Friday, October 2, 2015

Yang Tersimpulnya Adalah

HAHA. Tak habis lagi ke cerita Aceh? Dah. Dah habis dah. Sebenarnya memang dah plan nak buat summary sebab entry sebelum ni kan panjang. Hey! Entry panjang itu bukan sebarangan. Ianya mempunyai maksud tersirat yang tersangat dalam jurangnya. Andai kalian mengikuti perjalanan #jaulahAceh kami. Rasanya kalian akan lebih memahami apabila membaca entry ini.

1. KAMI

HAHA. Besor giler gambar ni. Maafkan aku sahabat!
Kami sebenarnya bukan kawan baik semasa kat sekolah rendah ataupun menengah.
Kami juga tak bff whatsoever contact each other lepas study ke apa. Tak pernah.
Dia ada geng dia, saya ada geng saya. Entah bila eh waktu tepatnya kami start berkawan. Haha. Tapi kami boleh sembang la senang cite sejak ada whatsapp kalau tak silap.
Kami jarang berjumpa. Boleh kira dengan jari je. Dia sekarang di Selangor dan saya di Terengganu.
Masa sekolah menengah, pernah pergi 1 kali ke rumah dia beraya. Tak tahu kenapa boleh pergi rumah dia. Ikut kawan kot.
Pernah jumpa masa reunion adalah dalam 3 kali.
Dia datang rumah ketika raya baru 2 kali kalau tak silap, itu pun bila kami dah habis belajar.
Kami pernah jumpa kat Pulau Kambing bersekali dengan Sailani.
Saya datang ke majlis kahwin dia.
Saya pergi majlis kahwin adik dia.
Saya pergi ziarah ayahnya meninggal.
Tengok, sebab jarang jumpa. Itu sebab boleh tulis beberapa pertemuan kami. HAHA.
Dan beberapa kali pertemuan kot.

Kami tak pernah tidur bersama sebab kami kan sekolah kat kampung tak ada hostel. Tak pernah bermusafir bersama. Saya tak boleh nak expect dia macam mana dan begitu juga dia kepada saya. Tapi kami ke Aceh bersama sama. Pelik kan? Haha. Sebenarnya tak pelik kerana ini semua aturan yang Allah bagi kepada kami.

Saya pernah baca. Kalau nak kenal seseorang itu, bermusafirlah bersamanya. Tak semua yang kita kenal itu, KITA BETUL BETUL KENAL dia. Kerana itulah, saya selalu rasa jaulah/perjalanan kami ke Aceh TIDAK SAMA dengan pengalaman orang lain. Yelah, kebanyakan orang lain mereka dah kenal mengenali. Jenis kawan rapat bff apa semua tu lah kan. Kami bukan sebegitu.

Saya sendiri memberitahu padanya bahawa saya tidak expect apa apa kerana kami tidak pernah cuti bersama apa ke benda tu semua lah.

Dan yang paling best. Kami ni bukan berada di dalam kategori 'traveler', namun dengan izin Allah mampu jua pergi menjelajah isi Aceh. 

Apapun, thanks Jan atas pengalaman yang begitu best ni. Maafin kalau ada yang kurang ye. Hehehe.

Yakinlah, maka nikmat Allah yang manakah hendak engkau dustakan. Alhamdulillah atas jaulah yang manis ini.


2. BERAPA BAJET KE BANDA ACEH?
  • Banda Aceh merupakan tempat yang perlu kalian pergi walaupun sekali. Pergilah cari diri di sana. Kalau nak lagi jimat, pergi aje jelajah kat dalam negara kita. 
  • Penduduk Aceh kebanyakkannya baik. Sangat mudah membantu. Mereka juga mempunyai tahap kesabaran yang tinggi dalam melayani orang luar seperti kami. Mana nak cari orang yang sanggup tunggu aktiviti kita disepanjang hari. Menahan kantuk, lelah demi sesuap nasi. Bab kesabaran memang saya tabik!
  • Saya pergi ke Aceh dengan hanya berbekalkan wang tunai bawah RM40 lebih aje. PITAM kalau Jan baca nih karang. haha. Pecah tembelang. Tak ar, memang nak cakap pun. Percaya tak? Tapi dah sampai KLIA2 kan saya beli KFC, maka duit tunai adalah dalam RM30 macam tu. Takut tak? Mau tak takut. haha. Nasib baik pagi esok tu kami tak breakfast! Dan yang paling best, duit dalam bank memang tak ada. Saya hanya membawa kad kosong. Wah wah. Waduh. Haha. Nak dijadikan cerita, sebelum nak ke Aceh. Saya telah membuat banyak pembayaran langsai itu ini dan itu sebablah baki duit dalam bank memang bawah RM50. 
  • Saya hanya menukarkan wang RM ke IR hanya RM450 sahaja. Jan pula saya menyarankan dia menukar RM500. Ini kerana saya mengambil lebihan wang IR yang ada dalam simpanan saya sebanyak RM30 lebih. Maka jumlah sebenar saya bawa wang ialah RM480 lebih macam tu je.
  • Alhamdulillah, Allah mencukupkan keperluan sepanjang berada di sana. Alhamdulillah, masih boleh berkongsi rezeki walaupun duit tunai tak banyak. Macam tak percaya pun ada. hehe.
  • Err juga macam tak percaya, plan kami macam 50/50 pergi atau tidak atau pergi atau yada yada telah membawa kami ke Banda Aceh jua!
  • Kos yang saya habiskan untuk ke sini hanyalah dalam kira kira RM150 untuk hotel 3 malam + RM230 tiket return + RM60 untuk baggage/tukar seat + RM480 sepanjang di Aceh. Total lebih kurang RM960. Genapkan aje lah RM1,000 mudah sikit nak kira.



2 comments:

  1. Hahaha tp sampai je Klia 2, terus beli Vincci. Wow.. apapun Tq norhaida atas segalanya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahha..banker standby doh dari hari 1st .. bila aku kata ON masa nak balik tu, baru ye bank in..

      Delete

Terima kasih atas pandangan.