Wednesday, December 3, 2014

Bingkisan Pelangi

Kirimkan aku kekuatan. Lagu siti nurhaliza. Tadi layan cerita Salju Sakinah kejap. Cerita dia tak berapa nak dihayati sangat. Kekurangan fokus itu berpunca daripada kelalaian saya ketika menonton tv. Semasa sedang menonton, saya lakukan kerja lain. Kerja melayan kerenah si Humaira.

Humaira dah pandai meniarap. Sebelum ni dia asyik guna gear reverse aje. Malam tadi, Humaira berjaya menemui gear D. Lalu dia berjaya menggerakkan badannya ke hadapan. Satu pencapaian yang agak mengagumkan dan mempersonakan. Pingat emas untuk Humaira. Cakap pasal persona. Tadi ternampak kereta wira tapi dia letak 'Persona' kat belakang bonet kereta tu. Maka jadilah.

Proton                                                      Persona

Boleh bayangkan tak? Tentu boleh kan? 

Sebelum majlis konvokesyen bermula, saya berperang pom pung pom kaboom dengan diri sendiri. Berperang dari segi kerja. Kerja masih ada yang terbengkalai namun dalam masa yang sama saya perlu juga menyumbang tenaga demi menjunjung pepatah 'berat pikul sendiri, yang ringan ringan tu bolehlah saya tolong junjung'. HAHA. Ampun sebab jahanamkan peribahasa ni.

Namun tak mengapa, dalam berat hati dan berbelah bahagi, Alhamdulillah majlis konvokesyen dah menemui titik penghabisannya. Syukur.

Namun kerja saya masih belum lagi menemui jalan END.

--------

Untuk seketika, marilah saya bercerita di sebalik tabir sebelum majlis berlangsung. Pendek kata nota diri sendiri.

Maka, dengan ini terimalah entry bertajuk Bingkisan Pelangi yang mana pengisiannya agak rainbow sedikit. Entry lelong, satu entry banyak cerita. Kiranya buy 1 free 5. haha. 


JUMAAT | yang akan ku kenang - 28.11.2014

Pagi sebelum saya bergerak ke tempat kerja. Saya basuh baju sikit, ambil kesempatan matahari yang memancar terang di luar. Ambil peluang menjemur pakaian untuk dikeringkan tanpa bertangguh lagi. Ambil peluang sementara mendung menyembunyikan diri, ambil peluang sebelum mutiara jernih turun dari langit. Peluang itu perlu diambil sebelum ianya hilang.

Selepas kelam kabut menjemur baju. Ternampak orang kampung berjalan secara berjemaah untuk ke kampung seberang. Tak tegur rasa serba salah. Sebab dah biasa menegur makcik makcik ni. Lalu ketika di pertengahan jalan, saya berhentikan kereta. Mereka di ajak naik dan saya turunkan mereka di pertengahan jalan di kampung yang satu lagi. Manakala saya pula meneruskan perjalanan ke tempat kerja.

Kawan sepejabat memesan makanan. Ok, lantas saya berhenti di sebuah warung makan. Selepas pesanan dibuat dan makanan bertukar tangan. Terus masuk kereta.

Hidupkan enjin, terus tukar gear reverse dan dah bersedia nak tukar gear kepada D. Tiba tiba ada ultraman. Eh tak, itu cerita Afiq dan Ultraman dia. Tiba tiba ada seorang pakcik bangun dan menuju ke arah keretaku. Aku sangat tertanya tanya, adakah pintu keretaku tidak rapat ditutup? Adakah apa yang ingin dikatakan oleh beliau? Maka apakah jawapannya? Menyampah pulak baca ayat ni kan?

Ok, jangan kita panjangkan penyampahan itu.

Pakcik tu bagitahu tayar kereta saya kempis. Saya turun, terkejut melihatnya. Kempis belepeng. HAHA. Kalau kamu mahir gunakan nada orang terengganu bercakap Key El. Maka cubalah ayat ini 'kempis belepeng'. LOL!! 

Tayar bocor!

Terus call adik 2 bagitahu kejadian ni, Alhamdulillah dia memang nak datang kerja juga. Jadi saya tunggu aje kat dalam kereta. Nak tunggu kat luar, orang ramai sangat. Segan. Sebab mereka makan makan, tak kan saya nak terkelip kelip menonton mereka makan? Aish, malu lah.

