Friday, November 13, 2015

Apa Khabar Celcom?


Celcom anda tak demam kan? Anda masih sihat lagi walafiat kan? Terkejut juga dengan kejutan yang sangat tidak dijangka oleh pihak Celcom. Haih, kalau ada thermometer nak juga cek suhu si Celcom ni. Kotlah kan dia demam. HAHA.

Macam ni, sebelum ni saya pernah menulis perihal si Celcom ni pada Mei tahun 2014 dulu. Lama sangat kot cerita membara saya dan saya dah hampir lupa tentang semua kesadisan itu. Kat dalam entry ni  SESAK CELCOM saya pernah tulis tentang berakhirnya riwayat untuk broadband saya.

Sebetulnya, selepas itu, saya ada menelefon Celcom Centre bertanyakan dari mana datangnya semua bil-bil saya. Yelah, biasanya kalau penggunaan yang dicajkan kepada kita, dah tentu ada record penggunaan yang pernah kita lakukan kan? Saya sepatutnya menyambung cerita selepas saya call Celcom Centre ekoran jawapan daripada kakak di kaunter Celcom sendiri tidak mempunyai kejituan di dalam menjawab persoalan saya. Namun saya tak abadikan di dalam MPS ini. Jadi ada 1 entry ajelah pasal Celcom. 

Untuk pengetahuan kalian, saya pakai broadband dan bukannya simcard talian biasa yang sememangnya kita akan gunakan untuk menelefon sesiapa kan? Akan tetapi, apabila saya bertanyakan kepada Celcom Centre, mereka juga tidak dapat memberikan jawapan yang kukuh lagi konkrit tembak tak tembus untuk saya sebagai pelanggan mereka [sekarang ni dah bekas pelanggan lah]. Mereka tiada jawapan. Dan hal ini diam begitu sahaja.

Pertamanya, saya dah kena bayar beratus ringgit. Nak dapat semula duit kita, urrmm memang tak nampak bayanganlah. Mereka pula tak dapat nak trace kenapa mereka caj ratusan itu kepada saya. Atas dasar apa? Jadi saya memang dah MALAS nak layan sementelah tak ada gunanya.

Kedua, saya tak betul-betul pertahankan hak saya sebagai pengguna dengan mengemukakan bukti-bukti berserta bayaran akhir yang saya buat kepada Tribunal Pengguna. Kalau saya bersungguh, dah tentu ada sinar di hujung jalan.

Ketiga, pihak Celcom kan ada cakap kat saya yang bil akhir akan dihantar kepada saya mengikut penggunaan akhir iaitu sehingga hari saya terminate broadband itu. Memang umpama menyiram cuka kat atas luka betullah. Dahlah mereka tak boleh nak bagi jawapan kenapa saya dikenakan caj sebegitu. Ini sewenangnya kakak kat kaunter tu bagitahu balance untuk bil akan dihantar kat rumah. Pakai broadband dah macam pakai talian biasa.

SELEPAS SETAHUN LEBIH BERLALU

Semalam, balik dari kerja. Buka radio. Layan game sekejap. Ayahanda saya tetiba melaungkan kepada saya bahawa ada surat untuk saya. Pergilah jenguk kat atas meja. Apabila saya buka. HAAA??? Terkejutan sangat!

Dapat cek daripada Celcom. HAHA. Ini memang betul-betul surprise yang sangat menjadi ni.




Selepas kejadian menyayatkan duit saya ini. 

1. Saya tak pernah dapat apa jua bil sepertimana yang kakak kaunter tu cakap semasa hari saya terminate broadband saya.

2. Pihak Celcom Centre cakap nak semak dan akan maklum semula kepada saya. Hingga ke hari ini memang tak ada makluman apa pun daripada mereka.

Alih-alih, saya dapat cek yang bernilai RM31.75 ni. HAHA. Memang hati saya gelak sakan. 

1. Saya tak tahu macam mana mereka semak penggunaan saya. Mereka belek kat mana entah rekod saya.

2. Bulan 5/2014 sehingga bulan 11/2015. Adalah satu jangka masa yang lama. Setahun lebih untuk mereka menjalankan kerja 'intipan' mereka terhadap bil saya. Hinggakan saya sendiri dah lupa-lupa ayam. Haha. 

3. Nilai itu memanglah tak banyak mana. Namun bagi saya yang memang tak harapkan apa-apa daripada Celcom ni kan, urmm nilai itu sedikit sebanyak menunjukkan saya di pihak yang betul. Walaupun saya boleh lagi pertikaikan mereka, namun bagi saya. Tak guna saya buang masa pada benda macam ni. Dalam hidup kita, ada pengalaman yang perlu kita jadikan pengajaran dan jadikan pedoman agar kita tidak terpeleot di tempat yang sama.

Hidup mesti terus. 31.75. Eh jom makan ABC. Hahaha!



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.