Wednesday, August 5, 2015

Sayang

Sejak akhir akhir ini, Afiq selalu bertanyakan soalan errrr. Soalan yang membuatkan kami berfikir 'kenapa dengan dia?'.

Kakak ipar 2 pada satu petangnya, memberitahu kepada saya.

'Afiq sejak akhir akhir ni sokmo tanya Ummi sayang dok Afiq?'

Selalu sangat tanya soalan tu.

Beberapa malam yang lepas, saya terdengar soalan itu di dalam bilik mereka.

'Ummi sayang dok Afiq?'.

Hinggalah pada malam tadi, ketika saya sedang berehat rehat melayan mesej kawan kawan.

Afiq masuk.

'Cuda sayang dok Afiq?'

Serius weh! Satu perasaan yang hiba sangat memenuhi ruang jiwa.

Saya jawab sayang!

Saya pandang muka dia. Saya tanya, kenapa Afiq tanya macam ni?. Dia hanya tersenyum. Fikiran saya berfikir bukan bukan namun saya tepis. Saya pandang muka dia, dia senyum sambil mencari cari highlighter saya untuk menconteng.

Lepas tu dia keluar dan bagitahu kat Ummi dia. Cuda sayang gok Afiq.

Saya tidak pasti adakah pertanyaan sebegitu normal bagi kanak kanak? Sementelah saya ramai sangat anak buah. Dah berpuluh puluh orang dah, namun tak ada yang bertanyakan soalan sebegitu rupa. Namun saya andaikan, setiap ibu bapa akan berasa terharu tahap gaban apabila diajukan soalan sebegitu. Yelah, saya yang bukan ibu pun rasa terharu, takkan ibu sendiri tak rasa terharu kot.



Ini gambar pada hari Selasa. Dah lama Afiq tak ke sekolah. Pada pagi tu, dia bangun dengan mood yang baik dan nak ke sekolah. Si Baihaqi yang mana mempunyai rekod kehadiran yang sangat cemerlang senyum girang.

Mana tak girang. Dah lama sangat Afiq tak ke sekolah bersama sama dia. Maka pagi tu dia sangat seronok!

Untuk ibu bapa, tak salah kalau kita marah atau pukul untuk tujuan mendidik. Namun apabila kalian dah tahap mendera anak anak, rasanya itu keterlaluan. Baru tadi membaca perihal kes kes dera kanak kanak.

Bila tengok muka mereka yang baru kenal dunia ni, dah cukup buatkan kita rasa sebak. Jangan cerita masa mereka tengah nakal. Itu membuatkan kita akan jadi raksasa nak marah mereka. hahaha.

Sayangilah anak anak kalian dan anak anak buah jangan dilupa ya!

Publish.




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.