Thursday, January 30, 2014

Santai Petang

Ukuran tahun, masa, lama mana kita mengenali seseorang. Belum tentu ukuran itu tepat. Ukuran itu tidak boleh membuatkan kita dah cukup kenal dengan seseorang itu. Belum tentu true colour dia kita tahu. Belum tentu. Kadang-kadang ianya sangat jauh tersasar. A berkawan dengan B, belum tentu A betul-betul mengenali B walau mereka saling mengenali. Walau mereka saling berbalas mesej. Walau mereka biasa berjumpa. Walau mereka saling bergurau senda. Walau mereka sepejabat. Belum tentu. Begitu juga sebaliknya.

Kita hanya akan betul-betul dapat mengenali seseorang apabila kita tidur atau bermusafir bersamanya. Akan dapat mengenali dan membaca sedikit demi sedikit perangai sebenar seseorang itu apabila meluangkan masa siang dan malam bersamanya. 

Di awal tahun ini, saya berjaya mempelajari benda baru. Tak semua perangai kita orang suka, tak semua perangai orang tu, kita suka. Tak semua orang dapat memahami jiwa kita, tak semua orang kita faham jiwanya. 

Dan, tak semua kata-kata pedas saya dapat menerima dengan hati yang lapang.

Dan, sungguh saya memang sangat alah dengan kata-kata yang tajam.

Sangat alah sampai menjeruk rasa.

Mungkin kerana keluarga sendiri tidak begitu biasa melontarkan kata-kata pedas kot. Bagi saya, persekitaran biasanya mempengaruhi kita. Adalah sikit sebanyak. Tak banyak sikit, tak sikit banyak. Ayat sama je ni. Mungkin ya mungkin tak.

Betul lah cakap orang, lidah boleh memotong orang yang setinggi 7 kaki  x_x

XOXO


Wednesday, January 29, 2014

Erti Rindu

Ecewah. Eh, jangan fikir lain.

Baru-baru ni, saya ke KL atas urusan saja-saja. Suka-suka. Konon nak shopping. Saya pack barang pada jam hampir 6pm. Flight dalam jam 9.30pm rupanya. HAHAHAH. Saya yo-yo oi je minta Abang 2 hantar jam 8pm. Memang berjanggut la menunggu kat departure hall tu. Masa tu kan, saya terfikir. Kenapa dorang tak announce pun flight ni delay ke apa. Tapi saya relaks je lah duduk kat dalam tu. Benda ni saya sedar lepas saya dah balik dari KL. Ya Allah. Nasib baik saya datang awal, kalau tak haru je.

Masa 2 hari sebelum pergi kan, saya dah cakap kat Afiq.

Nanti cuda nak naik kapal terbang [nada beria sebab saja nak kasi dia 'wowwww'. Padahal hakikatnya Afiq tak tahu apa pun. LOL]

Dia jawab 'Afiq nok naik gokkk' [dengan muka beria, muka eskyen]

Saya cakap 'tapi kali ni cuda naik dulu, Afiq naik kemudian eh'.

Dia jawab 'cuda naik dulu ke? oooooooo cuda naik dulu' [dia memang akan bercakap dalam nada lanjut, aish! nada dia comel sangat. kalau lah saya boleh upload suara dia, tentu korang akan bersetuju dengan saya. Bersetuju dia bercakap nada lanjuttttttt]

Masa hari nak pergi. Kami salam-salam.

Sampai kat KL. Sempat berwhatsapp dengan dia.

Hello Afiq
Bangun dok gi? [bangun tak lagi?]

Afiq mangun doh [aish comel sangat eh suara dia]
Afiq makan mee goreng

RINDU SANGAT-SANGAT! Sebab dulu kan, dia kecil lagi. Sekarang dia dah besar. Jadi bila nak tinggalkan dia untuk beberapa hari, memang terasa la. Sebab dia dah banyak cakap. Banyak cakap sangat sangat.

Saya ke KL malam Jumaat. Petang Jumaat selepas pulang shopping saya demam. Biasanya saya demam sekejap je. Demam selesema.

Malam Isnin tu, saya pulang ke Terengganu semula.

Masa abang 2 datang ambil tu kan. Afiq diam je. Kita tanya dia, dia jawab tapi malu-malu je.

Masa kat dalam kereta, saya try la usik-usik dia. Eh macam terpegun je tengok saya. Terpegun macam tak kenal kita. Lebih kurang macam tu la. Kita pun terasa lain. Macam tak rapat. Ah, susah sungguh nak jelaskan perasaan tu.

