Monday, November 9, 2015

'Walid, anok wak mende tu?'

Hidup Tinggal bersekali bersama abang yang mempunyai keluarga sebetulnya menyeronokkan. Eh bukan. Abang yang berkeluarga tinggal di rumah mak ayah kita bersama-sama kita sebetulnya menyeronokkan. Ayat pertama tu macam saya yang tinggal kat rumah abang, padahal bukan.

Eh. Terpanjang pulak penerangan.

Apabila dah namanya keluarga, dah tentu ada anak-anak buah. Afiq dan Humaira anak buah tetap yang tinggal kat sini. Orang lain sekadar datang dan balik. Jadi apabila tinggal di rumah yang ada anak-anak kecil ni, perlakuan dan tutur kata kita perlu dijaga. Almaklumlah, mereka mudah sangat mengikut apa jua yang kita lakukan.

i. Kata-kata
Bagi penjagaan kata-kata, so far Alhamdulillah sebab kami tidak mempunyai kata-kata kesat yang menjadi kebiasaan dituturkan bersama keluarga [rasa nak gelak pula bilamana baca ayat ni]. Ok ok. Macam ni, maksud saya, kami bercakap tak ada lah macam 'hey bodoh!', 'hey ini', 'hey itu'. Bahasa Terengganu lebih kepada garang = bekeng/kasar. Jadi kami banyak menggunakan mung = kamu apabila di dalam komunikasi. Bilamana bercakap dengan budak-budak biasanya mung tidak akan digunakan kerana ianya tidak sesuai dan boleh diklasifikasikan bahasa yang KASAR!.

Satu malam, saya dan si Afiq duduk sama-sama mewarna. Dia dengan buku dia dan saya dengan buku saya. Si Humaira banyak mengacau kami. Lantas tetiba Afiq:

Walid, anok wak mende tu? 

Haa anak?? Saya baru kali pertama mendengar. Ingatkan dia main-main je. Dia laung lagi kepada walid dia apabila Humaira datang nak rebut buku yang sedang dia warna.

Walid, ce [cuba] tengok anak wak [buat] mende [apa] ni. Afiq nak cat [warna] ni. 

Mera, Mera gi main kat lain ar. Abang nak cat [warna] ni.

Senyap seketika. Afiq sambung lagi apabila Humaira di belakang dia mengacau lagi.

Tengok gok anak wak bende tu.

Haha. Afiq berulang kali menyuruh abang saya melihat Humaira namun tidak diendahkan. Kasihan betul.

Saya terdiam sambil mewarna dan memandang abang 2 saya. Selepas keadaan terkejut saya stabil, saya tanyakan pada kakak ipar saya.

Kakak ipar jawab sambil nak gelak. Dia selalu dengar Kak Amani cakap dengan walid dia macam tu, sebab tu la dialog pun dia dah boleh ikut. Haa. Bocor rahsia. Haha.

ii. Perlakuan/Perbuatan
Patutlah semasa kami mewarna di dalam bilik [sebab nak elakkan kekacauan daripada Humaira], saya dah penat mewarna dan cakap kat dia.

Cuda nak rehat jap, lenguh. Eh dia pun tak lama lepas tu. Afiq pun lenguh gak sambil dia berhenti daripada mewarna.

Budak-budak memang cepat menyerap apa yang dia dengar, apa yang dia lihat. Sebab itulah mengikut pembacaan saya, umur 2-6 tahun ini lah kita perlu didik betul-betul sehingga ke peringkat seterusnya.

Uh. Rasa macam parenting bloglah pulak. haha.




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.