Monday, June 29, 2015

Bazir Ramadan

Selamat datang ke bulan pembaziran. Terkejut bukan bilamana saya tulis macam ni.

Tak tahu la kot, saya aje ke yang rasa macam ini. Tadi mengikuti dengan suam-suam kuku [baca tak fokus 100%] perbincangan di astro awani. Perbincangan mengenai pembaziran dan pengkomersilan melampau jejas imej Ramadan!

Memang diakui sangat membazir rakyat Malaysia termasuk saya. Cuba anda bayangkan setiap hari kita membuang makanan beribu-ribu tan. Setiap hari, bukanlah seminggu sekali atau sebulan sekali. 

Tersentak juga apabila pemudahcara rancangan membuat kenyataan pembaziran yang sangat sangat besar berlaku sekarang. Di bulan Ramadan pembaziran meningkat berkali ganda berbanding bulan-bulan biasa.

Itu tidak mustahil kerana kita mudah rambang mata dan nafsu.

1. Bulan Ramadan - telah menjadi trend akan muncul bazar-bazar Ramadan dan juga penjual kecil-kecilan di kiri kanan jalan. Nasib baik rancangan nak berniaga di bulan Ramadan oleh kakak ipar 2 dan jiran tak menjadi kenyataan. Mereka ada plan nak berniaga tau. Kekangan menguruskan keluarga menjadi penghalang kepada mereka berdua. 

Sebenarnya bagus dan tak salah untuk berniaga. Tapi yang salahnya apabila penjual mengambil kesempatan.
  
- naikkan harga makanan. Sebab dah tahu, harga naik atau tidak, akan ada orang yang membeli
- jual makanan yang tak habis semalam pada keesokkan harinya. Ngeri! Bukan apa, takut food poisoning aje.
- cara pembuatan makanan yang tidak mementingkan kebersihan. Seram bila teringat 1 kes benar. Sedang syok makan ternampak seorang brader berambut panjang sambil rokok dibibirnya, asyik mencuci beras. Terbantut selera. Sampai sekarang saya tak pergi kedai tu.

Setakat ini, rumah kami hanya berbuka puasa memang ditahap ala kadar sahaja. Tidak bermewahan. Tiada ayam golek tergolek di atas hamparan tikar mengkuang kecil kami. Tiada lagi setakat ini. HEHE.

Sebenarnya pembaziran itu bergantung kepada diri kita. Kalau kita semua tidak membuat permintaan yang tinggi kepada pembeli bazar. Maka TIADALAH payung-payung yang akan kelihatan memayungi dataran stadium, jalan-jalan dan segenap ruang yang boleh diletakkan payung itu. 

Setakat ini, saya belum menyumbang duit-duit kepada bazar Ramadan. Hanya ayahanda saya saje yang menyumbang duit di bazar. Dia rajin benor melawat bazar di setiap petang. Tapinya kan, adakala bila balik tu, hanya 1 plastik aje makanan. Tak kisah lah, janji dia beli apa yang dia nak.

Saya pula. Seperti kebiasaan, apabila Ramadan tiba. Secara autonya, saya akan menjadi tidak mesra bazar. Rasanya macam dah pernah buat pengakuan ni dalam blog ni. Tak pe, saya tulis lagi sekali. Selalunya, apabila balik kerja. Otak memang teringat rumah. Masak nasi, masak lauk. Tak kira ar menjadi ke tak lauk tu. Janji masak sendiri. hehe.

Jadinya, saya memang tidak pergi menjengah lauk pauk kuih muih aneka rupa di bazar. Rasanya kalau saya ke bazar, mau beli ikut nafsu! 

Yelah, hari tu kan. Pergi supermarket beli storage box aje. Namun kan, tengok maggi pun boleh rambang mata. Jadi otak ligat berfikir, nak perisa kari atau tomyam? Atau kedua-duanya. Padahal dah lama tak beli maggi 1 paket besar macam tu.

Eloklah, lepas beli maggi ada pula keluar kenyataan pasal India haramkan penjualan maggi. Tak ke naya? Baru aje bercambah perasaan nak makan maggi, dah ada kes pulak. Lalu setakat ini, sempat makan 1 plastik aje. Yang lain-lain tu, rasanya kakak ipar dengan abang yang rembat.

Sebenarnya, jika kita masak sendiri. Lagi seronok sebenarnya. Makan apa yang kita masak. Bila tengok makanan yang kita masak tu habisss. Laaaagiiii seronok. Kalau tak habis kan, kita akan rasa macam sedih. Setakat ini, saya dah jadi tukang habiskan makanan. Sebabnya sayang nak buang. Biasanya lauk la, kalau nasi tu memang akan dibuang.

1. Sebab basi.
2. Semut yang kecil-kecil tu masuk kat dalam nasi dan dia panggil geng-geng dia ramai-ramai 1 kampung masuk periuk. 

Selalunya saya akan masak ngam-ngam aje. Tak sanggup juga kalau tiap-tiap hari kita duk membuang makanan aje. Sayang oo. Lainlah kalau hang tak ada perasaan. Humban satu periuk lauk dalam tong pun tak rasa apa.

Semoga 1 hari nanti, sepertimana kita semua berpusu-pusu ke bazar Ramadan. Berasak bersesak sesak ke bazar, seperti itu jugalah kita mengimarahkan masjid surau dengan pengisian Ramadan.

Neh.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.