Monday, March 30, 2015

Majlis Besar Sepupu

Jenuh juga nak mengedit gambar. Jam 10.57 baru siap semuanya. Masa dah mengejar jari ni dari tadi lagi. Maka kalau tak sempat balun malam ni, kita sambung tulis malam esok esok pulak eh.

Tanggal 28 April 2015 bersamaan Jumaat, sepupu dah selamat nikah. Dah lama gils tak dibuat kenduri di sebelah perempuan. Last adalah kenduri kakak saya pada tahun 2005 yang lampau. Memang terlampau lama sampaikan geng geng lelaki dah ambil turn.

Maka pada tahun ini, perempuan mengambil alih. Mana yang boleh jalan dulu, silakan berjalan.

Rabu dan Khamis pada minggu lepas, saya dah mula mengambil cuti. Memang hajat di hati dah rancang betul betul nak tolong Mak Teh merangkap mak kepada Liya sepupu kami. Mak Teh ni banyak baaannnnnyaaakkkkkkkkkkkk sangat tolong kami. Memang banyak. Kalau boleh tulis banyak tu 8 perenggan, dah lama saya tulis. Tapi tak mahulah, kita nak tulis cepat ni. Dah lewat malam. Esok kerja. 

Pada hari Khamis, kami bertiga ke Chendering menginaikan kuku kami. Eh kami tak inai kuku, hanya bakal pengantin yang inai kuku. Kami pulak mengambil kesempatan menginai tangan.

Sebelum proses penginaian dilakukan, bakal mak mertua Liya dah pesan awal awal supaya tak inaikan dengan corak corak yang entah apa apa. Cukup sekadar inai kat kuku je. Saya pula, sebelum nak jawab 'yes' untuk inai, sempat juga cari mesej dalam whatsapp group pasal pemakaian inai. Alhamdulillah, jumpa mesej tu. Mesej tu cakap, kalau corak yang tak melampau dan tidak menyerupai tatu, ok je. Jadi selepas sepupu dan sepupu saya dah pakai inai, tiba turn saya. 

Naa yang merupakan adik kepada Liya tak kisah corak apa yang dilukis. Jadi corak dia berbunga 2 kuntum sambil dilingkari akar akar bunga. Manakala saya pula, memang tak gemar corak banyak banyak. Nampak serabut. Lagipun tangan saya kecil jadi memang tak sesuai nak dibuat lakaran corak umpama mencanting batik. Ini tangan gua bukan kain yang nak dicorak. HAHA.




Keseluruhan sangat berpuas hati. Dahlah tukang lukis inai ni baik, ramah sebab sepupu saya ramah. Jadi kami tak ada lah senyap membisu sepanjang proses inai tu. Memang proses inai, bukan majlis berinai pun. Ini bukan majlis grand pun. Pakai sendiri pun boleh, tapi nak juga merasa orang pakaikan kan kan? Pengantin simple je, kami je yang over mak jemah!

Kos kesemuanya ialah RM35. Jari sepupu RM25. Tangan saya dan sepupu pula masing masing RM5! MURAH! Manyak murah. Gua terkejut. 

Ok, habis cerita inai dan mukadimmah bicara.

Malam esok kita sambung lagi. Harap rajin tidak meninggalkan diri ini jauh jauh.




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.