Monday, February 9, 2015

Aiskrim & Pasu Bersatu Menjadi 1

Siapa sangka, aiskrim dan pasu itu berjodoh. Tidak terlintas di fikiran akan terjadinya fenomena sebegini rupa. Apa itu aiskrim? Apa itu pasu? Mulanya agak pelik mendengarnya. Ah, tak berapa nak faham kekdahnya bila masa pertama kali mendengar dan melihatnya.

Fenomena ini menjadi sangat pantas di media baru. Sejujurnya, bukan tahu sangat kedai mana yang jual menu aneh sebegini. Lantas, pelawaan sepupu untuk mencuba diterima baik oleh saya. Ulam tak dicita tapi ianya tetap mendatang. Jadi rezeki yang terhidang tidak patut ditolak. 

Malam itu yang telah berlalu agak lama telah menjadi saksi bagi kami. Kami sampai di kedai tersebut selang beberapa minit kami menaiki kereta. Kedainya tidak berapa jauh daripada rumah saya. Alhamdulillah, mungkin kerana kampung saya terletak di segitiga emas. Rumah saya bukan emas, namun kawasan kampung saya agak ber'emas'. Dekat dengan bandar, dekat dengan bandar baru, tak berapa nak jauh dengan tempat kerja. Kedudukannya sedang-sedang elok. Panjatkan rasa syukur akan hal ini. 

Sepupu mengkhabarkan bahawa kedai ini mulai dibuka pada petang hari hingga malam. Sampai sahaja kami di sana, orang dah ada beberapa meja. Boleh dikatakan agak memberangsangkan sambutan yang diterima oleh pemilik kedai. Ditambah lagi dengan kehadiran kami yang menambah keramaian orang di kedai tu.

Teruja! Namun simpan kemas-kemas kat dalam hati. Mata melilau melihat keadaan kedai. Not badlah decoration dia. Cantik dan ada sentuhan jiwa seni.

Kami mula memesan makanan. Apakah yang menjadi mangsa kami pada malam tersebut?



Beginilah aiskrim pasu yang telah kami pesan. 1 bekas plastik kecil. Harganya tidak mencecah RM30.50 tetapi RM5.90 sahaja. Sahaja? Tidak boleh digunakan sahaja bagi harga ini. Kerana ianya tidak terlalu murah bagi mereka yang mempunyai anak seramai 5 orang, atau 6 orang atau 8 orang. Ini kataku, kata anda tentu lain pula kan?.




Saya mengambil keputusan tanpa berbincang dengan anak buah dengan memesan hanya 1 aiskrim pasu. Afiq tak mampu nak habiskan semua aiskrim ni. Ini yang saya fikir. Dengan merujuk gambar, adalah dimaklumkan bahawa biskut oreo mungkin, yang telah dihancurkan menjadi 'tanah' bersepah-sepah dikerjakan si Afiq. Sudu pertama telah terpatah. Lalu kami meminta sudu yang lain. Aiskrim agak beku dan masih keras lagi. Jadi perlu berhati-hati apabila menyodok tanah tu. Andai anda si dewasa, tentu insiden sudu patah ketika memakan aiskrim pasu agak memalukan sedikit. HAHA. Ini mungkin boleh dipanggil kesungguhan dan bukannya kegelojohan. Namun, andai anda si kecil. Ala, nampak comel jer dengan muka terkejut 'alamak! sudu patah'.





Meatball turut dipesan oleh kami. Saje nak try macam mana rasa dia. Saya rasa, meatball ni dorang beli yang paket, lepas tu goreng. French fries pula urmmm agak kerumahan sekali. Maksud saya, ianya seolah-olah kentang jejari yang digoreng kat rumah-rumah kita je. Tidak menonjolkan ianya dihidangkan di sebuah kedai. Ini pendapat orang yang tak pandai masak, namun ketahuilah kalian. InsyaAllah saya pandai goreng french fries dengan baik dan penuh dengan kasih sayang yang murni! haha.

Kesimpulannya : saya tak pasti adakah aiskrim yang digunakan mereka adalah homemade atau jenama apakah? Sebagai peminat aiskrim, saya tidak dapat memadankan aiskrim ini dengan mana-mana jenama yang pernah saya beli. Pada mula memesannya, saya sangkakan ianya akan habis. Yelah, saya kan share dengan si Afiq. Rupanya hanya sepupu saya sahaja yang menemui jalan penamat manakala saya pula membawa pulang lebihan aiskrim tu. 

Bagi yang mempunyai keluarga yang besar, disarankan anda membuat sendiri kat rumah. Apa susah. Beli pasu atau guna aje pasu bersih yang ada kat rumah. Lepas tu, beli biskut coklat kisar sampai hancur. Beli aiskrim yang best mengikut citarasa kalian. Buat lah nak buat apa pun dengan kesemua bahan tu. Janji boleh dipanggil aiskrim pasu.

Oleh kerana, ianya tidak begitu menarik, saya awal-awal lagi memang tak akan maklumkan nama kedai tu kat sini. Citarasa saya mungkin tidak sama dengan kalian semua. Bisa kan?

Dan saya sememangnya tidak begitu up to date kot. haha. Apabila aiskrim ini diletakkan di dalam pasu, urmmm bolehlah diterima lagi walaupun ianya nampak terkeluar daripada norma pemakanan saya seharian. NAMUN YANG TAK BOLEH DITERIMA IALAH apabila melihat gambar yang dikirimkan kat dalam whatsapp, aiskrim ini diletakkan kat dalam kasut/boot, lesung ok la lagi atau mana-mana bekas yang saya rasa sangat mengarut. Mungkin dorang edit gambar kot. Bagi saya kreatif tu memang tak salah dan setiap orang penerimaannya berbeza. Namun jikalau keterlaluan, saya lebih suka berbalik kepada yang tradisional. 




Tinggalkan seketika cerita aiskrim pasu. Selepas selesai makan-makan, dengan berbekalkan perut yang kenyang kami menjelajah pula ke Mydin yang baru dibuka beberapa bulan yang lalu. Sebenarnya, tiada apa-apa yang nak dibeli di sini melainkan ingin melihat beberapa barang sebagai info kepada diri.




Kebetulan lalu di bahagian belakang dan ternampak pasu yang besar gedabak! Haa, siapa yang ketagih aiskrim sangat tu, boleh la try guna pasu ni. hahah. Epic weh.






Hanya menjamu mata dan menemani sepupu membeli sushi. Saya bukan seorang peminat sushi. Pemakanan saya tidak begitu bervariasi dan berwarna-warni. Statik dan tidak berapa menarik. haha. Kecomelan sushi-sushian ini menggamit pandangan untuk diabadikan di dalam galery handphone. Uish, rajinnya nak membalut satu satu sushi nih. Teliti hati-hati sungguh. Terbayang mereka pakai kimono, jalan tersiput-siput membawa payung merah. Kena dengan ketertiban orang Jepung. 

Ya?? Oo salah eh. Bukan Jepung tapi Jepun eh? Memanglah saya tulis Jepung sebab memang sebut pun Jepung. Nama pun orang Terengganu. haha.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.