Monday, August 31, 2015

Masjid Rahmatullah Lampuuk

Selepas ke pantai Lampuuk. Pada jam lebih kurang 12pm lebih kot. Kami teruskan perjalanan kami ke masjid Lampuuk. Ketika disebut nama masjid Lampuuk ini, sebetulnya kepala tak boleh nak bayangkan masjid yang mana. Saya khususnya tidak berapa familiar dengan nama masjid di Aceh selain nama masjid Baiturrahman. Yelah, nama masjid sini bukanlah kita kenal sangat. Biasanya kita akan kenal apabila tengok gambar ketika tsunami dulu. Itu pun dah banyak berubah. Sangat banyak! Dengan pokok menghijau, rumah di kiri kanan jalan. Mana kita nak cam kawasan tu macam mana kan? 



Apabila dah sampai, barulah hati berkata oo masjid ni. Sampai di dalam kawasan masjid ni, kami turun dari avanza dan cari port untuk ambil gambar. Kami hanya mengambil gambar masjid dari luar sahaja. Ini kerana, sebetulnya kami tak tahu pun dapat masuk kat dalam masjid tu. Kami naik anak tangga dan hanya melihat dari luar permukaan cermin masjid. 

Sedang kami ralit melihat masjid dan mengambil gambar. Tiba tiba ada jemaah yang baru pulang dari masjid menyapa kami. Pakcik tu datang dari arah tepi masjid dengan motorsikal. Bila dia lihat kami kat luar, terus dia berhenti dan cakap masuklah kat dalam tu. Pakcik juga bertanyakan kami dari mana. Kami sempat tanya untuk kepastian. Boleh masuk ke? Pakcik tu jawab boleh. Masa itulah kami tahu dia baru bersihkan masjid. Kami pun apalagi, terus masuklah dalam masjid tu. 






Ini adalah keadaan di dalam masjid. Luas dan tenang. Sebetulnya, di mana mana masjid sememangnya menenangkan. Sebab itulah andai hati kalian galau, datanglah ke masjid. Teringat satu soalan seorang ustaz kepada kami ketika di dalam satu ceramah kat tempat kerja dulu. Tempat mana yang kita akan cari kalau rasa serabut? Tentu kita pergi ke masjid kan? Masjid ni memang menenangkan, sebab tu kalau tidur haishh boleh lena. hehe



Sebetulnya saya silap susun gambar ni semua. Jadi agak bercelaru kedudukan dia. Gambar masjid ini kami tak dapat ambil penuh. Kesilapan teknikal dan ilmu fotografi masih kurang. hehe. Sepatutnya kami perlu snap dari luar pagar masjid. Barulah jelas gambaran masjid ni. Tak mengapalah. Tak perlu sesal. Tak perlu ralat. Dapat tengok macam ni pun dah kira ok daripada langsung tiada kan?. 



Pagar terbina cantik. Ruang kawasan masjid ini agak besar. Gambar ni diambil ketika lepak lepak menunggu pak supir solat. Zohor dah masuk waktu ketika itu. Sememangnya Banda Aceh apabila dilihat dari udara, masih banyak kawasan hijau. Ianya berbeza dengan negara kita yang mana dah banyak bukit atau hutan diterokai sampai botak licin! 


Maklumat mengenai masjid Lampuuk.







Disana. Err, bukan merujuk kepada model yang berdiri tu. HEHE. Nun disana, kita boleh lihat pintu masuk ke dalam masjid. Masjid ni jika kita lihat, sangat simple. Tapi cantik! 




Kawasan tepi masjid. Di sini ada wakaf yang boleh kita duduk duduk. Maka, duduk lah kami di sini sambil mengambil gambar dan layan asam masin. Tak lama, azan berkumandang. Alhamdulillah, Jan sempat rakamkan azan tu. Kalau rindu boleh dengar. Kami tidak bersolat di sini, namun mengambil keputusan untuk solat di masjid Baiturrahman sahaja.





Semasa kami melangkah ke dalam masjid. Tertera maklumat mengenai pembaikan mengenai masjid di sini. 



Maklumat mengenai kewangan mereka. Yang bagusnya kan, papan kenyataan ini terletak betul betul di depan pagar masjid. Jika kita masuk, memang boleh nampak maklumat ini semua. 



Antara kesan tsunami yang sengaja ditinggalkan. Mungkin untuk tanda ingatan kepada penduduk kampung. Dan kami sebagai pengunjung pun boleh lihat betapa teruknya kerosakan yang dialami oleh masjid dan kawasan ini. Bila melihat ini semua, hati memang sebak. Rasa kerdilnya kita kan. Air yang tenang boleh membadai dengan rakus hampir keseluruhan Banda Aceh. Saya pernah melihat video yang mana kata katanya berbunyi manusia hanya tahu berlari dan lari. Air pula mengikut arahan Allah. 

'Air itu makhluk kami, lagi patuh arahan penciptaNya. Tidak seperti manusia yang sering BERLARI. Lari dari tanggungjawab terhadap TuhanNya. Menunggu azab datang, baru ingin tersedar? Akan ditenggelamkan keangkuhan manusia itu...................." 

#renungpadadirisendiri





Jika kita lihat masjid ini pada ketika ini. Dah tentu kita tidak menjangka bahawa masjid ini pernah dibadai tsunami. Persekitaran masjid juga telah berubah. Namun itulah realitinya. Landskap kawasan sekitar juga umpama bersalin wajah. Mereka membina dan bangun dari kesukaran dengan tabah! Semoga ada iktibar yang kami perolehi daripada kunjungan kami ke sini.



Gambar ni kan tak tersusun. Ini adalah kesan tsunami. Kerangan [saya tak pasti nak panggil apa] jelas boleh kita lihat. Dari perut laut di bawa ke daratan. Ini bahagian depan masjid yang sengaja tidak dibaiki. Boleh rujuk gambar atas atas tadi.

Ketika kami duduk di sini menantikan jemaah habis solat Zohor. Dapat dilihat kehadiran jemaah di masjid ini tidaklah begitu ramai sangat. Mungkin jumlah penduduk di sini tak begitu ramai kot.

---------------

Selesai pak supir solat. Kami merancang untuk berhenti makan tengah hari. Kami tak makan breakfast lagi tau sejak tiba ke sini. Belasah aje makan makanan yang ada. Sempat makan kerepek ehsan si supir. Lepas tu makan biskut ketika dalam perjalanan masa mula mula nak ke pantai tadi. Makan asam. Itu aje. Tapi kami okay. Sangat okay. Sebab perut bukanlah kosong terus. Jadi masih boleh bertahan. Lagipun, seronok datang sini sedikit sebanyak mengubat rasa perut kami. hehe.

Jom kita bergerak ke restoran.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.