup 2014 yang mana diadakan 2 tahun sekali telah menyaksikan Malaysia tumpas dengan agregat 4-3. 

Masa tengok semalam, geram tu memanglah geram bilamana goalkeeper asyik terlepas bola aje. Tangkapan bola dia tak berapa kemas dan ini memang tak boleh dinafikan. Sekali terlepas, kita masih selamat. Dua kali terlepas pun kita masih selamat. Namun tak selamanya kita selamat apabila sepakan berbisa daripada Thailand menunjal bola ke dalam gawang. Hancur berderai. Namun tak boleh dinafikan, agakan goalkeeper ni memang tepat dan mengagumkan kita yang tak pandai main bola diperingkat antarabangsa ni,

Hancur hatiku namun tak adalah sampai nak menangis. Yelah, yang bermain bagus adalah berhak untuk menang, Dalam bola sepak ni, kadangkala nasib juga. Dah nak habis permainan pun, masih lagi dapat sumbat 2 gol. Memang sangat zalim bola ni kan?

Tahniah untuk Charyl Chappuis. haha. Ok ok jangan jengkel eh. Tahniah Thailand! Kalau dia tak ambil penalti masa 1st final itu hari dan cameraman tak zoom muka dia sehabis dekat! Mana kita [baca = orang perempuan] nak kenal dan tahu dia tu wujud. 
Pssttt! Kawan saya jeles, dia cakap 'hok mana? hok kening Ziana Zain tu ke?' HAHA. 

Eh eh, ni dah tersasar ke bulan ni. Kita nak cerita pasal benda lain.

Ah! Kasi can lah. Dah lama tak menulis ni. Bila dah start menulis, macam ni lah gaya dia.

PERJALANAN BERMULA KE NILAI 3

Hari Rabu dan Khamis saya bercuti. Cuti pun diisi agak last minute. Saje je cuti, untuk habiskan cuti saya yang saaangaaattttt banyak. Baki yang ada 1 bulan 16 hari lagi selepas ditolak dengan Rabu dan Khamis.

Pada hari Khamis. Saya mesej kat sepupu, bila nak pergi? Saya nak standby lah nak kemas apa yang patut. Bila sepupu cakap nak bertolak lepas Asar. Jadi saya buat keputusan untuk keluar ke bandar dahulu bersama si Afiq. Saya nak bayar apa yang patut terlebih dahulu. Takut nanti bajet saya tersasar. Jadi sebelum kita membeli, adalah lebih bagus kita menyelesaikan apa yang penting dahulu.

Saya keluar adalah hampir 1 jam lebih. Balik rumah, sempat lepak-lepak. Pada jam 4 petang, barulah saya terhegeh-hegeh mengemas baju. Dahlah masa mengemas tu kan. Saya tak tahu berapa lama kami nak pergi. Saya solat, lepas tu sambung lagi mengemas. Siap.

Tunggu punya tunggu, pada jam 6 lebih barulah pakcik dan makcik saya datang ambil. Haila, kata lepas Asar. haha. Inilah maksud lepas Asar sekalian. Masa tu bapaknda saya yang duk jenguk kat luar pintu. Jenguk tengok Pokteh dan Mokteh dah datang ke belum?


Pokteh dan Mokteh datang dan kami pun bergerak ke destinasi dengan doa dalam hati. Macam-macam doa kat hati sebab takut. Kami ni nak bermusafir jauhh.



Hujan sepanjang jalan. Air di tepi highway Pantai Timur dah naik agak tinggi. Gambar agak tidak sharp disebabkan kamera handphone agak lambat nak capture sesuatu image.




Masih lagi cerah di lewat petang hari. Masa ni van dipandu agak laju iaitu 100km/h. Apa?? tak laju ke tu? Nak laju, kalian pandulah sendiri pada 170km/h. HAHA. Mau tercabut enjin kereta kalau laju macam tu. Untuk pengetahuan kalian, van ni tak boleh 'lari' laju sangat. Suka diwar-warkan, saya suka naik van ni sebab dia ada limit kelajuan. HEHE. Van dah veteran katakan. Tapi van ni banyak berjasa pada kami saudara mara ni ha. 

Air yang banyak kat jalan raya menyebabkan ada la beberapa kali van ni macam terhoyong sekali sekala. Langgar lopak air, mana nak stabil sangat van ni. Alhamdulillah, Pokteh boleh dikatakan cekap memandu van kesayangan dia ni. Jadi dia dapat control van tu.




