Tuesday, April 29, 2014

Nak Letak Tajuk Pun Terasa Bersalah

Hai saya Afiq. Saya dah balik ke rumah tokki. Adik Humaira pun ada sama.
dfn,hghjkll;

  yh7uiop[]]\\\\b    ./.HK,./CCFFGHKJL;[-P

vbbnnnjk.kkjmbbgyjnjjjjhyngggtttrtythyyujhhyhhyt6y6tyyttttt

Ok, siap sudah mukaddimah daripada Afiq.

Cuda wak kecik ke? Afiq wak beco doh. [merujuk kepada apa yang dia taip dan apa yang saya taip]

beco = besar

Saja kasi peluang kat Afiq nak tekan keyboard.

Ada nak share beberapa gambar, tapi oleh sebab kabel handphone saya tak tahu entah ke mana. Maka lain kali lah saya share.

Sekian, terima kasih.


Saturday, April 19, 2014

Perkembangan Semasa

1. Malam tadi baru berusaha untuk menyiapkan kerja. Namun masih belum sepenuhnya siap. Baaannnnyyyaakkk lagi yang perlu disiapkan. Saya mengambil keputusan untuk membuat sehabis baik yang boleh. Namun untuk ke tempat kerja pada hujung minggu iaitu Jumaat dan Sabtu, itu mungkin bukan pilihan saya lagi. Datang Jumaat Sabtu sepanjang hari, kebiasaannya saya datang pada jam 8.30 am - 6.-00 pm dan esok Ahad, saya datang kerja lagi. Fuhh! Satu perkara yang memenatkan otak saya. Sebenarnya, saya dapat claim overtime kalau datang pada hujung minggu macam ni. Tapi orang mungkin tak faham yang saya tak berapa nak terliur dengan overtime! Nak tak RM RM RM RM DUIT PITIS RIAL WANG $$$$$? Semua orang nak, namun itu bukan keutamaan saya. Sebenarnya saya amat tegas dalam hal ini, namun ketegasan itu biasanya saya tonjolkan dalam perbuatan dan bukannya percakapan. Lagipun sekarang, tugas saya bertambah di rumah. Jadi saya perlu memberi perhatian kepada tugasan baru ini sehingga Ummi Afiq pulang ke rumah semula. MUAHAHA! Macam jahat je bunyi gelak ni.

2. Saya masih belum membayar ansuran kereta sehingga ke saat ini. Percayalah, kerana kepenatan saya rela tak keluar dari rumah untuk bersukaria waima untuk membayar ansuran kereta. Khamis lepas, saya dah menggelabah sebab dapat sms daripada pihak bank mengatakan saya tak bayar lagi kereta bla bla bla untuk bulan ini. HAA?? Terus call bank tanya macam mana? Berapa bulan dah saya tak bayar? Sepanjang 8 tahun menggunakan kereta, tak pernah tak bayar. Terasa macam 'ee teruknya rekod aku kali ni'. Tulah, saya perasan ada buat pembayaran lebih. Biasanya kalau saya malas nak buat bayaran bulanan, saya akan tanya bank, berapa bulan agaknya saya boleh skip bayar ansuran? Dorang akan cakap hingga bulan sekian-sekian. Wah, boleh goyang kaki dari membayar ni. HAHAHA. Tapi baru sekali tau saya buat perkara ini [tak bayar ansuran bila tahu dah terlebih bayar]. Namun kali ini, keperasanan saya tak kena pada tempat dan masanya. Advanced saya hanyalah RM106 macam tu lah. Dah tak best, saya kena kejar balik supaya menjadi ayat 'awak tak perlu bayar 2 bulan'.

