Friday, June 12, 2015

Hari Akhir di Bumi Saigon

Setelah sekian lama terhenti travelog di Vietnam. Di petang hari yang dihiasi hujan rintik-rintik ini, ku hidangkan untuk kalian semua akan entry terakhir ku di Saigon. Ayat macam syahdu, tapi hakikatnya tak syahdu sangat pun. Akan ku ayatkan segala penulisanku mengenai kebekengan imigresen di airport sana. Bila diingat, rasa nak saletep mulut dia!

Eh, tapi sebelum itu marilah kita menjelajah hari-hari akhirku di sana. Apa yang best, apa yang tak best. Kira selongkar aje lah. Tulisan telus dari jiwa katanya. HEHE.

Pada pagi akhir kami di sana, kami berkira-kira nak menyumbangkan duit di kedai makan mana? Kedai Hajah Basiroh dah biasa sangat. Haa, baru ingat nama kedai. Bulan April lalu, saya langsung tak ingat nama kedai yang kami makan. Hajah Basiroh rupanya. Padahal kami sempat berjumpa, bergambar dan bersembang dengan Hajah Basiroh ni. Sempoi aje dia. Tapi kaya. Ops!

P.S: Kisah kali ini agak panjang. Gambar pun banyak. Maka kalau hati tak keras, kalian akan terus skip. haha




Dah cakap, saya jenis manusia yang susah nak terima pembaharuan makanan. Maka roti canai kosong garing menjadi pilihan. Bolehlah. Rasa dia ok, cukup untuk dijadikan alas perut. Kami makan di restoran Haji Osman. Manakala air pula, setelah sekian lama tak memesan milo. Pada pagi itu, hatiku dengan terpaksa memesan milo. Dah tak tahu nak pesan air apa. Maka kita bantai aje lah. Dah tak minum milo. Boikot. Ye, saya boikot sejak pembedilan ke atas Palestin tahun lepas.

Boikot atau tidak, terpulang kepada diri kita. Bagi saya, boikot bukan bermakna kamu sangat bagus. Terpulang. Ianya lebih bersifat kemanusiaan dan sedar diri dan sedar jiwa. Parok!

Selepas makan, kami berjalan-jalan dan plan nak membeli untuk hari akhir. Ini sebab kami dah nak balik pada petang nanti. Jadi, mana-mana yang masih belum kami beli, kami dah aim siap-siap nak beli kat mana.




Di sini ku berdiri mencari akses internet. Kat hotel macam siput, kat sini agak berdesup juga. Kami gunakan password kedai seberang. Sepanjang saya di sini, tak adalah nak guna semua rangkaian media sosial. Memang tak fokus! Fokus saya lebih kepada pembelian. HAHA. Cuma, akses untuk whatsapp penting tatkala ingin mengetahui apakah barang atau warna yang diingini orang kat Malaysia. Cewah. Bajet macam pergi Turki pulak. Eh, apa kena mengena dengan Turki? Turki itu negara idaman gwe untuk dijelajahi. Gwe tak simpang ongkos untuk ke sana. Sekadar berangan dalam hati, dah kira sampai Turki. HEHE.





Beli baju sekadar di pinggiran jalanan. Banyak pilihan dan harganya agak rasional dan tidak giler babi mahalnya. Oh ya, ayat giler babi ini sebenarnya apabila di ucapkan secara realiti, ianya tidak bermaksud kasar atau berbunyi macam kita sedang maki. Tidak! Ianya lebih kepada menunjukkan mahal yang teramat. Ish, bahasa Terengganu adakala sukar untuk saya terangkan dengan jelas dan diterima akal. Ok ok, saya kasi lagi satu ayat yang menunjukkan mahal. Tapi saya tak gunakannya sangat. Lain kampung, lain penggunaannya. 

Mahal ge bedil. Maksudnya mahal yang teramat.

Ah sudah. Ini kelas bahasa ke apa eh? Berat nanang, penulisan lari terus dari tajuk. Paculah entry ini ke jalan asal aida. 

Ok ok. 

