Wednesday, November 11, 2015

Masih Ingat Dengan Janji Manis?

Beberapa minggu lalu kot, saya pernah menulis tentang janji manis ini : Janji Manis Dengan Si Kecil.
Saya gula-gulakan si Afiq dengan Robocar Poli. Berani buat macam tu kerana saya memang dah tempah dengan member 1 tempat kerja. 

Hampir setiap hari, apabila saya balik kerja. Perkara yang ditanyakan kepada saya ialah 'Kawan Cuda bagi dok lagi Robocar Poli Afiq?'. Saya jawab 'Belum dapat lagi. Bila dah dapat nanti, Cuda bagilah kat Afiq'.

Jika dia terbangun dari tidur, dia akan tanyakan Umi dia, 'Ada tak Cuda bagi Robocar Poli Afiq?'.

Adakala Afiq buat perangai. Biasanya saya akan ugut akan berikan Robocar Poli itu kepada anak saudara yang lain. Biasanya dia akan tanya saya, 'Cuda nak bagi ke Afiq dok Robocar Poli tu?'. Walaupun hati nak bersikap kejam tapi mulut menjawab 'Kalau Afiq rajin pergi mengaji, rajin pergi sekolah, Cuda bagilah Robocar Poli tu kat Afiq'. Hinggakan hari cuti pun Afiq nak pergi sekolah. HAHA! 

Akan tetapi, di satu petang yang hening. Saya menerima whatsapp dari kawan tersebut dan dia menyatakan bahawa Robocar Poli dah habis stok. Dia lupa nak bagitahu kat saya. Ditambah lagi tragisnya ialah, dia cakap tak tahu stok mainan ini akan ada disebabkan musim mainan ni dah habis. Terus terbayang muka si Afiq. Urm sedihnya!. Kawan saya cakap, sekarang glamer pula dengan mainan Tobot. Haha. Tobotlah pulak. Dia cakap kalau nak tahu apa itu Tobot, silalah lihat 611. Haa, pulak dah. Bukan saya layan cerita-cerita taraf Afiq ni. Haha. Hamboi. Eksyen kemain. Tak ar, saja je. Sebetulnya memang tak sempat nak layan 611 pun. 

Kasihan pula bilamana mainan tu dah habis. Itulah, lain kali dengan budak-budak ni, kita tak boleh berjanji melainkan mainan tu dah ada kat tangan kita. 

1. Kasihan sangat bilamana dia tengok kita, asyik soalan tentang mainan tu aje.
2. Budak-budak ni kan, ingatan dia kuat betul apabila seseorang tu berjanji nak bagi apa jua hadiah atau barangan kat dia. Dia akan ulang tanya bila nak dapat bla bla bla. Jenuh nak menjawab.

Saya dah plan, tengoklah nanti kot kalau berkesempatan ke pasar, nak juga membeli 1. 1 pun dah cukuplah buat syarat janji ditunaikan. Sebelum ni saya tempah 1 set iaitu RM40/4 biji. Tak mengapalah, janji ada dan yang terpaling penting. Janji kena ditepati.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.