Oh ya, ayat tadi tu kan. Saya bukanlah bersukaria sangat, namun kata orang mencari masa untuk diri sendiri. Dah tak banyak sangat sebenarnya. Paling last, masa pergi renew roadtax. Itu pun kami keluar dah lewat petang, sebelum bank tutup. Tadi saya duk membelek album lama dan ternampak gambar burger di Rasa Ayamas. Saya rasa dah tiba masa saya pergi memanjakan perut saya dengan makanan yang enak-enak T_T

3. Rindu pada arwah che saya. Yaa, saya panggil emak saya che. Tapi dalam handphone disetkan Ummi & Ayahnda. Adik 3 saya memanggil Ummi pada mak saya. HAHAH. Banyak benor gelaran. Kadangkala, bila kita terasa 'banyaknya masalah'.. Sebenarnya masalah biasa dan ada yang luar biasa. Dan saya selalu yakin setiap masalah akan ada akhirnya. Selain Allah, saya selalu ingin menceritakan kepada seseorang yang saya percaya, yang saya rasa dekat. Bercerita untuk mententeramkan diri sendiri. Bercerita dan lepas tu kot-kot mak kita ada nasihat atau pandangan yang boleh dia bagi kat kita. Dan yang paling penting, sebab saya nak ada orang yang doakan saya. Saya sebenarnya cemburukan orang yang masih ada mak dan ayah. Sebab bagi saya, doa seorang ibu tak ada hijab dengan Allah. Tentu tiap kali mereka berdoa pada anak-anak, Allah akan makbulkan. Walaupun tak makbulkan terus on the spot, namun at least kita sebagai anak rasa tenang, dipermudahkan urusan. Saya pernah pesan kat kawan saya, 'mung ada mak, jadi mung suruhlah mak mung berdoa banyak-banyak untuk mung'. Sebab saya dah tak boleh merasai peluang tu, peluang tu Allah dah tarik balik. Sob sob!

4. Entry ni dah jadi macam luahan hatilah pulak kan?

5. Saya selalu fikir, alangkah seronoknya jikalau saya terer memasak. Balik dari kerja terus memasak. Lauk pauk yang saya masak, semuanya best-best belaka. Mengenyangkan perut ayah saya. Namun ianya tidak sebegitu. Saya tak pandai memasak. Baru-baru ini, saya memasak menggunakan santan. Tapi kan, bila dah hari-hari masak menggunakan santan. Saya mula rasa pening! HAHAHA. [Teringat kat entry ini KLIK SINI] Saya terasa macam 'apa benda yang aku masak ni'. Serius! Saya tak akan makan apa yang saya masak melainkan jikalau saya dah kebulur sangat. Sebab tak berapa nak lalu. Ini mungkin simptom normal la kan? Tukang masak biasanya tak berselera nak makan masakan sendiri, kalau orang lain yang masak. Wah! Siap bertambah nasi lagi.

6. Jam dah 11 am lebih. Jadi saya harus stop menulis. Banyak lagi kerja menanti, namun biasalah saya. Ada aje yang saya lengahkan. Ayat penyedap hati 'bukan lengahkan namun cari ilham nak mulakan kerja'. EKEKE.




Tuesday, April 15, 2014

Tengah Buat Pilihan

Masa kat pejabat tadi, banyak sangat idea mencurah. Tapi tak boleh nak menulis, sebab kerja masih banyak menanti. Baru kejap tadi, saya dah tulis hampir 6 perenggan namun saya rasa ayat macam tak best. Rasa macam malas nak menulis, rasa macam tak ada idea nak menulis. Lalu saya delete!

Minggu lepas, saya kehilangan kamera kompak yang saya sayang. Kamera sony yang saya beli dengan harga promosi RM999 sejak 2009 telah dicuri oleh manusia durjana. Gambar kat dalam tak sempat saya transfer ke dalam laptop. Gambar last yang saya ambil ialah semasa kami semua ke Cameron Highlands. Rasanya saya tak tulis perihal ke Cameron Highlands tu kat blog ni.

Saya cuba mencari gambar sony tu, tapi tak jumpa. Ada dalam cd agaknya. Nanti lah kita cerita di lain kali perihal sedih itu. Dah tak ada rezeki.

Semalam, saya keluar ke bandar Kuala Terengganu. Pergi renew roadtax dan insurance kereta sekali. 14.4.2014 dah tamat tempoh. Hari ni saya masih lagi bawa kereta. Esok, nak tak nak memang saya kena ke bandar untuk ambil road tax.

