Saturday, August 29, 2015

Gigi

Kita hentikan seketika penceritaan mengenai Aceh. Bagi lah penulis rileks kan minda dahulu untuk menyusun cerita Aceh. Yelah kan, bila dah menulis secara non stop macam ni. Gusar juga pembaca bosan. Haha. Pembaca tu saya lah. Saya tulis saya baca. Sesekali bila baca kembali kisah kisah Aceh, akan teringat kembali momen momen indah di sana. 

Tadi saya keluar ke bandar Kuala Terengganu bersama Makcik dan sepupu saya. Ketika berada di dalam kereta. Kami bercakap banyak benda random. Lepas tu terkeluar la mengenai hal gigi. Saya rasa isu gigi agak sensitif untuk dibicarakan dengan sebarang orang. Maksud saya, kita hanya boleh bicarakan dengan mereka yang open sahaja. Bimbang ada orang akan terasa.

Macam saya, tidak dinafikan menghadapi beberapa permasalahan gigi. Walaupun tidak besar, namun ianya menyerabutkan dan membuatkan kita akan rasa kena pergi cek gigi nih! Sedar atau tidak, sebenarnya gigi kita memerlukan penjagaan yang khusus dan berkala. Paling elok 2 kali setahun. Itu tidak termasuk dengan proses pencucian gigi. Saya sangat sarankan kalian pergi jalani proses scaling pada gigi. Tak rugi. Scaling gigi ialah proses cuci gigi. Haa, faham kan? Ia berbeza dengan proses pemutihan gigi. 

Sebelum ini, saya tak pernah nak cakna pada gigi. Namun beberapa tahun sebelum saya pakai braces. Saya pergi klinik gigi dan buat rawatan pencucian. Alhamdulillah. Pengalaman yang menarik. Jika sepanjang hidup kita kan, tak pernah pun pergi cuci gigi. Sayang tau. Sayang pada gigi. Bukan apa, kita tak tahu kotoran yang dah melekat pada gigi dah bertukar menjadi karang gigi. Proses cuci pun akan sakit sikitlah. Sebab karang gigi dah tebal. Sebab itu elok dibuat secara berkala. Biasanya, proses scaling memakan  masa dalam 30-45 minit bergantung kepada gigi kita. Harga bayaran adalah dalam lingkungan RM40-RM60 kot. Harga sekarang saya tak pasti.

Memang tak dinafikan kita gosok gigi pagi, tengah hari dan malam atau bila bila masa yang sesuai. Namun ia tak bermakna kita telah hapuskan semua kuman/bakteria degil. Ianya tidak menjanjikan gigi kita bersih 100%. Tidak. Ditambah lagi dengan belakang gigi kita atau kawasan yang tak mampu kita lihat. Macam mana kita nak agak gigi kita bersih? 

Selepas saya pakai braces. Saya tak pernah lagi pergi scaling gigi. Namun sekarang, rasa itu membuak buak. Hati nak sangat pergi. Sementelah saya lihat sudah sampai waktunya saya ke klinik gigi. Alangkah rugi sangat jika kalian masih menangguh untuk melakukan pemeriksaan gigi. Hati saya makin bersemangat untuk menjaga anugerah yang dipinjamkan oleh Allah ini, apabila melihat gigi mak saudara saya. Di waktu usia beliau telah mencecah akhir 50 an. Giginya tetap cantik. Kecil dan tersusun. Namun pada tahun lepas, giginya mengalamai masalah. Dicabutnya satu persatu. 

Natijahnya, beliau sekarang telah bergigi palsu. Nampak macam ok aje pakai gigi palsu. Ada juga gigi kan?. Namun apa yang kita tidak ketahui ialah tentang perasaan pemakai gigi palsu tersebut. Makcik saya selalu bagitahu, nak mengunyah pun tak sedap. Nak kunyah kena hati hati, takut patah. Gusi sakit kalau makan makanan yang keras. Ini kerana daya gigi palsu menghimpit gusi. Keluhan yang saya anggap bukan keluhan itu sangat menyedarkan saya. Apa yang Allah kurniakan kepada kita, perlu kita jaga dengan sehabis haik. 

