Saturday, August 1, 2015

Berhari Raya. Eh Bukan Bukan. Si Afiq

Kalau mintak gambar raya. Maaf cakaplah, memang tak ada yang proper. Mintak sorry sangat sangat. Gambar tak ada, namun cerita saya ada. Banyak sangat cerita.
Mulanya tadi nak bercerita pasal Afiq. Maka saya cerita pasal si Afiq dululah ya. Kena tulis sebelum lupa akan kenangan indah nian ini.

Baihaqi masih mengekalkan momentum kerajinan untuk ke sekolah. Sangat rajin. Adakala pada jam 6.40 pagi sudah terpacak di dalam rumah menanti saya untuk ke sekolah. Semangat dia sangat berbeza dengan ayahnya pada waktu kecil dahulu.

Mungkin kerajinan itu lahir daripada tabiat beliau suka bangun pagi. Morning person. Bagus andai perangai ini sampai ke besar. Eh sebenarnya apa saya nak cerita tadi ya? Ok.

Baihaqi masih lagi rajin namun berbeza dengan si Afiq.

Afiq sudah hilang momentumnya. Hilang di bawa arus angin yang menyapa. Hilang dan masih lagi belum dapat dikembalikan. 

Apabila Baihaqi datang ke rumah, dia selalu tanya.

'Mana Afiq? Afiq tidur lagi ke?'

Adakala ketika telah sampai ke sekolah, dah sampai depan sekolah pun. Eh Baihaqi masih lagi sempat tanya 'Afiq?'. Selalu terangkan pada dia bahawa Afiq tak datang ke sekolah.

Apabila di tanya pada Afiq. Bukan saya la yang tanya, sebab saya dah tahu reason dia tak ke sekolah.

Jiran sebelah rumah. 'Afiq tak pergi sekolah ke?' Dia akan jawab 'Afiq jaga Humaira'. Woww kelas sangat alasan yang dia beri. Entah macam mana dia punya jaga pun tak tahu lah.

Bila ditanya lagi pada hari yang lain, dia akan jawab 'Afiq selsema'.

'Afiq batuk'.

'Afiq tak sihat'.

Alasan sentiasa ada.

Memang tak boleh nak jangka apa dia akan jawab.

Tiba tiba kehabisan idea. Urgh! Nasib baiklah sekarang bukan di dalam dewan peperiksaan. 



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.