Selepas ke bank, saya ke kedai cermin mata. Sepupu cakap ada promosi. Saya berangan nak beli kaca mata hitam yang baru. Kononnya nak mencari kaca mata hitam yang lebih bagus dan sesuai untuk diri saya. Sebenarnya saya dah terjumpa kaca mata yang saya suka sangat sangat. Brand tak glamer pun, tapi sesuai dengan wajah saya. Mungkin saya perasan aje kot. Tapi saya berpuas hati. Namun demikian, harganya ialah RM300. Saya dah tak nak beli kacamata semahal itu. Bukan berkira, namun kaca mata hitam saya Esprit yang berharga RM300 namun saya hanya guna kurang 5 kali sepanjang tempoh lebih kurang 4/5 tahun selepas membelinya. Dulu hingga kini, saya hanya selesa memakai kacamata hitam yang berharga RM90. Walaupun dah menggelupas HAHA, namun saya tetap memakainya. Dan percayalah, saya bukan seorang yang gila jenama mewah. Setakat mampu pakai, setakat saya selesa. Itu sudah memadai. Sebab itu prinsip hidup kena jelas adik-adik semua. Jangan nak bertanding dengan orang lain, kita yang lebih memahami diri kita.

Selepas ke kedai cermin mata. Saya dan sepupu ke kedai kamera. Kemeluapan perasaan untuk memiliki kamera yang lebih baik tidak dapat disangkal lagi. Namun, saya bukan seorang yang 'kalau nak A, terus beli A tanpa memikirkan jauh-jauh baik buruk dia'. Saya seorang yang agak rasional dan kadangkala emosional. HAHA. Dah diri saya jenis macam ni, nak buat macam mana. 

Saya memang berimpian untuk memiliki kamera DSLR sejak bertahun-tahun-tahun yang lalu. Namun, sampai sekarang masih tidak berjaya saya miliki. Dan sekarang, rasanya kamera DSLR bukan lagi keinginan saya.

Berikut antara topik yang ada dalam wishlist saya:

WISHLIST I

WISHLIST II

WISHLIST III

WISHLIST IV


Saya sebenarnya, dah mengusha satu kamera ni. Olympus pen. Jenama ni mungkin dah lama. Namun saya baru terperasan akan kewujudan kamera ini.


Mahu saya tak menangis tengok kamera ni semua. Semua ini idaman hati. Dapat pegang pun dah kira ok sangat-sangat dah. Dapat tilik gambar pun dah kira gembira benor!


Harganya adalah dalam lingkungan RM1,000 - RM4,000. Mengikut jenis yang kita kehendaki. Harga ni saya main letak je, tak adalah saya tulis spesifik sangat.


Semalam saya usha kamera ni. Gambar dia cantik sangat. Bila kita zoom, gambar dia tak pecah. Kedai ni kebetulan dia buat promosi. Adalah dalam RM1,299. Tokey tu cakap, balik fikir dulu nak kamera yang mana. Masalahnya, saya dah tak tahu nak pilih yang mana. Sebenarnya, saya nak kamera yang murah namun gambar dia standard dslr. HAHAHA. 


Kalau beli kamera ni, dapat sekali la lens dia tu. Tak adalah panjang mana. 42mm je. Saya masih berfikir dan masih sedang membuat pilihan. Kamera ni kan, keluaran 2011. Lama benor kan? Harga dulu ialah RM2,+++. Sekarang bila hampir 4 tahun berlalu, harga dah turun hampir RM1,000.


Ni gambar dari depan.




Sedang saya membaca pelbagai bahan perihal kamera yang the best untuk beginner macam saya ni, saya pula terbaca review pasal kamera sony ni. Orang cakap ini pun ok. 

Saya memang tak dapat nak buat keputusan sekarang. DSLR memang saya tak akan beli. Ini sebab, kemungkinan kamera itu tidak akan digunakan secara maksimum adalah tinggi. Saya bukanlah seorang photographer, saya cuma seorang yang gemarkan mengabadikan gambar di dalam kamera. Sekadar suka benor nak mengambil gambar. Itu sahaja. Jadinya, saya perlu membuat pilihan yang paling terbaik untuk diri saya. Wang yang akan dilaburkan ini adalah banyak. Dah lama saya tak melabur wang tunai untuk gadjet yang saya sukai. 

