Tuesday, November 10, 2015

Deepavali - Happy Birthday Baihaqi

Oktober - 26.10.2015

4 tahun yang lepas - 26.10.2011, lahirlah seorang bayi lelaki yang diberi nama Baihaqi. Nak dijadikan cerita, lahirnya dia pada hari Deepavali. Banyak benda yang berjaya membuatkan saya gelak.

1. Ayah Baihaqi adalah antara adik saya yang paling gelap di dalam keluarga. Namun tak adalah gelap segelap gelita. Gelaplah sikit berbanding yang lain. Arwah mak kami pernah bercerita, dulu semasa mengandungkan adik 2 saya ni, dia suka minum kopi. Mungkin kebetulan kot. Jadi ini bukan sesuatu yang boleh kita katakan fakta.

2. Dulu masa sekolah rendah, saya ada kawan kelas yang bernama Baihaqi. Dia berkulit gelap. Jadi saya memang tak berapa setuju dengan nama tersebut. Akan tetapi, apa dayaku. Haha. Mestilah ayah dia mempunyai lebih hak untuk namakan anaknya. Eh, sibuk aje kamu ni Aida. HAHA!

3. Baihaqi lahir hari Deepavali. 

Sebab itulah saya ketawa! Dan selepas itulah, baru saya tahu yang perayaan Deepavali rupanya tidak statik. Dulu Deepavali tahun 2011 pada bulan 10, sekarang 2015 raya pada bulan 11.


Baihaqi mempunyai seorang adik bernama Adam. Perbezaan warna kulit sedikit pun tidak mengurangkan kasih sayang antara mereka. Allah kan ciptakan kita dengan pelbagai perbezaan untuk lebih kenal mengenal.

Tiap kali tengok lengan Baihaqi, seram juga. Sekali dia pelempang mahu terteleng-teleng. Haha! Auta sangat bunyinya kan? Faktanya pula, jam tangan saya tidak muat dengan lengan Baihaqi. Bayangkan betapa bulatnya tangan dia. 



Nasib baik siang hari, kalau malam hari. Naik seram juga tengok muka Bai. HAHA. Nak buat macam mana, Baihaqi ni selalu aje unsur lawak. Selalu banyak cakap dan ianya mungkin satu ujian lisan yang sangat berjaya bagi saya. Setiap kali kita keluar dengan dia, terutamanya ketika saya dalam perjalanan menghantar dia ke sekolah. Ada sahaja yang dia borakkan, yang dia tanya. 



Semasa kecil, Baihaqi kecil je. Bila dah meningkat umur dari 1 tahun ke 2 tahun, dia mula membesar dengan gemilang sambil diiringi percikan bunga api. Akhirnya Baihaqi telah mengalami obesiti! HAHA. Kecil-kecil dah obesiti, apa cerita ni Bai??

Nak dijadikan cerita, Baihaqi dan Afiq telah mula bersama sejak dari kecil lagi. Sebab itulah adakala si Afiq cemburu apabila saya lebihkan si Baihaqi. Sebetulnya, semua anak buah saya layan sama rata. Cuma kalau ada antara mereka yang degil tak nak dengar kata, maka saya akan atur strategi dengan pulaukan seketika sesiapa yang degil itu! Haa, pada masa tu barulah mereka akan terasa seperti tidak dipedulikan. Dan kebiasaannya taktik ini berjaya dengan diakhiri acara salam menyalam antara mereka tanda damai.

Mereka ni, tak boleh selisih sikit, ada aje yang nak ditengkarkan. Bukanlah bertengkar bertumbuk bagai. Cuma berebut barang, sesi menayang barang, sesi bercerita 'rumah saya ada permainan banyak'. Alahai, mana boleh rumah Baihaqi aje permainan banyak, rumah Afiq pun nak permainan banyak juga. Tak ke kita pening kepala.

Sebelum kalian pening kepala juga, marilah kita ke acara majlis hari lahir Baihaqi.

Sebab itulah, bulan Oktober saya agak sibuk. Sibuk dengan kek. Haha.



Selepas pulang dari kerja, saya terus ke rumah Baihaqi. Adik 2 saya buatkan majlis untuk 2 orang anaknya sekaligus. Tak pening kepala kerana pada bulan ini isterinya dah nak bersalin. Anytime aje ni, dah tunggu masa dah. Kalau tak silap mungkin 15.11.2015 due-nya. 

Ehem. Baihaqi dan Adam akan dapat adik lagilah. 



Abang 2 dan Adik 2 berganding tangan untuk membelah kek. Kami yang kat depan dah tak sabar nak makan kek ni. Selepas dah dapat makan, ok cukup! Muak. haha. Yelah, memanjang makan kek, mahunya tak muak.



Majlis Baihaqi tu diadakan santai aje kat halaman rumah. Kami dihidangkan dengan bihun goreng yang sangat sedap! Saya dah plan nak minta resepi bihun goreng ni, sebab saya suka bihun goreng rasa sebegitu. Macam mana rasa dia? Tak dapatlah saya terangkan kepada kalian. Hehe.

Sambil kami makan bihun, adik 2 turut membakar ayam. Sebetulnya membakar ayam atau bbq ini begitu sinonim dengan keluarga kami. Asal sikit nak bbq, asal sikit nak membakar. Asal sikit nak makan. Haha.

Ok, sekian cerita tentang majlis hari lahir Baihaqi. Hari tu tak sempat beli hadiah untuk Bai lagi. Nanti-nantilah ya Bai. Maklumlah dia ni seorang, bukan penggemar mainan setegar Afiq. Entah apa yang Baihaqi minat pun, saya tak begitu pasti. Kerana dia bukan seseorang yang mempunyai kesukaan yang khusus terhadap permainan/tv kegemaran. Boleh dikatakan hampir tiada.

Ok. Publish!



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.