Perjalanan pada waktu malam. Kami melalui:

Lebuhraya Pantai Timur
Jalan Almuktafi Billah Shah
Jalan belakang [saya tak pasti sangat jalan ni] dan keluar di Kampung Mak Chili, Kemaman
Jalan Muadzam Shah, Pahang
Jalan Kuala Pilah
Nilai

Berbagai pengalaman mendebarkan kami lalui.

1. Kami melalui 1 jalan di Kemaman, air agak biasa. Nak cakap dalam, tak adalah dalam mana. Namun, air yang cetek jangan disangka tiada kelajuan membara di situ. Semasa melalui jalan tersebut, van mula dibawa arus air yang melimpah di situ. Saya dan sepupu memang agak cemas kat dalam. Makcik kat depan, senyap je. haha. Pakcik pun senyap. Yang bercakap hanyalah Naa sepupu saya. 'Bad kita makin tepi doh ni'. Masa tu, boleh nampak van mula ke kiri yang mempunyai tebing di situ. Alhamdulillah, pokteh berjaya melaluinya dengan tenang. 

Saya tak tahu apa yang berada di fikiran pakcik saya ketika itu. Makcik saya pula, dia rileks sebab dia cakap dia tak sedar/perasan keadaan masa tu genting rupanya. hahaha.

Pengajaran dia: Saya dah faham kalau ada maklumat yang cakap 'tidak boleh dilalui oleh kenderaan ringan/jalan ditutup untuk kenderaan ringan'. Oo, ini rupanya keadaannya. 

2. Semasa kami melalui jalan di kampung Sungai Ular, Kuantan. Tengah seronok borak-borak. Tiba-tiba sepupu saya 'bad, lembu tu depan'. Pakcik saya brek van tu. Nasib dia tak adalah brek kaw-kaw punya. Kami berjaya lalui halangan tu. Syukur.

3. Kami melalui Muadzam Shah. Kat situ jalan sempit dan gelap. Sangat gelap. Adakala hanya van kami yang terkontang-kanting keseorangan melalui jalan tu tanpa adanya kenderaan lain. Kiri kanan memang hutan. Lampu jalan memang lah tak ada. Ada sekali tu kan, treler dia makan jalan kami sikit. Pakcik saya kena mengelak, tapi tak boleh mengelak ke tepi sangat, sebab nanti masuk hutan. 

4. Pakcik saya silap masuk jalan [highway/flyover] masa kat Negeri Sembilan. Yang kelakar, dia siap boleh undurkan van masuk lorong yang betul. HAHA. Bolehlah buat macam ni sebab jalan lengang tak ada orang pun.

Memang sangat mencabar dan mengujakan perjalanan ni. 

Dan yang banyak bermain di hati ialah sangat cemas sampaikan BERDETAK DETAK hatiku kecemasan. 

Serius! Tak main-main. Macam-macam yang ada kat dalam fikiran.

Alhamdulillah, selepas melalui ranjau perjalanan untuk datang ke sini, akhirnya kami sampai jua.



4 pagi kami sampai di hotel bajet. Hotel ni kami cari secara on the spot macam tu je. Harga dia oklah. Sangat affordable. 

RM70 - 2 orang, RM80 - 3 orang | lebih kurang lah harga dia macam tu. Senang cerita bawah RM100 lah. Kami ambil 2 bilik. 
Kalau nak murah, boleh ambil 4 orang sebilik. Itu pun kalau kamu datang 1 jantina, contoh lelaki atau perempuan tak bercampur. 




Jangan pandang rendah pada hotel ni. Saya ni memang tak pernah menginap di hotel bajet. Namun hotel ini sangatlah woww! Internet dia punyalah laaajuuuu berdesup! Tak ada password pun tau. Bersih. Dipendekkan kata, memang sangat berbaloi. Boleh cuba kalau setakat nak tidur semalam dua. Pekerja dia ramai India. Namun sangat friendly.

Nah untuk rujukan kalian, kot manalah tahu kan nak datang kat Nilai. hehehe Hotel New Wave Nilai

Nampaknya setakat ini sahaja cerita episod 1 kita pada kali ini sebab kami dah penat. Kami nak tidurkan mata dulu.

Suku dan 1 malam pun berlalu. Baki 1 hari lagi, nanti kita cerita esok-esok pulak eh.




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.