Monday, November 16, 2015

Pernah Terfikir Tak?

Jika kita duduk diam-diam, renung dalam-dalam, fikir panjang-panjang, tentu kita akan terfikir. Fikir apa? Fikir tentang hidup.

Selalu dalam hidup kita akan ada pertanyaan. Macam-macam pertanyaan yang dilontarkan kepada kita sepanjang kita hidup. Pertanyaan yang paling dekat dengan hidup kita ialah bila nak kahwin? Bila nak ada kekasih? Bila nak ada anak? Bila nak tambah anak? Bila nak ada anak perempuan nih? Bila nak ada anak lelaki pula? Bila nak bina rumah sendiri? Bila nak beli kereta untuk keluarga? Bila dan bila dan bila. 

Itu bila. Bila menjadi kenapa, maka akan keluarlah soalan ini. Kenapa kamu kahwin lewat? Kenapa rapat-rapat sangat anak kamu? Kenapa dan kenapa. Macamlah susahkan hidup dia kan?

Soalan-soalan klise itu ada yang ditujukan kepada kita dan ada juga yang kita dengar ditujukan kepada seseorang.

Apabila mengamati soalan-soalan itu, rasanya tidak tergamak kot untuk kita utarakan kepada seseorang itu secara terbuka dan rambang.

Sejak kebelakangan ini, saya melihat dan membaca pelbagai berita di tanah air kita. Urmm, bunyi macam nada pantun pula.

Ini mungkin terjadi kepada sesiapa sahaja tak kira dalam atau luar negara. Pernah kan kita lihat. 
Hari itu, mereka menayangkan kebahagian keluarga mereka. 
Hari ini mereka dah bercerai. 

Salah ke kalau kita ekspresikan kebahagiaan kita? Tak salah tapi biar berpada.

Hari itu, mereka bertanyakan kepada kita bila nak kahwin? 
Hari ini, dia dah menjadi janda kerana kematian suami atau kerana diceraikan.

Hari itu, dia sibuk tanyakan kepada kita bila nak ada anak.
Hari ini, dia kehilangan anak-anak dek pelbagai sebab umpamanya mati kerana sakit/kemalangan/lemas dan bermacam lagi.
Hari itu, dia tanya bila nak ada anak lelaki atau anak perempuan sementelah dia dah ada sepasang.
Hari ini, dia dah kehilangan anak lelaki atau perempuan dengan pelbagai sebab.

Bertanya jangan sampai mengguriskan hati orang lain dan kita yang terdengar ini. 

Anak, suami, rumah atau apa jua harta kebendaan yang kita miliki tidak kekal lama. Ianya bukan hak milik kekal kita.

Berkahwin bukan 1 tiket kita akan mempunyai suami selamanya. Mempunyai anak tidak bermakna kita akan bersama selamanya dengan mereka. 

Namun adakala kita lupa semua itu. Lupa bahawa semua itu boleh diambil oleh Pemberi Pinjam daripada kita dengan kadar sekelip mata.

Aturan hidup ini tidak dapat kita telah ke mana arahnya. 

Ada orang berkahwin tetapi bercerai. Lepas tu dapat jodoh lain dan berkahwin lagi.
Ada orang bercinta lepas tu kahwin.
Ada orang bercinta tapi tak kahwin kerana putus di tengah jalan.
Ada orang tak bercinta mana pun, tapi selamat menjadi suami isteri. Eh, nak macam ni jugalah. HAHA!
Ada orang bercinta, bertunang tapi putus tunang pula.
Eh suka sangat kalau bagi contoh macam ni kan? Hehe.

Ada orang kaya, tapi jatuh bankrap.
Ada orang lambat kahwin, dapat anak cepat.
Ada orang belajar tak pandai, tapi kaya sebab pandai cari peluang majukan diri.
Ada orang belajar pandai, tapi sebab terpengaruh dengan kawan. Akhirnya tersadai di mana-mana bilik konkrit.

Kalau nak tulis ada orang, memang berjela-jela lah kita boleh tulis.

Yang penting, selalu tanam kat hati kita. Apa yang ada kita syukuri selalu. DIA nak ambil sekejap, DIA nak bagi pun sekejap. Jangan sombong dengan ilmu, keturunan, pangkat, kekayaan, kuasa, kenalan/kawan, 



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.