Semasa kat dalam kereta, ada lagi seorang pakcik datang dan tunjuk ke arah tayar. 'Bocor tu, tahu dok lagi?' 'saya jawab dengan anggukan sahaja menandakan dah tahu tayar bocor'. Kami tak berbicara namun hanya minda yang berbicara. Hebat. haha. 

Banyak lagi ni nak tulis. Mohon bersabar semua. Sehabis laju saya menaip ni.

Adik 2 sampai, lalu kerja menukar tayar dilakukan. Alhamdulillah ramai yang datang hulurkan pertolongan. Saya dan Dhia hanya melihat. Bagaimana Dhia tiba tiba ada dalam cerita ini? Dimaklumkan Dhia datang dengan adik 2 saya. Anak adik saya ni tak boleh berenggang dengan ayah mereka. Anak ayah katakan.

Selepas selesai menukar tayar, maka kami meneruskan perjalanan. Dhia naik kereta bersama sama saya.




Saya sebenarnya nak biarkan Dhia pakai helmet dalam kereta. Tapi akal cepat memotong perbuatan tersebut. 'aih, takkan dalam kereta pun nak pakai helmet'. Terus saya ambil helmet letak di belakang kerusi.




Skill menukar tayar perlu ada di setiap pemandu tak kira lelaki atau perempuan. Dalam hidup saya, rasanya dah boleh nampak cara nak tukar tayar tu. Cuma rasanya tak berapa nak mampu sebab tenaga yang bergunung diperlukan. Kalau tenaga setakat seciput, tak payah nak berangan. Tayar dah lah berat, lepas tu nak 'jek' skru kat tayar tu lagi. Adik 2 pun punyalah berpeluh nak longgarkan skru tu semua.

Kalau ada pemutar skru macam kat kedai tayar tu, urm mungkin sangat membantu. 

Cara tukar tayar :
  • Pastikan tayar bocor.
  • Keluarkan tayar spare yang rupanya kecil lagi aneh. HAHA. Saya malu nak bawa kereta dengan tayar ni tau. 
  • Keluarkan 'jek' untuk angkat badan kereta. Saya tak pasti alatan besi tu orang panggil apa. Tapi biasa dengar orang duk sebut 'jek'. Jadi saya sebutlah 'jek' jugak
  • Longgarkan semua skru kat piring tengah tayar tu. Kena guna tenaga yang banyak di sini.
  • Kita posisikan 'jek' tu kat bawah kereta. Cari tempat yang betul, sebab pakcik tu cakap, kalau silap letak kereta boleh kemik. Tak tahulah betul ke tak. Saya percaya aje. hehe
  • Putar 'jek' dengan besi panjang tak panjanglah sangat, sampai kereta terangkat. 
  • Putarkan skru dan tanggalkan tayar
  • Ambil tayar spare, lepas tu pasang.
  • Skrukan semula tayar. Pastikan skru betul betul, takut tertanggal kan naya kita.
  • Siap
Nampak mudah kan? Tapi tak semudah saya menulis. Sebab macam saya cakap tadi. Tenaga yang banyak sangat diperlukan.


Tutup pasal cara tukar tayar, kita beralih pula kepada cerita di dewan.




Kami dah selesai buat kerja. Abam pun ada datang. Dhia dan Abam sangat gembira sambil minum susu. Memang tak boleh nak ambil gambar. 


SABTUDAY | k o n v o k e s y e n - 1 2 - 29.11.2014



Masa rehat, ambil kesempatan datang kat atas ni. Tujuan utama nak kutip semua sisa sisa bekas minuman. Tapi bila dah kat atas, macam rugilah kalau tak ambil pemadangan dari sisi sini. Cantik kan? Rasa nak konvo lagi sekali pun ada. Serius! Saya tak main main.

