Friday, June 19, 2015

Kasih Sayang Allah

KISAH 1

Saya perlu ke Melaka pada malam itu. Akan demikian, terpaksa pulang lambat dari tempat kerja. Dah nekad tak nak angkat lagi call after office hour. HAHA. Saya ditakdirkan rajin untuk mengangkat call selepas waktu kerja. Sekali, ambik kau! Si pemanggil inginkan data pada hari itu juga. Namun saya tak boleh kasi. Satunya sebab perkara itu melibatkan sentuhan orang lain juga. Yang bestnya, orang itu dah balik. Kerja dah tamat. So?

Kedua, saya perlu pulang awal sebab belum kemas baju nak ke Melaka. Wuargh! Ayamak. Nak tak nak terhegeh-hegeh terpaksa ambil laptop office yang ada sistem yang diperlukan. 

Balik rumah. Iron baju selama hampir 1 dekad. Eh tak, hampir 1 jam. Punyalah sukar nak hilangkan kesan kedutan dia tu. Kalau guna serum agak-agak kedutan tu hilang tak? 

Malam tu, terus keluar dari rumah untuk menaiki bas bersama-sama kawan sekerja. Sekali tu. Aiseh, baju pulak TERTINGGAL! Memang sangat frust sebab esok nak pakai baju mana? Dah plan nak pakai baju yang digosok dengan bersungguh-sungguh hati tu.

Dalam bas, saya terfikir. Apa hikmah disebalik kejadian ni? Buat kali pertama, saya macam berlapang dada dan cuba fikir benda yang postif. Saya agak dah tentu saya dapat beli baju baru. YEAYYY! Baju baru ok. Dah terbayang nak baju macam mana. Sempat lagi bayangkan. 

Esok pagi kami sampai KL. Singgah r&r solat Subuh jap. Lepas tu kami teruskan perjalanan. Rupanya Allah dah takdirkan kami sampai lambat dek dikepung kesesakan lalu lintas yang agak teruk. Maka kami tak sempat nak tukar baju. 

Dengan erti kata lain. Hey! Tak bawa baju pun tak mengapa. ya ya ya! 

Saya jangka saya akan beli baju baru. Rupanya Allah takdirkan kesesakan lalu lintas menjadi penyelamat kepada duit saya daripada menjadi resit di kedai. lol!

Kisah ini akan saya ingat kerana pada mulanya saya juga agak frust. Rasa macam alaa.. tertinggal.

See. Sikit pun kita tak boleh nak jangka apa endingnya kan?


KISAH 2

Seorang ayah kepada pelajar menelefon saya. Dia mintak pertolongan mengenai surat anaknya. Saya sebenarnya dah maklum pada isterinya, perlu isi borang terlebih dahulu. Walaupun sebenarnya, kita boleh tolong isi borang tu. Namun, tak boleh kerap sangat tolong buat begitu, ini kerana itu tanggungjawab si pemohon. Borang tersebut saya tak terfikir nak emelkan kepada dia. Maka saya rasa, urmm bolehlah tolong beliau isikan borang tu. Borang tu simple bak makan kacang boleh kita isi. Asal tulis kacang pun dah rasa macam nak buat biskut raya ni. Kuat betul dugaan imaginasi di bulan Ramadan ni.

Dan nak tahu, si bapa rasa terharu kot dengan pertolongan saya. Padahal pertolongan tu kecil sangat lah. Si bapa siap nak kasi sedikit tandamata untuk saya. Dan, tak cukup itu. Dia siap pos bagai kat saya. Sekarang masih menanti sebab dia dah whatsapp gambar surat tu. Dah terbalik ni, patutnya dokumen saya perlu sampai dahulu untuk proses selanjutnya.

Saya sendiri terasa malu memandangkan ala encik, pertolongan tu biasa je. Bukan saya melawan raksasa dan selamatkan encik pun. Eh! Err, tapi dalam hati je lah cakap macam tu.

Itulah kan, nama pun kehidupan. Kita tak boleh jangka. 

