Thursday, December 25, 2014

Bah

Tak pernah datang ke Terengganu? Atau lebih spesifik lagi ke Kemaman? Atau lebih dan lebih spesifik lagi ke beberapa kawasan penting Kuala Terengganu? Tak pernah? Marilah saya pernahkan anda untuk road tour dari satu ke satu tempat sehingga anda temui sedikit cahaya kesimpatian.

Kisah kali ini, sebenarnya tiada niat untuk menagih simpati pun. Namun ingin mengajak anda semua agar melihat sesuatu di sebalik sesuatu. Faham maksudku? Susah sebenarnya nak menjelaskan ayat tersebut. 

#DISEMBER | 2013

Kita cerita sejarah terlebih dahulu, barulah senang nak faham cerita.

Banyak cerita tidak diabadikan di MPS ni. Maka ruang Muzium saya mula mengalami kekurangan arkib sejarah 2013. Sebab tulah saya memang akan berusaha untuk menulis sebanyak mungkin apabila ada cerita yang dirasakan menarik. Urmm, menarik bagiku. 

Air bah tidak mengenal siapakah dikau? Apakah jawatanmu? Apakah rumahmu? Tidak kenal. Air bah tidak akan kenal. Soalan tu contoh sahaja dan tiada kena mengena dengan gambar. Soalan itu adalah umum untuk semua.

Pada Disember 2013. Daerah Kemaman mengalami banjir dengan besar-besaran sekali. Air tak dapat diagak. Nak naik banyak mana? Nak naik kat mana? Pssst! Ini bukan lirik lagu eh. 




Gambar daripada kakak 2 yang masih lagi di dalam simpanan saya. Ini ketika rumahnya telah surut airnya. Jika tidak, air itu mencecah hampir separuh pagarnya. Sampah sarap yang tidak diundang datang, eh tanpa segan silu datang terdampar di depan sana. Sampah sangat banyak. Terpaksa tolak ke tepi untuk membuka pintu nak masuk ke dalam rumah. Kakak saya yang cakap. Err, anda boleh baca dengan beberapa nafas.




Kita yang tengok sedih. Yang menghadapinya lagi berduka. Pilu dihati bagaikan ditabur garam, diletakkan gula dan juga cili padi. Pedih! 




Saya bergerak ke rumah sewa sepupu pula yang juga berada di daerah Kemaman. Musnah teruk barang-barang dia. 1 plastik besar novel-novel kawan sepupuku terpaksa dibuang sebab dah terendam air. Sangat bertabah kepada kawan sepupu saya ni. Dia peminat novel, banyak giler kot novel dia. 

Tapi itulah kan, apa yang kita ada sebenarnya bukan kita punya secara mutlak. Ianya hanya pinjaman. Sedangkan kereta kalau asyik tak bayar aje boleh ditarik, inikan pula novel biasa.




Tahukah kamu semua. Gambar ini sangat menyentuh perasaan. Apabila melihat gambar ini, saya masih dapat merasai kesunyian di sini. Kami sampai di Kemaman lebih kurang pada jam 9 malam. Lalu saya dan adik 1 ke sini untuk mencari jarum suntikan. Saya bukan doktor mahupun nurse. Namun saya perlukan jarum tu. 

Sampai di sini, bayangkan. Hampir kebanyakkan kedai ditutup. Keadaan sepi. Desir angin menyapa pipi dan hati. Sebak menguasai kedua-dua mata. Panas mata ini.

Kesunyian pada malam itu seolah-olah dilanda tsunami. Serius! Orang ramai memang kelihatan namun tiada percakapan yang bising kedengaran. Hanya perlahan-lahan tutur kata dituturkan. 

Kami sempat melihat jambatan yang runtuh di pukul arus kuat di depan sana. Di situ sebenarnya laluan air. Tapi pada kejadian itu, air naik tinggi sehingga melimpah di hadapan KFC kat sini. Err, orang Kemaman mesti tahu lah kawasan tu.



Gambar  kanan : pemandangan selepas banjir di jalan rumah kakak 2 dan sepupu

Pada 2013 banyak peralatan persekolahan anak-anak buah saya rosak. Saya tidak dapat menebak apa perasaan mereka. Walaupun mereka masih di sekolah rendah, namun tentu terselit perasaan sedih mereka. 

Pada 2014. anak-anak buah saya dah bersiap sedia. Kasut dan beg sekolah yang baru dibeli dah standby untuk hadapi segala kemungkinan. 

Perasan tak 'refrigerator' tu? Itulah peti bantuan yang diterima semasa tahun 2013 yang lalu. Tapi masih di dalam kotak sebab peti dah ada.




Pembersihan sedang giat dijalankan. Ini bagi mengelakkan permasalahan di masa akan datang. Kalau lambat bersihkan lumpur ni semua, haaa maka akan sukarlah untuk ditanggalkan. Maka cucilah ketika lumpur ni masih baru dan tidak berupaya lagi tinggalkan kesan yang degil tahap kuasa 8!




Kereta yang terkena banjir. Kebanyakkan mereka tak datang pun ambil kenderaan mereka ni. Bukan tak nak ambil, tapi rosak. Ada yang tak boleh start! Nak menangis? Memang kita akan menangis.




Bantuan yang dikumpul untuk diagihkan kepada masyarakat di Kemaman.

Sementara itu, jambatan yang runtuh sedang dibina dengan jambatan sementara.

Maka, ambillah peluang ini untuk sama-sama ringkan beban mereka yang terlibat dengan bencana ini.


#DISEMBER | 2014

Malam tadi, saya dan keluarga abang 2 mengambil peluang untuk melihat keadaan sebenar. Eh silap, malam Selasa yang lalu saya dah tinjau kawasan dengan kakak ipar 2.




1 :: Saya cuba rakamkan gambar di atas jambatan Sultan Mahmud. Hasilnya sangat mengecewakan. Ketahuilah kalian semua, angin ditika itu sangaaatttttlah kuat. Saya tak galakkan mereka yang ada anak kecil suka-suka hati duk menggendong anak kat palang besi jambatan sini. Bayangkan kalau terlepas? Saya tak nak bayang selebihnya. 

2 :: Air di Masjid Kristal melimpah dan membawa sampah sarap ke tepi tebing 

3 :: Air turut melimpah di Pulau Kambing. Kat depan sana ada waterfront. Air tengah pasang masa saya ke sini.



1 :: Kami lalui taman rekreasi di belakang Masjid Terapung. Kelihatan penanda agar tidak menghampiri kawasan selepas pokok-pokok tersebut. Kat sinilah kejadian budak yang mati lemas, lemas kat area sini namun ditemui di Pulau Kapas. Jauh sangat.

2:: Kita ke Masjid Terapung pula. Ini gambaran malam tadi. Air dah nak naik ke permukaan aras masjid.

3:: Jambatan Sultan Mahmud pada malam semalam. Air makin naik tika itu.

4:: Afiq mengambil peluang yang dah terhidang di depan mata. Naik buggy sambil tersengih-sengih kesukaan.

Lepas tu, kami ronda-ronda lagi dan balik.

Itu sahajakah? Tidak.

Apabila melihat dengan mata sendiri. Betapa, kerdilnya kita. Betapa tiada kuasanya kita untuk menghalang semua ini. Tiada kudrat untuk kita menadah air hujan supaya semuanya masuk ke dalam satu kawasan sahaja. Tiada. Namun mengapa kita masih angkuh kepada Pencipta?



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.