Kakak ipar 2 tanya saya 'aida demam ke?'. Saya jawab 'aa, masa hari Jumaat petang. ni selesema je la'. Dia pun cakap 'Afiq pun demam juga Jumaat tu. sekarang ni selesema juga'. Wow #chemistry makcik dan anak buah.

Masa kat rumah. Saya terus tercongok depan tv. Nak layan korea.

Eh, Afiq terus.

Tuda [buat suara pelat]. Datang peluk saya. Sambil cakap-cakap bahasa yang langsung saya tak faham. HAHAH.

'eyh..emeh.. bla bla'. Cuba nak tulis, tapi tak dapat sebab nada suara dia lembik sebab nada MANJA. Nada baby-baby la konon.

Saya tanya dia 'rindu ke cuda dok?' Dia jawab dalam bahasa yang sama 'eyh.. bla bla'.

Kakak ipar 2 saya jawab. Saja buat manja la tu.

Sekarang dah habit dia, kalau apa-apa. Dia akan bercakap dalam nada manja dengan bahasa yang saya tak faham. Datang usap pipi kita. Peluk kita. Bila dia makin besar, kita lagi akan terasa rindu kalau kita berjauhan 2 3 hari. Serius! Sekarang, saya faham sangat perasaan mak kita-kita dulu macam mana.

XOXO



Monday, January 20, 2014

Penangan Lontom

Memang dalam kamus DBP, tiada ayat lontom namun yang ada ialah lontong. Semasa menulis word tu kan, saya rasa macam pening. LOL! Melampau kan?

Macam ni ceritanya.

Satu hari tu, saya minta jiran tolong buatkan lonto** untuk dijamu kepada kawan pejabat. Sebab dah janji nak jemput dorang ke rumah masa hari raya tahun lepas. Namun disebabkan kekangan kerja, jadi tertangguh la sampai la dah akhir 2013 baru berkesempatan nak menunaikan janji tu. Haish! Terasa seolah-olah menaip dalam satu nafas. HAHA. Saya sebenarnya terkejar dan mencuri-curi update blog ni [keluar tanduk T___T]

Ok, berbalik pada cerita. Pagi tu saya bawakan lonto** ke pejabat. Kami makan sama-sama. Seronoklah kan sebab bila kita dapat jamu kawan-kawan makan, terasa sangat berpuas hati.

Dulu kan, saya tak berapa ngam sangat dengan lonto** ni. Orang pantai timur memang tak berapa familiar dengan makanan ni. Kalau orang Johor mungkin biasalah kot. Atau orang-orang luar. Nak jadi kisah, selepas dapat jiran yang pandai masak, suka memasak ni. Bila tiba hari raya, mereka akan buat lonto** dan bermula kat situ la saya suka lonto [tulis lonto jelah, sebab penat nak buat **. haha]. Saya makan bertambah tau, sebab sedap. Memang sedap.

Ok, sambung balik pada cerita lonto kat pejabat ni. Kami makan-makan, saya kenyang. Jadi stop dululah. Lepas beberapa jam, saya tambah sekali lagi. Masa tu kan, ada lagi lebihan nasi himpit tu kan. Nak buang sayang, jadi nak tak nak saya habiskan hingga akhirnya. Saya macam memaksa diri saya makan walaupun dah  kenyang sangat dah time tu [SAYA RASA INI PUNCANYA].

Di petang hari tu, saya terasa macam panas sejuk panas sejuk. Badan terasa macam nak demam. Saya bagitau kat kawan rapat, macam tak sedap badan je. Selepas tu juga, sebut je lonto, saya rasa macam mual. Rasa macam, nak nyahkan aje ayat lonto tu dalam dunia ni. Terasa macam, kenapa ada ayat lonto, eh kenapa ada menu nama lonto. Kat kepala, lonto tu macam menari nari dan menambah kesengsaraan perasaan.

Balik dari kerja, saya terus demam. Kakak ipar 2 tolong hangatkan kuah lonto sebab ada baki lagi. Masa tu kan, saya rasa nak keluar dari rumah. Nak jauh dari bauan tu. Macam menyeksakan sangat.

Sejak dari hari tu, saya dah tak boleh nak menerima lonto.

Tak boleh tengok gambar lonto. Gambar lonto yang ada dalam simpanan saya, dah saya padamkan.

Sebut je lonto, saya rasa mual. Pening. 

Jumaat baru-baru ini, saya nak buah gulai kuning. Namun, kakak ipar 2 yang sukarela nak masak gulai tu. Jadi saya ok je. Dia buat gulai kuning dan sayur kobis goreng campur cili boh sikit, nak kasi merah la konon.