Saya yang patut berterima kasih pada dia. Mengajar erti hidup adalah untuk memberi. Tak kira lah, memberi pertolongan yang simple ke, atau sedekah, atau apa jua yang kita ada. Memberi sebanyaknya dan jangan mengharap balasan.

Saya yang perlu mengambil nilai kemanusiaan daripada dia memandangkan dia bukan berbangsa Melayu. Dia berbangsa Cina. Jadi, kenapa kita masih sombong untuk menunjukkan akhlak yang baik kepada penganut agama lain. Sekurangnya, apa yang kita lakukan. Cuba diniatkan untuk dakwah. Tunjukkan akhlak dan tauladan yang baik kepada bukan Islam. Itu juga dakwah walaupun kecil. Rasa macam kena hempuk dengan bantal. 

Besar sangat pengajaran dari kisah ini. Sekurangnya boleh dijadikan titik permulaan untuk membaiki diri. Yaa, baiki diri itu perlu dilakukan sentiasa. Tiada expired date pun.


KISAH 3

Pada bulan ini, saya agak ketidaksempatan wang. Maksud saya gaji saya dan bukan saving saya. Bukan kerana boros membazir ke apa benda. Bukan. Namun kerana ada perkara yang saya perlu langsaikan. Bukan hutang. Namun sedikit projek kecil saya. 

Jadi saya sebolehnya mengelakkan menggunakan saving untuk future saya atau yang emergency punya. Sebolehnya saya elakkan. Baru-baru ini, apabila gaji. Saya terus asingkan gaji pada bulan ini untuk A, untuk B, dan juga untuk C.

Hasil daripada asingan tersebut, saya merempat di rumah sendiri. haha. Merempat maksudnya, bulan ini agak sukar bagi saya. Alhamdulillah masih ada belanja, namun ngam-ngam untuk saya beli minyak, makan di pejabat. 

Dan pada hari ini. Saya sebenarnya nak top up telefon saya. Teringat akan baki dalam bank. Rasanya macam sempat, macam tak sempat kot untuk top up. Saya buka online banking. Log in lalu..
.

.

.

.

.

.

laju-laju cek baki. HAHHH????

Nak tahu. Alangkah terkejutnya saya apabila baki itu menunjukkan angka RM104.xx. HAHA. Kan saya dah cakap, bulan ini saya agak terhoyong hayang tidak bertepian. Makanya, jangan terperanjat atau terkedu atau putus asa melihat baki yang sebegitu tinggi menggunung. haha. Harapnya bulan ini sahaja sebegitu, bulan depan. Jangan kau berani begini lagi. Bajet raya dan dan je melintas diingatan. Hey! Sila main jauh-jauh bajet.

Saya terkejut melihat balance yang agak banyak untuk saya. Ya, apabila dah terdesak. RM50 pun kita akan rasa seumpama RM5,000. Apatah lagi RM100. Anggap aje saya ini jutawan baru.

Saya menyemak dari mana datangnya duit itu. Saya cek dari Takaful. 

Berterima kasih pada Allah. Rezeki yang kita tak pinta, datang kepada kita di waktu yang tepat. Terkejut sudah tentulah. 

InsyaAllah, duit ini cukuplah sampai gaji bulan ni. Katanya hari Khamis depan dah dapat gaji. Happy face! 

Kesimpulan di sini, hanya wajib yakin kasih sayang Allah mendahului kemurkaannya. Yakin sentiasa, rezeki tu datang dari Allah melalui pelbagai cara.

Jika anda orang baik, bersih suci. Mungkin semua ini biasa bagi anda. Namun bagi saya, bukan orang yang baik, hanya manusia biasa. Hadiah kasih sayang ini semuanya amat bererti. Sangat bermakna dalam diri ini. 

Nikmat Allah manakah yang hendak kau dustakan.

Ramadan Kareem!

***

2 Ramadan 1436H / Jumaat

Publish! 

1 comment:

  1. kisah yg penuh pengajaran..aida..salam ramdhan...:-)

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.