Wednesday, September 23, 2015

Coretan Raya Idul-Fitri

Esok dah nak raya Aidiladha. Petang ni balik dari kerja on time. Ramai kawan sepejabat yang dah bercuti. Oleh kerana, masih banyak perkara yang nak dilangsaikan. Pejam mata tak payah bercuti lah aida oi!

Memandangkan esok raya dan masih ada lagi cerita yang tak sempat nak di muziumkan di sini. Urmm, curi curi masa aje la menaip.

RAYA DI RUMAH



Seperti tahun tahun yang lepas. Ahli keluarga balik beramai ramai. Aktiviti rutin anak anak buah ialah bermain bunga api. Setakat bermain 2 3 orang memang tak syok arh! Untuk merasai kemeriahan hingar bingar, lebih elok andainya bermain secara berkelompok. Memang meriah terutamanya kalau ada anak anak kakak 2. Memang sangat havoc.

Tahun ini, sempat juga beraya di rumah saudara mara. Dan yang penting, tahun ni juga agak rajin menziarahi kawan kawan. Syok sangat beraya. Ada kawan kawan datang ke rumah walaupun raya dah masuk hari ke 6 macam tu. Sempat jamukan mereka dengan masakan sendiri. HAHA. Nasib baik ada adik 4, dialah yang banyak menolong di dapur. InsyaAllah andai ada rezeki, nak kekalkan menjamu makanan kepada saudara mara dan sahabat handai. Aminkan beramai ramai. Amin T_T

RAYA DI PEJABAT

Pejabat dah plan nak buat jamuan raya pada minggu terakhir Syawal. Seperti tahun tahun yang lepas, kami biasanya membuat potluck. Ada yang bawa kuih muih, ada yang bawa laksa, laksam, cocktail dan bermacam jenis makanan yang saya sendiri dah lupa.




Tapai. Kalau nak tahu, tapai kat Terengganu ni kebiasaannya akan dibungkus dengan daun getah. Selepas dah siap dibungkus, tapai akan diletakkan di dalam periuk dan dibungkus dengan kain batik atau apa apa kainlah. Tapai biasanya memakan masa beberapa hari untuk masak. Jika dah masak, perghhh! Sedap. Manis dia tu kan, memang meresap pada mulut. Cuba letak dalam peti, makan semasa dia sejuk. Lagi lah nyum nyum!




Kawan sepejabat sibuk menyusun atur makanan. Saya memang jarang sangat mengambil bahagian menyusun atur makanan. haha. Bukan tak pandai. Tapi jika ada yang lebih pandai daripada kita, apa kata kita kasi aje lah mereka buat. Tolong sikit sikit bolehlah.



Kak Dah-Me-Sue
Ini selepas jamuan dah. Dah penat makan, kami saje ambil gambar. Ada dikalangan kawan kawan saya tak berapa gemar bergambar. Tapi kawan saya si Sue ni, biasanya dia rajin melayan kerenah saya. haha. Thanks!


RAYA TEMPAT KERJA

Seperti kelaziman tahun tahun sebelum ini. Hari raya kat tempat kerja juga dilakukan pada minggu akhir Syawal. Tahun ini saya agak rajin sikit nak pergi ke dewan untuk beraya bersama warga kerja yang lain. Biasanya saya mengambil pendekatan, pergi -makan-dan-terus balik.

Namun pada tahun ini, saya rasa macam nak beraya.


Emie-Kak Ta-Kak Tie-Me
Sempat berjumpa dengan kawan kawan sekerja pejabat lama. Ramai akak yang satu pejabat dulu dah terpecah kepada pelbagai department yang lain. Oleh kerana banyak sangat pusat kat sini, agak susah nak berjumpa sebetulnya. Raya untuk warga kerja memang meriah. Inilah masa untuk kita berjumpa kawan kawan pejabat yang lain. Ketika inilah kita boleh pusing dari satu meja ke satu meja mencari makanan. haha. Setiap pejabat dah diperuntukkan untuk menyediakan menu masing masing. Contoh pejabat A sedia satay, pejabat B sedia air cendol, pejabat C kambing golek. Macam tu lah. Memang sedia kaki dan perut aje nak berjalan dari satu meja dan makan! hehe.

Dan yang lagi best, sempat lagi jumpa kawan kawan lama yang dah giler lama tak berjumpa. Dengan akak akak yang biasanya banyak kami berhubung mengenai kerja di telefon. Bila dah jumpa face to face, sempat bergambar kenangan.

Suasana ketika ini sangatlah meriah. Bising jangan ceritalah. Bukan bising apa pun, bising dengan lagu raya je. Ramai sangat orang ketika ini. Pelajar ada, staf ada, anak anak yatim dan ibu tunggal pun ada. Ianya adalah sesuatu yang normal bagi kami apabila melihat keadaan seumpama ini.



Ini bukan makanan saya sorang aje tau. haha. Nampak aje banyak. Tapi kami main ambil dan makan separuh kat pejabat. Tak larat nak makan semua kat dewan ni. Jadi tak nak lah membazir, kami ambil keputusan untuk balik pejabat.

Oh ya, gambar kami semuanya agak kabur disebabkan handphone kawanku telah diselubungi wap. haha. Kami memang hairan, kenapalah gambar ala ala blur macam ni. Rupanya handphone kesejukan kerana aircond.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.