Saya sempat beli beberapa helai t-shirt untuk anak-anak buah. Lain kali insyaAllah nak beli untuk diri sendiri juga. hehe.



Kedai ini glamour dikalangan orang Malaysia. Masa saya cari maklumat kat merata-rata blog, mengenai pembelian kain cotton kat kedai mana, kedai mana yang best untuk beli kain pasang. Ini haa kedai yang dicadangkan. Namun demikian, apabila membeli kat sana. Kita pula yang kena marah. Kita pula yang kena nasihat. 

Kisah 1: Saya beli kain pasang kat sini banyak giler. Untuk diri sendiri, untuk saudara mara, untuk kawan, untuk keluarga. Memang banyak. Hampir setengah ribu. Eh, tak tak. Maksud saya hampir RM500 saya laburkan duit di sini. HAHA. Ribu tu macam melampau sangat.

Saya tunjuk nak kain itu, nak kain ini. Mereka berdua sibuk memotong. Ada baki yang masih tak dipotong, lalu saya bagitahu untuk kali kedua. Mereka agak marah. Laa, saya kasitau aje sebab mereka macam tak ingat aje nak potong apa yang diingini oleh diri ini. 

Salah sorang pekerja perempuan ni pergi ambil kain entah untuk siapa. Apabila kami cakap, kami tak nak warna tu, tak ada orang pun yang memesan kain yang diambilnya tu. Aih, dia nak marah juga. Hey! Orang sana memang kasar-kasar eh? Kami ni bukan nak minta free kain tu semua. Kami bayar. Namun jangan harap la anda dilayan dengan baik.

Serius! Hati saya teringat sangat akan Bandung. Orang kat sana sangat berbeza dengan orang di sini. InsyaAllah semoga kerinduan angin Bandung akan membawa saya ke sana lagi. Amin. Err, saya sendiri tak jelas untuk ke Bandung buat apa? Yang saya tahu, saya rindu suasana kat sana. Kakak ipar 1 ajak join dia pergi sana nanti. Namun saya rasa tak sempat. Bajet saya tercungap-cungap sudah untuk tahun ini. Lain kalilah andai ada rezeki.

Kisah 2 : Sementara menunggu kain dipotong, saya meninjau-ninjau di kedai kain yang lain. Eh, dia terus nasihatkan kita. Jangan pergi katanya, nanti kalau kita tak beli. Mereka akan marah-marah. Padahal tak ada la macam tu pun. Kalau nak tahu, masih ada kedai-kedai lain yang harganya agak murah dan lebih mesra pelanggan. Patutlah dorang tak kasi kami ke kedai lain. 

Sebenarnya kalau kita kat sini, perbezaan bahasa sebenarnya adakala menjadi keseronokan juga terutamanya apabila kita dimarahi atau dimaki. Kalau dalam bahasa dia lah, kalau dia maki dalam bahasa kita, dah tentu hati jadi panas aje.

Ini kerana, kamu tak faham apa yang mereka maki, jadi hati kamu sikit pun tak sakit atau nak naik berang ke apa. Kamu boleh senyum lagi sementelah kamu tak faham bahasa mereka. Cuma, kita mungkin boleh agak mereka marah melalui nada percakapan mereka atau reaksi wajah mereka.






Abang membawa kami ke kedai menjual kopi. Mewangi semerbak aroma kopi. Saya tak membeli apa-apa di sini. Sekadar duduk memerhati kedai dan juga kopi-kopi ni. Butiran kopi yang akan dikisar diamati sambil baunya menusuk rongga hidung. 

Wangi menyegarkan. Lain kali, insyaAllah saya rancang nak beli kopi di sini walaupun saya bukanlah pencinta kopi.




Antara barangan cenderahati yang saya beli. Keychain. Harganya tak adalah mahal mana, namun saya tertarik dengan kepelbagaian corak keychain ni. Selain keychain, saya turut membeli coin purse, bag untuk telekung. fridge magnet untuk diri sendiri. hehe.