Saya makan nasi, mula-mula ok. Lepas tu, apabila gulai kuning bercampur dengan sayur kobis goreng tu kan, dia dah jadi ala-ala lonto.

Saya terus rasa pening. HAHAHHA.

SERIUS! Saya memang tak lalu dengan lonto.

Kalau boleh, hapuskan lonto dalam dunia ini.

Saya tentu akan rasa aman.

Saya pasti, saya dah tak suka akan lonto.

Tolonglah, tolonglah jauhkan lonto dari diri saya.

Saya rasa macam tersepit di dalam kotak kecil. 

HAHAHHA.

Ayat hyperbola sangat weyh!

Tapi itulah realitinya. 

Tak tahu la selepas ni saya dah tak boleh nak makan gulai kuning lagi. HUHUHU.

Janganlah macam ni.




Sunday, January 12, 2014

2 Kesedihan

Pagi tadi hujan lebat. Lebat sangat. Masa sedang memandu tu kan, ternampak seorang pakcik bermotorsikal memboncengkan anaknya. Berbaju hujan warna kuning, si anak lelaki memeluknya erat. Kalau diperhatikan pada pakaian, budak tu baru sekolah rendah. Dihati nak sangat-sangat menolong pakcik tu. Di mana agaknya budak tu bersekolah. 

Kasihan sebab hujan tadi memang lebat, tentu basah lencun mereka dua orang. Sambil memandu, saya bermonolog sendiri 'tak suka ar tengok benda-benda sedih macam ni di pagi hari. kan tak pasal-pasal hati dah sedih'.

Lepas tu saya teruskan perjalanan ke tempat kerja. Dan memang niat saya nak berkongsi cerita pakcik tu dan anak lelaki dia.

Tadi, selepas makan pagi. Saya menyambung kerja pejabat. Sedang saya membuat kerja, saya terdengar '.. accident.. Fara.'. Rasa ingin tahu menyebabkan saya sanggup keluar dari bilik sekejap dan tinggalkan kerja, saja nak membusykan badan nak tahu apa cerita tu eh.

Bila dah tahu, saya seakan rasa tak percaya. Mereka meninggal satu keluarga. 4 beranak. Bukan kemalangan biasa aida. Saya sehabis mungkin menahan sebak. Sedih.

Sila baca kat link ni : Tak sempat singgah rumah ibu

Dua minggu lepas, saya ada jumpa arwah sekeluarga di xiri kiddy house. Saya sempat bercakap sembang-sembang sekejap dengan dia. Time tu, saya dengan kakak ipar 2 dan Afiq datang ke kedai tu nak beli keperluan baby.

Masa borak tu kan, Fara memang tak banyak bercakap. Berbeza sebelum ni, biasanya dia ramah la juga. Boleh tak kat kepala saya terfikir 'Fara banyak cakap dengan Ina je ni' [Ina, kalau Ina terbaca ni, serius ini yang Kaida fikir. Sebab biasa baca blog Ina, cuma sekarang Ina dah jarang update blog]. Saya tak adalah kenal mana dengan Fara, namun bila berjumpa dia memang akan tegur, bersembang macam biasa. Kami lain-lain pejabat. Kami kenal sebab saya pernah 'jaga' kursus dulu-dulu. Saya terfikir masa tu, kenapa macam tak mesra je Fara ni, nak bagitahu kat kakak ipar 2 tapi saya tak tercakap. Saya bukan nak cakap itu tanda-tanda ke apa. Sebab mungkin dia sibuk dengan anak-anak ke apa. Atau apa-apa la kan. Cuma ini apa yang kita alami. Kita akan rasa/buat andaian macam, 'rupanya Allah dah nak ambil dia'. 

Dia masih muda, dan umur bukan penentu kematian. Sakit juga bukan penentu kematian. Muda atau tua, kita tetap akan meninggal apabila ajal sudah sampai. Disebalik tragedi ini, saya berfikir dan bertanya pada diri. Apa amalan yang akan kita bawa untuk menemui Ilahi. Bagaimana cara terbaik saya perlu menguruskan sisa-sisa nyawa yang Allah pinjamkan ini. Guna sisa-sisa nyawa baru terasa ngeri sikit. Kalau tak, payah nak insaf.

Ok, lah. Saya nak sambung kerja. Kepala dah sakit sebab menerima/melihat 2 kesedihan pada hari ini.

Semoga Allah menempatkan beliau 4 beranak di kalangan orang yang beriman. Amin.



Thursday, January 9, 2014

Pertemuan Yang Tak Disangka

Seringkali mendatangi kita. ecewah! Teringat pulak kat lagu sape entah yang nyanyi ni. Padahal nak buat tajuk je. 

