Saturday, August 29, 2015

19 Ogos 2015 | Banda Aceh

Aceh juga dikenali sebagai Serambi Mekah. Di bawah lembayung negara Indonesia. [Lepas tulis pasal Serambi Mekah, saya terfikir nak google pasal Banda Aceh. Boleh klik link tu eh]. Pernah terbaca mengenai hudud yang telah dilaksanakan di negara tersebut Aceh. Namun ketika berada di sini, tidak teringat langsung nak tanya mengenai hukuman hudud yang telah dilaksanakan tu. Banyak sangat benda yang difikir. Soalan penting ni yang tak terluah. Rugi pulak rasanya.

Ok. Berbalik pada sambungan cerita semalam. Selepas kami mendarat di bandara Sultan Iskandar Muda dan selepas melepasi pemeriksaan kastam, kami kan tak tahu arah tujuan kami. Maksudnya selepas kami check in hotel. Nak pergi mana? Kami keluar dari pintu masuk airport dan melihat ramai pak pak supir menanti penumpang masing masing. Dan ada juga pak supir yang tiada penumpang namun menanti jikalau ada rezeki mereka memperolehi pelanggan.

Kami pada ketika itu melilau lilau. Tak tahu nak naik apa. Sedang kami berjalan keluar, ada seorang lelaki menghampiri kami. Disapanya kami dengan baik dan berserta senyuman. Pada ketika itu saya lebih banyak fikir. Yelah, dahlah baru sampai sini. Selok belok sini saya tak tahu. Lelaki tersebut yang mana merupakan pak supir di situ, bertanyakan kami mahu ke mana? Tak silap saya si Jan kot bagitahu kami nak ke Mekah Hotel. Jan tanya tambang. Dia bagitahu la berapa berapa.

Saya pada ketika itu tak boleh nak fikir sangat. Pertamanya saya langsung tak tahu rate biasa tambang yang dikenakan oleh pak supir ke hotel atau ke tempat tempat sekitar Banda Aceh. Saya hanya tahu di sini pengangkutannya tidaklah begitu mahal melampau. Itu aje. Dan ketika di Bandung dulu, kami banyak menaiki angkutan kota yang mana tambangnya memang murah giler! Jadi bila si Jan minta keputusan sama ada bersetuju atau tidak nak naik dengan lelaki ni. Saya tak dapat bagi keputusan on the spot.

Saya cadangkan pada Jan baik kami survey dulu harga dengan pak supir yang lain. Lelaki tersebut mengekori kami dan akhirnya turut terhenti di depan kedai runcit di situ. Jan tanya berapa tambang ke hotel dan juga tambang ke sekitar tempat lawatan tempat tsunami. Lelaki tu kasitau la harga. 80k untuk ke hotel dan kalau ke sekitar kawasan tsunami pula, dia caj dalam 450k [kalau tak silap lah, saya pun ingat ingat lupa harga dia]. Jan tanya saya macam mana? Saya berat hati. Huhu. Bila dia dah tengok kami macam nak tak nak aje. Dia pun berlalu pergi. Semasa dia nak pergi tu, telinga saya sempat menangkap kata katanya. Nggakpelah, nggak ada rejeki.

Selepas tu saya dan Jan berbincang. Katanya si Jan, harga tu dah ok dah. Saya memang zero pasal harga kat sini. Jadi langsung tak boleh nak buat perbandingan. Akhirnya saya mengalah. Saya ikut plan Jan. Kami akhirnya pergi balik kat tempat lelaki tu. HAHA. Konon. Tadi jual mahal sangat. Ini dah tak jual mahal dah, harga dah drop macam nilai RM juga. Masa kami sampai kat tempat lelaki tu berdiri. Kami cakap setuju dengan harga dia. Tapi kan, lelaki tu dah tak nak. Dia suruh naik aje dengan mereka yang lain kat situ. Bila saya tengok muka pak supir yang lain kan, tak mahulah. Muka yang lain tu agak ganas sikit. Nampak macam gangster. Tiba tiba rasa takut. Jahat kan menilai orang dari segi rupa. Mungkin sebab kat Malaysia kita terlalu terdedah dengan beraneka kes kes jenayah. Jadi hati tu ada sedikit prasangka tak elok. Haish. Malu je kat mereka tu semua. Nanti saya cerita kenapa saya rasa malu.

Kami cakap kat lelaki tu, tak nak naik dengan orang lain. Nak naik dengan dia je. Akhirnya lelaki tu mengalah. Maka bermulalah kisah kesengalan kami di sini. haha. Punyalah panjang cerita sebelum ini. Malam ni baru masuk cerita yang betul betul.