Pada malam akhir, kami selerakkan semua barangan yang dibeli. Hati rasa sikit gentar mengenangkan kastam di sini dan di KLIA2 nanti. Takut kena tahan. huhu. Semua plastik kami buang kecuali yang nampak ok kami simpan. Ini untuk mengurangkan beban.



Selerak tidak selamanya selerak. Bilik kami akhirnya kembali kepada asal. Semua barangan sudah berjaya dimasukkan ke dalam beg. Datang dengan 1 beg, balik dengan 3 beg. Kali ini saya tak bawa langsung luggage bag, konon nak jimatkan kg. Selepas semuanya ditimbang, Alhamdulillah. Ngam-ngam 20 kilogram. Untuk hand carry adalah mencecah 6 kg. Sepatutnya kena kurangkan lagi beratnya. Saya sebolehnya nak elakkan menggalas beban dibahu. 




Malam akhir, selepas berkemas-kemas dan berehat. Teman sebilik menawarkan untuk memasak maggi. Katanya tak nak bawa balik baki maggi yang dibelinya. Usai kami bersiap, terus ambil maggi dan menyantap. Sedap sangat! Saya tak pasti apakah jenis maggi ini, yang pasti bukan tomyam.

Terima kasih Sya sebab tolong masakkan maggi nih. 

Sorotan ketika di Vietnam.




Makan nasi goreng. HAHA. Nasi juga yang menjadi pilihan. Mee pho hanya saya makan ketika di hari pertama sampai di Vietnam. Hari-hari lain, makanan lain yang menjadi pilihan selera. Cuma kan, carikan ayam dia kurang saya berkenan. Entah kenapa saya rasa pelik dan sukar untuk ditelan. Janganlah dicarik-carik ayam tu, apakata kalian potong kiub. Rasa agak berselera nak menjamahnya. haha. Datang kat negara orang, namun hati selalu nak makan macam kat kampung sendiri.




Kalau datang sini, tolonglah beli buah mereka. Sedap! Rasa menyesal tak beli ciku, tak beli mangga, tak beli jambu batu, tak beli... Hei! Jangan dikesali barang yang lepas. Maksud saya, bukan beli berlonggok-longgok berkilo-kilo. Sekadar beli sebiji dua je. Kat sini harganya tak adalah mahal mana. HEHE. Memanglah tak mahal, sebab bukan saya yang beli. Dahlah isi dia elok, makan pun bersemangat. Kami tumpang makan di restoran, pinjam pisau pun kat restoran. Seronok layan makan buah ni.




Hai, saya lah akak yang jual kopi. Biasalah budak aida ni. Ada ke patut dia letak gambar akak kat bawah ni. Patutnya letak lah sekali dengan kopi-kopi yang akak jual. Kalau nak try beli kopi, datanglah ke kedai ahkak ye adik-adik sekalian. Tolong tengok nombor kedai akak sekarang. 




Ini air yang menjadi pilihan hati. Air sirap katanya. Namun saya rasa ini bukan air sirap, lebih kepada air bercampuran. Sedap! Sampaikan kami sempat tapau air ni, penghilang dahaga. Air kopi glamer yang diwar-warkan tidak berada di takhta teratas carta hati saya. Maafkan daku kopi.




Kami akhirnya perlu pulang. Kalau tidak dah jadi pelarian di negara orang. Ini keadaan lapangan terbang mereka. Nak cakap besar sangat, tak adalah besar sangat. Nak cakap kecil, tak ar kecil sangat. Bolehlah. Tak penting sangat pun airport mereka besar atau kecil. Yang penting kami nak balik!



Ketahuikah kalian? Panorama ini dirakamkan selepas daku melalui pengalaman ditengking oleh staf kastam di airport sini. Nak dijadikan cerita, ditangan saya ada ic, boarding pass dan juga passport. Boarding pass saya tak kasi pada kastam tu, tapi diberi ic dan passport aje. Lalu macam singa dicucuk besi panas kastam tu menjerit. *cop! saya confuse di sini, adakah dia pegawai imigresen?

Boardingggg passss!

Serius sangat kuat dia jerit. 