Semua orang dalam kadar secepat mungkin membersihkan dewan dek kerana sesi sebelah petang akan bermula seawal perarakan graduan masuk lebih kurang jam 2 petang. Sepatutnya lebih awal sedikit, tapi biasalah. Bukan senang nak pastikan pelajar ikut arahan kita. Dengan keadaan bersesak kat luar dewan. Pelajar pula dah lama tak jumpa kawan kawan lama. Ambil gambar, bersembang itu ini. Padahal tugasan kami nak pastikan mereka pakai jubah yang betul, bawa smart card. Bawa apa yang patut, kami tak nak kelam kabut. Bila dah nak bergerak masuk dewan, barulah sesetengah mereka bagitahu 'tak bawa smart card'. 'Jubah salah warna'. Urmm. Benda ni boleh diselesaikan lebih awal sekiranya pelajar bagitahu awal awal, namun begitulah kan, lama tak jumpa kawan. Borak dulu lepas tu baru tersedar T___T . Kita nak marah, tak boleh juga, yelah tak nak ar spoilkan mood happy pelajar ni semua.

Nak tulis salah, tak tulis pun salah. Maka marilah kita sama sama menikmati pemandangan ini.


SUN-DAY | 30.11.2014



Setiap tahun, saya tak pernah gagal untuk membidik pemandangan di sini. Rupanya kat kampus ni, adalah juga angle yang cantik untuk diambil. Masa ni kan, pelajar tak ramai lagi. Hari masih pagi. Jadi bagi pelajar yang datang awal tu, mereka sempat bergambar lama lama kat sini. Lepas dah bosan kat sini, mereka beralih arah kat tempat lain pula. Pendek kata, datanglah awal untuk ke konvokesyen. Anda sebagai graduan tidak akan menyesal kalau datang awal.

Apa yang anda dapat kalau datang awal?

Tenang
Boleh bergambar puas puas
Boleh nikmati masa dengan family dengan baik sementara anda nak masuk kat dalam dewan
Kalau lapar, sempat lagi nak makan
Anda tak termengah mengah datang kat dewan
Anda tak perlu pakai jubah semasa berjalan, tak perlu pakai mortar board senget benget
Kalau tapak kasut anda tercabut, anda ada masa dan akan sempat tukar dengan orang lain dengan tidak kelam kabut [at least, family anda boleh cari alternatif]

Dan lain lain yang anda carilah sendiri faedahnya apabila anda datang awal ke sesuatu majlis. hehehe




Semasa majlis konvo berlangsung. Kami sempat curi curi masa ke tapak pesta pergi  beli air. Beli bear comel ni. Kami pergi pagi sangat. Adalah dalam jam 9 lebih macam tu. Banyak gerai tak buka lagi.

Sebabnya, kami tahu kalau dah petang nanti, susah sikit nak datang. Time tu pelajar dah nak pulangkan jubah. Jadi pandai pandailah urus masa..

Oh ya, bear ni untuk yang dapat result UPSR baru baru ini. Tak boleh sebut nama, nanti dia perasan.




Petang pada sesi keempat konvo. Majlis dah selesai. Kami petugas pun dah balik masa ni. Dah nak maghrib, lampu dewan pun dah terpasang tapi pelajar dan ibu bapa masih ramai mengambil peluang bergambar. Yelah, bila lagi kan nak ambil peluang ni. Lepas ni, mereka dah tentu dah susah nak datang Terengganu. Jadi, ambillah peluang akhir ni. Touching la pulak. Salah satunya, bilamana melihat wajah gembira dan kepuasan pada raut ibu bapa graduan.

Saya dan Dhia pun turut sama bergambar. Dhia pun nak konvo juga. Bila dia dah besar nanti, boleh tengok balik gambar ni. Kot kot boleh jadi pembakar semangat untuk belajar. Eh, kenapa Dhia ada ek? Sebab dia datang dengan ayah dia. Kerana tu lah dia selalu je ada kat dalam galeri gambar saya.





Macam biasa, bunga yang selalu saya ambil saban tahun. HAHA. Bunga bunga ni diambil oleh kawan saya. Saya tak sempat nak ambil pusing pasal bunga sebabnya pelajar sangat ramai pada petang tu. Mereka pulangkan jubah hari yang sama kerana esok mereka dah nak balik.

Maka, tamatlah cerita konvo kita pada tahun ini.

Untuk graduan semua.

TAHNIAH!

Selamat menempuh alam pekerjaan. Dan semestinya alam belajar adalah yang paling best. HAHA



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.