Wednesday, November 18, 2015

Bawa Bekal

Saya dikelilingi oleh mereka-mereka yang rajin memasak. Dalam ramai-ramai kawan, ada seorang kawan yang paling rajin memasak dikalangan kami. Macam-macam dia pandai. Sebut sahaja makanan apa, biasanya dia boleh lakukan.

Masak nasi kunyit? Pandai.
Buat cheese tart? Pandai. Eh. Baru pandai. Kali pertama buat dah berjaya. Kali kedua buat laaagii lah berjaya. Kawan-kawan tumpang makan dengan perut yang gembira. HAHA.

Buat rojak betik pun pandai. Kami hampir satu pejabat tumpang makan air tangan dia. Sedap!
Buat nasi goreng ikan memang serah kat dia lah. Jangan ada orang caras kerja dia. Haha. Gurau jelah. Setakat ini, dia yang suka buat nasi goreng ikan. Orang lain tukang suap aje. Ish, apa punya kawan ni.

Banyak lagi dia pandai. Nak dijadikan cerita, buat air pun sedap! Ya Allah, dia umpama Chef bertaraf berlian bagi kami. Haha. Ayat berbunga-bunga berbau bodek baik punya. Tapi ini bukan ayat bodek. Dia bukan ada kat depan pun nak bodek. Perkara betul, tak kan kita nak nafikan. 

Hampir setiap minggu pada setiap bulan, kami akan berkampung di pejabat dan tidak keluar makan pagi. Kami akan dimaklumkan oleh beliau 'kita dok payah makan luar, hari ni orang bawa doh makanan'. 

Apabila jam menghampiri 8.30 pagi atau 8.40 pagi macam tu, kami akan check in kat meja makan belakang. Rasanya, tak ramai kot yang bawa bekal ke pejabat. Selalunya kita tak sempat nak masak pada pagi hari. Yelah, pada waktu pagi selalunya masa terasa semput dan berlalu dengan cepat. Akan tetapi, beliau sempat juga sediakan bekal.

Bertitik pada itulah, saya selaku orang yang paling tak pandai nak masak apatah lagi membuat air. Ya Allah, teruk sangat prestasi aku selama ni rupanya! Kawan-kawan yang lain, walaupun mereka adakala bawa bekal untuk kami atau tidak. Biasanya, mereka ada juga menyumbangkan tenaga untuk buat air. Saya pula hanya menyumbang tenaga untuk menyuap makanan sambil memberi pujian kepada si pembuat air dan si pembawa bekal. 

Nasib baik keinsafan menjelma di dalam diri. Saya selalu juga cakap kat mereka 'orang dok reti nak buat air', 'orang tak reti nak masak'. Pengakuan ini lebih sadis daripada budak yang tak dapat straight A ni dalam UPSR. HAHA.

Nak dijadikan cerita, pada satu malam kan. Saya kat rumah dengan ayahanda saya je. Fikir punya fikir, perut dah lapar. Saya akhirnya buat keputusan masak nasi goreng. Masak punya masak, wow! Boleh tahan jugalah rasa dia. Sedap juga. Not bad juga rupanya hasil kali ni. Saya tak tahu bila kali akhir saya memasak nasi goreng. Haha. Jadi apabila menjadi macam ni, saya rasa macam gembira yang tidak terperi!

Beberapa hari selepas itu, saya terfikir untuk memasak untuk kawan-kawan. Yelah, selama ini kita aje yang tukang makan. Malu!



Semalam, saya bangun pagi. Dah solat tu, saya terfikir nak buat ke tak nak nasi goreng ni padahal malam tadi saya dah hangatkan nasi. Memang dah niat nak masak nasi goreng, tapi rasa 50/50. Nak buat ke tak nak, sebab jam dah 6.30 pagi. Saya iron baju dan selepas tu keputusan dicapai. Urmm, buat ajelah.

Jam 7.00 pagi, saya terus ke dapur dan mula potong bawang, blend bawang. Masukkan semua bahan kat dalam kuali, goreng punya goreng hinggalah jam 7.30. Ayooo, dah lambat ni. Siapkan diri untuk ke tempat kerja.

Nasi goreng tu saya letak kat dalam termos. Nak tahu, termos ni kawan saya yang pandai masak tulah yang kasi kat saya. Cantik warna dia.

Sampai kat pejabat, nasi goreng masih panas. Kami makan ramai-ramai kat pantry macam biasa. Cuma sedikit ralatlah kan, saya dah niat nak kasi ayahanda saya bawa nasi goreng ni ke tempat kerja dia. Tapi saya mula memasak jam 7.00 pagi. Ayahanda saya dah keluar pergi kerja dah. Memang tak sempat nak bekalkan untuk dia. Namun, saya sempatlah tinggalkan untuk kakak ipar 2 makan. Kita tak bolehlah nak bagi orang lain makan, tapi untuk keluarga sendiri tak sempat nak bagi. Sampai ke hari ni rasa ralat! Sebab tu saya tak  kisah sangat kalau tak belanja kawan-kawan makan selagi saya tak belanja keluarga saya dulu walaupun sekali sebulan, walaupun seciput je. Lain kali saya kena pandai bajet masa. Bajet masa Aida. Bajet masa!

Nasi goreng ni walaupun tak adalah sesedap masakan orang pandai masak, tapi rasa gembira sangat dapat bagi sumbangan kecil ni untuk kawan-kawan yang selalu aje masakkan untuk kita. Segan juga jamukan masakan kita. Haha. Amatur katakan.

Sebetulnya, tak rugi bawa bekal ke pejabat. Jimat juga duit. Hehe. Nanti saya nak buat resepi lain untuk ayahanda saya [of course!] dan juga kawan-kawan. Dah ada resepi dalam kepala ni, nak buat roti bakar sapu planta. Janganlah gelak. Menu ni simple tapi susah juga kan?




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.