Kami pun ke kereta avanza pak supir tu. Sebenarnya saya punya perangai, cepat rasa bersalah kalau buat salah pada orang yang cakap elok elok dengan kita. Jadi semasa kami di dalam avanza tu, saya terus minta maaf kat lelaki tersebut sebab tak nak ambil dengan dia sebab kena fikir dulu. Dia jawab oo nggak papa, dia tak simpan dalam hati pun

Itu ok lagi, dialog paling sengal. Saya bagitau la kat dia sebenarnya kami nggak punya uang. Hahaha. Sampai hari ni, kalau saya dan Jan mengimbau kenangan di Aceh. Dialog sengal ni memang paling haru. Masa bercakap tu tak fikir dialog tu sengal tahap cipan! Ada ke patut sampai sampai kat tempat orang, pergi kasitau tak ada duit. haha. Jan cakap, nasib baik Fendi tu tak balas so whatt! haha. Memang pengakuan tu ikhlas dan lahir dari hati. Tak plan apa apa pun. Dahlah baru hari pertama kat sini. Tempat banyak lagi tak pergi. Kalau hari pertama pun dah ratusan ringgit, hari kedua kami akan alami kesulitan kalau cenggini gayanya. Ini sebab kami sebenarnya hanya tukar duit Rupiah sebanyak RM500 aje. Saya cakap kat Jan sebelum kami ke sini, tukar RM500 dah cukup memandangkan saya pernah dengar budak lelaki pejabat saya kan, dia bawa RM500 aje ke Bandung. Itu pun masih ada baki. Itu pasal la saya confident cakap kat Jan tukar 500 aje.

Mekah Hotel
Kami dihantar ke hotel dan memang dah pesan dekat pak supir ni yang kami nak siap siap dulu. Yelah, kami ni dari malam tadi tidur di airport. Baju tak bersalin. Mandi pun belum. Tapi kami tak ada lah cerita details macam tu kat dia. Cukup sekadar pesan tunggu kami. Kami nak check in dan terus ke tempat tsunami. Saya setuju je dengan idea Jan untuk ambil pak supir ni ke tempat tsunami. Jan minta kurang sikit caj tambang dan dia setuju. Ok la kan.

Jan check in lepas tu kami terus ke kamar hotel. Sempat lagi Jan minta baju dia di iron oleh orang hotel. Saya pulak jenis hentam keromo aje. Malas ar nak iron bagai baju ni semua. Lama juga sebenarnya kami bersiap. Adalah hampir 1 jam. Apabila kami turun dari bilik ke lobi. Aih. Pak supir tu dah tak ada. Melilau kami cari. Pun tak ada. Kami keluar dari hotel dan cari kat tempat parking. Tak ada. Entah entah pak supir ni dah lari kot. hahaha. Yelah. Lama sangat bersiap! Semasa kami masuk semula ke lobi, ternampaklah dia dari mana entah. Terus kami ekori dia ke avanza.

Pantai Lampuuk
Masuk dalam avanza kami terus di bawa ke Pantai Lampuuk. Oleh sebab tempat ini jauh sikit, jadi kami ambil keputusan ke sini dulu sebelum ke tempat lain.

Sepanjang perjalanan ke sini, banyak sangat masjid yang boleh kita jumpa. Rasanya tak sampai 10 minit akan jumpa masjid lagi dan lagi. Saya rasa tenang dan seronok melihat pemandangan sebegitu rupa. Kawasan kat sini pun masih lagi hijau. Tak ditarah dengan kejam. Masih lagi jauh dari pembangunan yang menggila pesatnya. Bangunan mereka seadanya sahaja. Rumah kotak kecil aje. Mirip segi empat. Memang tak berapa besar nampak size rumah kat sini. Padi padi menghijau. Pemandangan menyejukkan mata.

Tak lama kemudian, kami pun sampai di Pantai Lampuuk. Pantai ni pada pandangan kami biasa biasa aje. Tapi bila sampai kat sini. Dah tentu kita nak abadikan kenangan kat pantai negara orang kan? Jadi kami sampai aje kat sini. Terus ambil gambar. Pantai, pasir, pemandangan semua kami ambil.

Nampak tak pelampung yang terdampar kat pantai sana. Kami dimaklumkan, pengunjung hanya dibenarkan mandi sampai situ aje. Kiranya pelampung tu sebagai tanda amaran kepada pemandi mandi kat pantai ni. Saya pernah tengok pemandangan begini ketika di Pulau Gemia [pulau ni tak jauh dengan Pulau Kapas] dulu. Ianya sebagai pemisah antara laut dalam. Takut bila difikirkan kita melepasi border tu. Takut sebab tak pandai berenang. Ditambah lagi takut air!