Dan saya sangat yakin, kamera hanyalah sebagai alat sahaja. Yang penting, orang yang mengambil gambar. Kalau dah jenis tak pandai nak ambil gambar, pegang kamera berbelas-belas ribu pun, urmmm nan hado la gambar engkau.

Nantilah, saya akan cari dan gali lagi maklumat sebelum membelinya. Wishlist ni dah berzaman, namun akan saya realisasikan jua nanti. InsyaAllah.



Thursday, April 3, 2014

Ahad INI

Balik dari kerja petang tadi. Sampai kat rumah, terus parking kereta di sebelah rumah makcik saya. Buka pintu kelihatan jiran saya menuju ke arah saya. Dia senyum saya pun senyum. Apabila disatukan ayat itu tadi, membawa maksud kami berbalas senyuman.

J : Cuda, datanglah kat rumah AHAD ni lepas Asar. [keluarga dia memang memanggil saya Cuda, macam panggilan anak-anak buah saya]
Saya : alaa, kerja lah. balik kerja bolehlah datang.
J : a'aa.. datang lah lepas balik kerja. bukan apa pun, buat makan-makan sempena birthday Ain.
Saya : oo ok je.
J : ajaklah Maa juga, dah cakap kat dia. nanti tolong ingatkan dia ya
Saya : nanti orang ingatkan dia. insyaAllah
J : pergilah ambil Afiq.. semua budak-budak nak Afiq
Saya : sekarang payah sikit, sebab Afiq dekat rumah mak saudara dia [ummi Afiq bersalin, jadi dia berpantang kat kampung dia]
J : Ain dah cerita kat kawan-kawan dia, nak suruh Afiq baca Al-Fatihah. Ain dah cakap kat kawan sekolah dia, yang jiran dia budak kecil tapi pandai baca Al-Fatihah
Saya : eyhh [sambil senyum, saya memang dengar je, tak sangka budak-budak ni cerita pasal Afiq kat kawan-kawan sekolah rendah mereka] baca sini

Sebenarnya anak-anak J memang rapat dengan Afiq, sebab budak-budak kan suka berkawan. Memang si Afiq ni kiranya macam 'adik kesayangan' mereka lah. Selalu aja dibelikan barang-barang atau hadiah untuk Afiq. Seronok dunia budak-budak ni. Hari ni bergaduh, esok berbaik semula.



Mengimbas Musim Lalu

Saja je tak nak tulis mengimbau kenangan, sebab ayat tu macam dah biasa sangat saya dengar.

Pagi tadi, semasa berhenti di traffic light, kedengaran suara budak perempuan menangis. Kuat betul. Kereta saya apabila di waktu pagi, memang tak pasang aircond. Jadi tingkap tu memang terbuka sekadar perlu. Suara tu saya cari dan rupanya datang daripada seorang anak kecil berusia dalam lingkungan 5/6 tahun. Menangis tak nak pergi sekolah agaknya. Ini kerana budak tu memakai pakaian pra-persekolahan berwarna biru. Mak dia tunggang motorsikal [skuter] jadi budak ni berdiri kat tengah-tengah menghadap emak dia.

Bila lampu dah hijau, maka sepanjang jalan lah orang ramai boleh dengar suara tangisan budak tu. Kasihan pun ada.

Teringat pada satu kisah semasa dalam darjah 1. Dah lama sangat kisah ni.

Kat sekolah kan, biasanya akan dikunjungi oleh doktor gigi. Jadi kebetulan satu hari tu, doktor datang nak buat pemeriksaan gigi dan seterusnya bawa kami-kami semua yang terpilih ke klinik gigi.

Kebiasaannya saya memang tak ada masalah untuk pergi ke klinik gigi bersama-sama kawan-kawan yang lain. Namun nak dijadikan cerita, masa sesi pujuk memujuk beberapa orang kawan yang tak nak ke klinik gigi tu saya tiba-tiba ubah fikiran. 