Saya terkedu sekejap. Weh, aku kena marah. Tadi semasa kat kaunter tiket, staf kat sana minta ic juga. Itu sebab ketiga-tiga dokumen tu berada di tangan saya. 

Selepas kena tengking, saya masih sempat tersenyum-senyum sambil memandang kepada kakak ipar yang sedang beratur di sana. Semua mata-mata manusia yang sedang beratur memandang saya. Terasa saya ini seperti alien yang sedang mendarat di bumi. Dalam masa yang sama, saya mendengar kastam ni membebel. Tapi saya tak faham. Jadi saya tak hiraukan. Tak melekat kat hati pun sebab saya memang tak faham bahasa dia.

Selesai dia cop passport, terus secara spontan saya mengambil passport dengan cara keras. Mungkin tapak tangan saya berlaga pada meja kastam tu, jadi nampak kasar lah. Dia pandang tajam pada saya dan saya hanya mampu membalas pandangan dia dengan tajam juga.

Mata saya memberi isyarat 'berat nanang mung ni. Mintok ar molek-molek'. Kalau kat Malaysia, harus dah jadi viral nih. Jadi kalau kastam Malaysia bersikap acuh tak acuh, kiranya boleh dimaafkan lah jika nak dibandingkan dengan kastam Vietnam. Memang sangat kurang ajar cara mereka. Mungkin tak semua, namun memang menjengkelkan hati.




Bumi Vietnam kami tinggalkan dengan beberapa pengajaran yang saya dapat.

1. Tak perlu nak bersopan santun kat sini. Namun kita dah biasa dengan terima kasih, maaf bla bla. Err sebenarnya agak susah nak buat hati kering apabila di sini.

2. Kalau nak menawar, tawar harga yang betul-betul rendah. Sebelum nak tawar, pastikan dalam RM atau Dong. Nanti kan salah faham pula antara kita dan peniaga.

3. Kat sini mereka memang slumber badak aje menarik tangan. Nasib baik saya ditarik oleh peniaga wanita. Namun adakala mereka ni tak mengira jantina. Main tarik aje tangan abang 1 saya. Memang agak tidak selesa kerana sebolehnya kita nak membeli dengan keadaan yang aman dan damai.

4. Kena tahan telinga sekiranya berlaku insiden sebegini. 'How much?'. 'No buy, no ask'. HAHAHA! Serius kami terkejut. Hamboi, macam itu sekali noo. Tanya harga je pun, bukan luak apa-apa pun. Tapi itulah, dah cara mereka sebegitu. Nak tak nak terima ajelah. Kalian berlalu lah pergi ke kedai lain. Tak rugi pun, malahan ada lagi kedai yang ok.

5. Sekiranya dimarah atau dimaki dalam bahasa mereka. Buat tak tahu pun. Anda bukan faham pun apa yang mereka cakap. Taaapiii, kalau mereka marah dalam bahasa Inggeris, haa. Terasa lah juga. HUHU.

6. Tukar Dong sikit aje dah cukup. Sekadar untuk bayar makanan dan tambang bas je. Masa kat sana, saya banyak guna RM. Lebih mudah nak berurusan. 

7. Ada juga peniaga yang kami temui baik-baik. Seronok dan macam tak percaya aje. Siap boleh gurau-gurau dan minta tawar semaksimum mungkin. 

8. Ada seorang peniaga ni, dia OKU. Dulu dia berniaga di ruang pasar Ben Thanh. Namun sekarang dia berniaga di depan hotel aje pada malam hari. Saya baru kenal beliau selepas diceritakan dan dikenalkan oleh abang dan kakak ipar. Mereka dah kenal dengan perempuan ni selepas mereka pergi ke Vietnam beberapa tahun yang lalu. Bila jumpa dengan perempuan ni, alahai baik orangnya. Kalau korang rasa nak membeli, cubalah beli dengan dia. Orangnya kurus-kurus dan ketinggian sederhana. Dia tak pakai selipar. Kesian sebab kaki dia sakit.

9. Rasanya dah tak ada kot.

Dah habis sudah kisah di Vietnam. Nanti kita cerita pasal hal lain pulak eh.

Publish!



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.