Kami dimaklumkan, pantai di sini turut dilanda tsunami. Bila kami pandang segenap pelusuk pantai ni. Aish. Tak boleh nak jangka macam mana keadaan pada hari kejadian tu. Pada hari kami datang ke pantai ini, waktu dah tengah hari. Pengunjung tak ramai pun. Ini disebabkan bukan hari minggu. Kami difahamkan, pantai ini akan penuh dengan pengunjung tatkala hujung minggu.

Stereotypes sangat kan ambil gambar macam ni. haha. Tapi kami nak juga. Buat kenang kenangan.

Wakaf wakaf yang dibina memang cantik. Nak lepak pun senang. Nak makan pun mudah. Ini kerana, restoran/kedai kedai makan ada aje kat sebelah dengan wakaf ni.  Lihatlah pemandangan sepanjang pantai ni. Kami ambil dan terus ambil gambar. Semasa tengah duduk duduk rileks kat wakaf ni. Saya memang dah nampak ada penjual kerepek. Tapi tak terbuka hati pun nak beli kerepek kerepek tu. Penjual tu tunjuk kerepek namun saya goyangkan tangan tanda tak nak beli. Sambil sambil tu kami ambil gambar. Kali kedua penjual tu lalu. Kalau tak silap si Jan pun tak nak beli kerepek tu. Masa duduk tu lah saya ternampak penjual tu lalu depan pak supir. Eh dia beli kerepek tu. Kami tak terfikir apa pun. Cuma saya tengok aje la kan.

Ini mineral water yang kami ambil dari hotel. Memang kami bawa siap siap sebagai penghilang dahaga.

Sedang kami saling mengambil gambar. Eh eh pak supir datang bawakan kerepek tu kepada kami. Sorang satu. Nak dijadikan cerita. Kami boleh buka dan makan kerepek tu laju laju. Sambil cakap sedap eh kerepek ni. haha.

Kami siap ambil gambar acah acah makan kerepek. Konon candid la kan. Sambil makan sambil ambil gambar. Betapa naifnya kami dan tak terfikir apa pun akan hal itu. Bila kami dah balik Malaysia. Barulah kami terfikir. Alangkah sengalnya kami. haha. Orang jual kerepek, aih kami tak nak beli. Bila si pak supir kasi terus aje makan. Dahla tu, bergaya itu ini dengan kerepek. Mesti Fendi tu cakap. Entah dari mana la datangnya perempuan dua orang ni. haha. Malu je kan, sampai sampai sini, pak supir belanjakan kerepek. Mesti pak supir tu kesian tengok kita. Tadi dahla cakap nggak punya uang. LOL! Oh ya. Pak supir tu namanya Fendi. Itu pun Jan yang tanya masa kami berhenti makan di Mee Razali selepas seharian kami melawat tempat kenangan tsunami.

Gambar atas, bukti Jan makan kerepek dengan tak segan silu. hahaha. Mati la kalau dia baca blog ni. Sebab tu saya kaburkan muka dia. Upload tanpa kebenaran. heheh. Gambar saya tak real sangat makan kerepek. Si Jan nampak lebih telus makan kerepek free. haha. Kalau kami sedar kesengalan tindak tanduk kami, dah tentu kami tak bergambar dengan kerepek ni. haha. Lainlah kalau kami beli sendiri. Malu je kan! Kami makan habis kerepek tu tau. Memang sedap sebab kerepek udang.

Bila dah bosan, kami nak beransur dari pantai ni. Yelah lama lama kat sini pun, tak ada apa pun. Hanya pemandangan yang mendamaikan. Yang lain tak ada. Lagi lama kami kat sini. Mata boleh berubah menjadi berat. Ngantuk ar kena angin pantai.

Kami akan dibawa pula ke Masjid Rahmatullah yang terletak tak jauh sangat lah dari pantai Lampuuk ni.

Semasa kami dalam perjalanan ke masjid tu kan, tiba tiba ternampak pintu gerbang ni. Siap suruh pak supir berhentikan kereta dia. Kami dan dan je ambil gambar di sini. Lepas dah ambil gambar, kami teruskan perjalanan ke masjid.

Haa. Cerita kat masjid akan disambung nanti. Jenuhlah eh kalian baca kisah ni. Saya pulak memang akan tulis panjang dan details kisah kami. Sebab best! haha. Bajet sangat dia ni. Ye ye oi je. Tapi betul. Kami tak tipu.

1. Haha.. Aku baca Norhaida.. testing komen. 😛

2. Rindu sungguh kt keropok tu... hahaha.

3. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam

Terima kasih atas pandangan.