Friday, November 27, 2015

Menjelajah ke youniQ

Ketika bulan September lalu, saya dalam keterpaksaan telah pergi menghadiri 1 bengkel. Keputusan yang saya ambil itu agak last minute dan Alhamdulillah masih ada peluang untuk berbengkel. Memang payah juga untuk buat keputusan datang sini. 

Bersama kawan saya, kami dari airport terus ke hotel ini. Nak dijadikan cerita, oleh kerana saya kan lambat buat keputusan nak ke bengkel maka kami berkongsi hotel dan bilik. Sampai kat hotel ni, memang tersangat wow. Saya rasa dah banyak pergi ke hotel namun hotel ini memang berbeza dengan hotel yang lain. Kami tinggal di sini 3 hari 2 malam. 



Kami sampai hampir jam 6.30 petang kat hotel ini. Kawan saya dah tempah bilik melalui agoda, saya hanya menantikan dia check in sambil melilau hotel yang unik ni. Kawan saya cakap 'maaflah Aida tempah hotel ni je'. Pelik pula bila saya dengar, sebab saya ok je sebab untuk tidur aje kan. Dia minta maaf, saya pula duk kagum kat hotel ini.

Bila dia tahu tentang cerita saya ke Acheh, tergelak dia. Haa baru tahu macam mana hotel kat Acheh atau hotel-hotel sebelum ini yang saya menginap. Ini dah tahap hotel bajet 5 bintang ni.




Ini pemandangan di hadapan bilik kami. Lengkap dengan bean bag. Haha. Memang seronok santai kat tepi meja kecil tu. Bila balik bengkel sementara nak masuk bilik kami, kami lepak kat sini lah.




Insiden kelakar, ketika kami selesai check in kan. Semasa mencari-cari bilik, kami tertanya-tanya mana bilik kami. Cari nombor bilik tak jumpa. Rupanya nombor bilik kat bawah. HAHA! Kami gelak terasa macam 'hey itu pun tak tak nampak ke?' Mata tertumpu kat atas je, apabila dah duduk kat sini barulah perasan nombor bilik ada yang besar dan ada yang kecil saiznya.



Unik kan? Entah kat manalah dia beli benda besi macam tu. Saya sendiri tak tahu nak panggil apa. Memang sesuai sangat dengan nama hotel ni -

the youniQ



Tanda arah yang ada kat sini janganlah nak bandingkan dengan hotel-hotel lain. Memang ini punya tanda arah adalah terbaik! Kalah hotel 5 bintang. Melampau tak statement? Haha.




Tengoklah kata-kata dalam signage ni. Tergelak bilamana melihat the cockroaches are getting cancer. Kasihan kat lipas. Kami ke laundry untuk iron baju. Nak iron di dalam laundry kami rasa macam lemas, sebab pintu tak boleh kami hadang. Lantas kami ambil keputusan heret keluar iron board sambil menggosok baju memandang highway. Sambil tu memang boleh nampak siapa yang keluar masuk dari hotel. Ramai juga orang yang menginap kat sini rupanya.



Kami menginap kat sini tanpa mengambil set breakfast atau dinner. Jadi kami makan kat kedai belakang di lorong sebelah. Nasib baik makanan kat kedai tu sedap. Sepanjang kami tinggal kat sini, di situlah tempat kami mengisi kekosongan perut kami. Siap tapau lagi. Haha. 



Sekali tengok dah macam kipas. Dua kali tengok kami tak boleh nak agak. Yang kami selalu bualkan sesama kami, kat mana mereka beli semua barang yang sangat nostalgia ni.




Pemandangan hotel ini ketika malam. Dah kenyang kami jalan-jalan sekitar hotel kat situ sambil ambil gambar. Cuma tak berani nak ke lorong belakang terkebelakang sangat sebab gelap. Kami dahlah berdua perempuan. Kat sini selamat cuma kami tetap ambil langkah berjaga-jaga. 

Hotel kami ni tak jauh dengan Admal Aviation College. Semasa kami dalam perjalanan nak ke tempat makan, sempatlah kami bergambar di depan replika jet atau helikopter ringan kot. Saya ni fail betul nak kenalpasti sesuatu nama benda. Hehe.




Pergi ke mana-mana, memang akan saya bawa jam loceng ni. Kalau nak harapkan alarm dari handphone. Urmmm. Memang tak sedar. HAHA!



Pagi sebelum balik, mengadap depan tingkap ni sambil melihat Shell dan kenderaan lalu-lalang sambil makan nasi goreng kampung. Nasi ni kami tapau malam tadi. Nasib tak basi.



Kalau kami ambil set breakfast atau dinner, kat sinilah kita perlu makan. Cantik tempat makan dia. Sangat unik, apalagi yang boleh saya katakan tempat ini.




Ini keadaan dalam bilik air. Semua ada youniQ. Simple aje tapi cantik.



Ini pemandangan dari jauh bilik kami. Sekali pandang macam kat luar negara kan? Ada banyak lagi gambar, tapi cukuplah ini saja yang dikongsi.

Yang penting hotel ini adalah hotel BAJET! Namun tak nampak macam hotel bajet kan? Harga dia untuk 1 malam tak adalah mahal mana. Kita memang mampu kalau setakat nak tidur kat sini.

Semasa kami sampai kat sini, mereka siap tanya 'flight delayed ke?'. Kami hairan dan bagitahu tak adalah. Kami datang sini untuk bengkel. Selepas bersembang dengan pemandu teksi kat sini, barulah kami tahu yang hotel ini selalu menjadi pilihan mereka yang akan fly ke mana-mana atau flight delay disebabkan lokasi hotel ini tak jauh dengan KLIA. Patutlah mereka tanya macam tu kat kami. 

Tak rugilah stay sini. Best! Ini bukan entry iklan. HAHA. Ini berdasarkan pengalaman sendiri. Cubalah. Oh ya, kalau nak tahu lebih lanjut, layari teruslah laman web dia eh.

Kalau sesiapa yang suka surf internet tu atau nak check in flight ke apa, boleh ke komputer yang ada kat lobi. FREE! Tak ada caj tapi limit per user adalah 15 minit aje. Kalau nak berlama-lamaan, beli data sendiri. Hehe.



Tiba masa kami terpaksa meninggalkan hotel ini kerana kami dah nak balik dah. Tengoklah lif hotel ini, menarik!

Tata.




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.