Ya, mungkin dulu kita bukan seorang yang prihatin pada kondisi gigi kita. Janji tak sakit dah kira bagus! Namun sedarkah kita bahawa ada gigi yang bermasalah tanpa kita sedari. Kata orang yang tak sakit itu lebih merbahaya daripada yang selalu sakit. Yelah, tiba tiba kita dapat tahu gigi kita dah rosak kat akar atau berlubang dari dalam. Naya! Kalau boleh diselamatkan ok lagi lah kan. Namun kalau yang memang terpaksa dicabut. Haishh sayangnya. Memang tiap anggota badan kita ini dipinjamkan sementara. Namun setiap anggota itu ada hak mereka. 

Tadi semasa berborak dengan sepupu. Saya suarakan kepadanya bahawa ingin cek gigi hadapan. Sedar atau tidak. Gigi hadapan ini selalunya bermasalah pada bahagian belakang. Yang mana sedikit demi sedikit, lama kelamaan ianya menjadi hitam. Nak dijadikan cerita, saya perasan bahagian gigi depan saya nampak macam ada unsur unsur hitam. Hati dah takut dah. Takut ianya merebak di sebelah dalam. Rasanya dah tentu kena tampal nanti. Bagi saya masalah ini paling banyak yang dihadapi oleh kita semua. Tak terlepas juga oleh anak kecil. Pernah tak lihat budak kecil yang apabila tersenyum giginya hitam? Ala muka dah comel tapi gigi pulak buat hal. Anak buah saya pun ada yang mengalami masalah ini tau. 

Sebagai bekas pemakai braces, saya dah ada pengalaman membezakan antara gigi asli dengan gigi yang tak asli. Maksud saya gigi berlapis itu asli dan gigi yang tersusun itu tidak asli. Memang nampak cantik gigi yang tersusun namun kalian tidak tahu. Untuk mengekalkan kesusunan gigi tersebut, kami perlu pakai retainer. Dan retainer ini sebenarnya tidak dapat menghalang 100% gigi kita daripada tidak bergerak. Serius! Gigi yang disusun [baca pakai braces] sebenarnya tidak dapat melawan gigi yang original. Sebab itulah saya selalu ingatkan pada diri bahawa gigi yang tersusun ini boleh menjadi bahana sekiranya tidak dijaga dengan baik. 

Memang kita selalu bayangkan atau bandingkan gigi kita dan orang lain. Itu begini. Namun bagi saya, lebih elok walaupun gigi berlapis TAPI semua geraham boleh mengunyah dengan baik di kiri dan kanan. Ah itu lebih baik daripada gigi yang cantik namun nak makan daging pun adoiii sakit! Doktor gigi pernah memberitahu saya bahawa, walaupun ada ruang antara gigi sebanyak 1 milimeter, ianya dah cukup menyebabkan gigi kita sakit. Makanan boleh terlekat pada ruangan itu. Kerana itulah, hanya pemilik gigi yang boleh menilai gigi mereka di kondisi baik atau sebaliknya. 

Dan saya kira, belum terlambat untuk kita menjaga gigi dengan lebih bagus lagi. Mulakan dengan diri kita sendiri. Selepas itu jika ada anak anak kecil. Ajar mereka sayangi gigi mereka. Pada masa kecillah gigi hendak dijaga dengan serius. Apabila dah dewasa kita hanya mampu menjaga apa yang kita ada sahaja [baca just maintainkan dia ajelah]. Yakni kesinambungan gigi kita yang dijaga ketika kecil. 

Saya pernah bertemu dengan rakan seusia namun telah kehilangan gigi yang penting seperti gigi depan atau gigi geraham sampai nampak lompongnya. Umur masih muda namun begitulah kan. Kita tidak boleh menolak hukum alam. Tapi kita ada pilihan. Saya pun menyesal mengorbankan gigi geraham ketika nak buat braces dulu. HUHU. Apapun, lewat sedar itu lebih baik daripada langsung tak sedar! Sama samalah kita menjaga anugerah yang tak ternilai ini. Anugerah lain dilupa jangan. Lagi bagus andai kita seiringkan dengan nikmat yang dipinjamkan oleh Allah kepada kita. Jangan dah tiada baru menyesal. Bayangkan harimau tak ada gigi. Tentu sulit untuk mereka mencari mangsa. kan?

Masih sempat ni. Yok!



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.