Saya tak nak pergi ke klinik gigi. Lepas tu siap cakap 'saya sakit perut'. HAHAHA! Adoi lah, macam mana masa tu boleh terfikir buat alasan yang SUNGGUH TAK LOGIK.

Destinasi yang kami akan pergi ialah #KLINIK GIGI dan kat situ KLINIK KESIHATAN terletak kat tepi. Buat alasan macam tu memang tak lepas punya nak dikecualikan dari pergi klinik. Kalau sakit perut dah tentu mereka boleh bawa saya ke klinik sebelah tu. 

Itu lah alasan budak-budak yang tak tahu apa-apa. Tak pandai lagi nak beza dan fikir panjang. 

Lepas tu cikgu Faezah cakap kat saya 'aida [sebenarnya cikgu tu panggil nama penuh saya] bakpe eh gini'. Dialog-dialog lain saya tak ingat. Yang saya ingat, akhirnya saya pergi juga ke klinik gigi tu. 

Kami dibawa naik ke satu #van klinik kesihatan. Diperiksa gigi kami dan selepas itu dibawa kembali ke sekolah.

Dialog ni memang saya akan ingat sebab masa tu macam percaya jugalah kat lelaki berbaju putih yang bawa van tu 'ok, nanti kita pergi KL eh'. Kuala Lumpur pada masa itu macam 'wahhhh, kita nak pergi KL'. Dengar perkataan KL pun dah rasa gembira gila-gila. KL tu kan jauh [pada masa tulah]. Mana kami mampu nak pergi. Bayangkan perasaan kami yang sebenarnya diperkotak katikkan. LOL! Padahal dorang nak hantar kami ke sekolah je masuk guna jalan belakang. Ceh!


#KLINIK GIGI dan kat situ KLINIK KESIHATAN : bila dah besar barulah tahu klinik ni serumpun. kiranya macam mak dan anak lah

#van klinik kesihatan : sama juga, bila dah besar barulah tahu van ni lah yang kami naik dulukala



Tuesday, April 1, 2014

Dulu & Sekarang

Tentu kamu semua pernah rasakan sebegini:
  • Dulu 
Pergi bercuti atau ke suatu tempat, bila balik rumah buka laptop terus upload gambar kat facebook. Penuh satu album. Tak cukup 1 album, tambah lagi album ke 2. Beria sungguh.
  • Sekarang
Pergi ke mana-mana, ambil seberapa banyak gambar yang dimahukan. Apabila balik ke rumah, sudah tidak lagi betah untuk memuat naik gambar sampai beratus di dalam 1 album. Paling kokak pun, hanya post sekeping dua di timeline facebook. Kadang-kadang tak upload langsung. Kadang-kadang upload di instagram sahaja. Perangai beria benor tu dah hilang macam tu sahaja. 
  • Dulu
Kat status facebook pernah lah juga buat status emo. Masa tu dahlah senarai kawan-kawan ramai. Mereka semua [yang aktif fb] mesti terbaca status yang entah apa-apa tu. Tak rasa malu lah buat status sebegitu rupa pada masa tu.
  • Sekarang
Kawan-kawan semakin mengecil sejak saya create fb baru. Fb lama saya dah deactivated. Namun walaupun kawan tak ramai, keseganan membantutkan status mengarut di update. 
  • Dulu
Saya pernah melihat gambar-gambar lama di dalam laptop. Pakai tudung namun selempang [sepak ke belakang je] bodoh macam tu je. Macam budak-budak sekolah tu lah. Jenis pakai tudung yang simple.
  • Sekarang
Saya terfikir, betapa teruknya diri ini ketika dahulu. Macam mana boleh pakai tudung sebegitu rupa. Tak malu pulak tu. Gambar-gambar macam tu [kalau ada] kat MPS ni saya harap dah saya delete.
  • Dulu
Sel-sel rajin agak kerap berhubung lalu menjadikan kita sangat bersungguh-sungguh dalam kerja seharian
  • Sekarang
Sel-sel malas berhubung dengan cepat dan kukuh menyebabkan diri kita terikat. Nak buat itu terasa M, nak buat ini terasa M juga. Nak buat macam tu macam ni semuanya M dan M dan M. Saya nak diri saya yang dulu!