Banyak sangat lah cerita yang tertangguh, tapi malas ar nak tulis nanti nak cerita itu, nanti nak cerita ini. Sebab dah tahu dah, saya tak TERCERITA pun. Mungkin akan ditulis mengikut kesempatan yang ada.

Ok, untuk memendekkan cerita kita. Setiap tengahari, saya biasanya akan keluar makan dengan hashtag #jjcm. HAHA. Kemain berhashtag berkebbok [berkebbok ni bahasa terengganu]. 

Dah acap kali juga kami ke jiran sebelah untuk menikmati hidangan tengahari. Banyak sangat pilihan, ada yang murah, ada yang sedikit mahal. Jadi, pilihlah mengikut kadar keupayaan purse anda sekalian.

Satu tengahari tu kan, kami memilih untuk makan kat gerai ni. Masa kakak tu ambil order, saya macam 'eh pernah tengok je orang ni'.

Sambil-sambil dia ambil order dan menuju  ke dapur. Saya cakap kat member ;

Saya : eh, orang [orang tu maknanya saya la. HAHAH] rasa kan. macam pernah tengok ar dia ni. 
Kawan : ye dok? tanya ar, mana tahu kot orang yang sama
Saya : takmo ar tanya diri [sendiri]. eh, tolong ar tanya. urmmm, tanya nama ye sape, kerja kat mana dulu, dah lama mana kerja sini. HAHAHA
Kawan : dakpe, nanti saya tanya ye eh
Saya : tapi kan, macam dok saboh [tak kena/logik] pulok ye kerja sini, sebab gaji ye mahal doh masa ye kerja dinung [di sana dengan lebih tepat A&W] dulu

Lepas tu kan, kakak tu datang la hantar makanan kat kami.

Kawan saya pun apalagi, terus menyiasat.

Kawan : kak name nape eh?
Dia : bakpe? HAHA. Tengok kat atas tu [merujuk signage kedai dia]
Saya : ni bukan miss akma ke? kerja kat A&W dulu? [teruja sangat time ni]
Dia : hoo, tu ar.. rasa rajin tengok juga muka awak. nak tanya tapi duk cakap je dengan kak yang sorang lagi. kabo [bagitau] kat dia, macam rajin tengok je dia ni
KAMI : HAHAHA. pot pet pot pet la 

Ya Allah, selepas bertahun-tahun tak jumpa. Selepas saya dah berhenti kerja part time dari A&W PJDI. Tak sangka kami akan bertemu kat sini. Padahal saya dah acap kali duk pusing kat depan kedai dia ni. Dah pernah makan kat sini. Tapi memang tak berjumpa pun sebelum ni.

Tak sangka itu kedai dia. Tak sangka dia banyak berpindah randah ditukarkan cawangan sebelum ambil keputusan untuk berhenti. Dan tak sangka akan dapat panggil lagi 'Miss Akma'. Wah, kalau ada selingan lagu tentu lagi feel [tajuk lagu tak ada dalam minda].

Tu la kan orang cakap, bila belum masanya bertemu. Ianya tak akan bertemu.

Bila bertemu, sekelip mata Allah akan pertemukan.

Ok, kalau nak tahu siapa dia Miss Akma, mohon ke sini  A&W



Ni dia menu yang kami makan. 

Nama : Nasi Bujang. Kreatif benor orang yang kasi nama ni
Harga : RM3 [Nasi, sup/tomyam, telur dadar]. Tomyam dah  habis, jadi kami ambil sup ajelah
Air : Bandung cincau
Harga : RM1.50

Ok. Cukup untuk kali ni eh. Ini pun dah berasap menaip. Menaip dengan kadar kelajuan 80km/j. HAHAHA. Nak bagitahu menaip dengan kadar kelam kabut. 80 tu kira amatur ajelah. Tak laju sangat, berhemah walau berkelam kabut. Eh, cuaca kat luar ok je. Cerah berseri.




Tuesday, January 7, 2014

Janji ke 100

Mengadap screen putih di depan ni, terdiam membisu. 
Merangka kata-kata untuk dicoretkan.
Namun ianya tidak selancar sepertimana saya tidak berdepan dengan screen ini.
Mungkin kerana sekarang, bukan masa untuk menulis.

Senyum

Masanya untuk saya bekerja dan menyudahkan beberapa kerja yang masih lagi tertangguh.
Tertangguh lama-lama menjadi gunung yang tinggi.

Sekian. Maaf ini entry tidak tahu hala. Kosong.

Nantilah akan ditulis entry yang berisi sikit, berisi dengan kenangan. HAHAHA. 

Ok, sudah sudahlah mengarut. Sambung kerja yok!