Sunday, September 27, 2015

Sembang - K o s o n g

Biasalah. Kalau blog mak/ayah budak, tentu akan diceritakan pasal ragam anak anak. Kalau blog hiburan, dah tentu bersusun cerita hiburan. Kalau blog travel, memanjang aje cerita pasal travel ke sini sana. Kalau dah namanya blog pangkat mak mak saudara ni, maka memang bermacam cerita lah yang akan dirojakkan dalam setiap kisah. 

Malam semalam, kebetulan anak anak buah ada balik kampung. Lantas terjadilah beberapa perbualan yang membuatkan saya tergelak. Bila berbicara dengan si cilik.

Drama A:

Sasha : kenapa orang Terengganu selalu bercakap ada 'nggg' kat belakang?
Fiya : aa selalu aje 'makang'..bla bla
Lepas tu mereka berdua gelak, macam teramat lucu bagi mereka. Mereka duk buat macam macam ayat yang ada 'ng' kat belakang.

Saya pun nak tergelak, tapi control ar. Kurang asam anak buah main ajuk ajuk kita cakap pulak.

Saya : mama cakap macam mana?
Sasha : mama cakap macam biasa aje lah. 

Drama B:



Watak 1 : Sasha



Watak 2 : Nabiha



Watak 3 : Afiq [yang sebelah kiri tu]

Sedang saya lepak kat rumah, tetiba ada 2 budak masuk dalam rumah. 

Nabiha : Bosan lah.
Sasha : aa, bosanlah.
Saya : kenapa bosan?
Nabiha : tak ada apa nak main.

Perbualan kami tak tamat setakat itu sahaja, tapi dah lupa apa kami bualkan.

Tak lama, saya masuk bilik untuk buat kerja pejabat. 

Nabiha : kenapa tak ada aircond bilik nih?
Saya : ada.. tu aircond [sambil tunjuk kipas] 
Nabiha hanya senyum.
Afiq : kekgi kalau Afiq buat rumah bintang, Afiq nak letak ekonggggg [ayat aircond ni dia panjangkan nada]

Afiq sambung lagi. Bila walid dapat gaji, Afiq nak suruh walid pasang tv dalam bilik. Muka tu sangat innocent! Hamboi mung Afiq, nok letak tv dalam bilik. haha. Saya tak terfikir nak letak tv bagai kat bilik.

Sasha : cuba Afiq sebut aircond
Afiq : ekonggg
Sasha : urmm ekong juga

Kebetulan ada botol air dalam bilik. 

Afiq : walid ada gak botol ni, wak mancing. walid letak urrmmm nape eh? [dia bercakap dan berfikir sambil cekak pinggang]. Macam comel je gaya dia masa ni.
Saya : walid letak nape? letak ikan ke?
Afiq : bukaannnn. urmmm nape eh?
Saya : letak umpan?
Afiq : hoo ye ar, letak umpan

Amboi dia punya cekak pinggang tu, macam gaya isu besar tengah berputar putar kat kepala.

Sasha dan Nabiha hanya mendengar. Saya alih topik. 

Saya : Sasha, cuba suruh Afiq cakap KL.
Sasha : Afiq pandai tak cakap KL?
Afiq : dok pandai cakap KL [suara dan nada dia alahai, tersangat naif!]
Sasha/Nabiha : Afiq pandai tak cakap KL?
Afiq : dok pandai cakap KL
Mereka gelak kat Afiq.

Sebetulnya, jika anak anak buah yang lain balik kampung dan berkumpul dengan saya. Boleh nampak sangat si Afiq ni akan menjadi tertib, santun dan mengharapkan saya menyebelahi dia. Kalau anak anak buah perempuan tak nak berkawan dengan dia sebagai contoh, dia akan berasa sedih dan akan cakap 'kakak Sasha takmo kawan dengan Afiq'. Macam tu la lebih kurang. Padahal, kalau tak ada orang kat rumah urmmm dialah yang paling juara. Fe'el tu jangan cakap ar. Kena sabar ajelah. 

Kami bersembang macam macam perkara. Tapi ada benda yang saya lupa apa yang kami sembangkan. 

Nabiha : Haa sebenarnya tak nak makan, tapi mama suruh makan. 

Saya tahan gelak. Pertama, sebab dia suka bahasakan diri dia Haa. Macam orang besar je lagaknya. 

Nabiha on off masuk ke dalam bilik. 

Saya : Afiq takmo tidur lagi ke?
Afiq : walid dok panggil pun suruh tidur.

Padahal dia nak lepak bersembang dengan kami. 

Afiq : masa afiq kecik, lidah afiq kecik je [sambil jelirkan lidah]
Saya dan Sasha : ehhhh, bakpe lidah Afiq panjanggg gitu??? [pura pura terkejut. haha]
Muka dia dah berubah macam cuak je. Dia takut takut jelirkan lidah dia.

Saya : eh ke Afiq raksasa??

Spontan dia jawab.

Afiq : dok, orang.

HAHA. Saya tak tahan terus gelak bila dengar dan lihat muka Afiq. Tolong lah Afiq, jangan buat muka naif macam tu. Tahu pulak jawab orang. Biasanya kan, dia nak jadi ultraman dan saya pula kena jadi raksasa. haha. Letih ar nak melayan.

Dalam hanpdhone ni ada kucing terbang. Afiq beria nak tengok.



Kami berempat duk pakat tengok pada gambar. Niat hati saja nak eskyen kat si Afiq. Nabiha dan Sasha dah darjah 2 & 3, kita tak boleh nak putar alam sangat. hehe.

Afiq : bakpe kucing ni takdok benda gitu? [sambil kedua tangannya digedik gedik menghala ke belakang]
Saya : oo sayap ke? 
Afiq : aa, sayap.
Dia sambung lagi bercakap. Afiq tengok burung terbanggg.

Saya terkeliru seketika. Eh burung memang boleh terbang. haha. Kita pulak yang terkena.

Selepas tu, saya tunjuk gambar lain.



Mereka cakap 'gemuknya kucing ni'.

Jadi tak ada point sangat, saya terus ke gambar lain. Gambar kucing memang banyak kat handphone walaupun saya sebetulnya tak suka sangat pada kucing.



Afiq : bakpe ye gitu? 

Saya tak jawab. Tapi terus ke gambar lain.



Bila saya tunjuk gambar ni pada Afiq. Terus dia 'urm dok payah ar'. Saya hairan, kenapa dia tolak handphone saya. Saya tunjuk lagi. 'dok payah ar'. Oo rupanya dia takut. Mungkin sebab mata kucing ni kot. HAHA. Jadi saya usik dengan tunjukkan gambar tu kat muka dia. 

Tak lama lepas tu, 'Afiq nak tidur ar'. haha. Pandai dia ni mengelak.

Sebetulnya Sasha dan Nabiha banyak lagi duk bersembang, cuma saya ingat ingat lupa.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.