Wednesday, December 23, 2015

Big Bad Wolf 2015

Entry menuju ke akhir tahun akan lebih bertemakan #throwback. Sekurangnya dapat mempatrikan apa memori yang saya rasa sedikit best pada tahun ini.

Big Bad Wolf 2015 - Unisza, Kuala Terengganu #throwback

Setiap kali melihat iklan BBW, selalu tengok pestanya dibuat di negeri pantai Barat terutamanya di KL. Pada tahun ini, merasa jugalah pergi BBW. Mereka adakan BBW kat sini pada bulan 5 lalu. Suka sangat. Petang Jumaat saya, kakak ipar 2 dan sepupu pergi ke sini. Namun orangnya terlalu ramai. Keadaan kereta yang penuh sesak tu, jangan ceritalah. Pusing punya pusing kami jumpa juga dengan cik parking. BBW kebetulan diadakan di Pusat Gymnasium Unisza. Memang full house! Ketika pergi saya dah tak boleh nak masuk. Orang dah ramai dan akan dibuka semula pada jam 7 petang kalau tak silap. Kami dah tak nak menunggu lantas pulang pergi ke tempat lain. 

Bila hari Ahad, kebetulan hari kerja kan. Kami ramai-ramai [kawan sekerja] buat keputusan untuk ke BBW. Apalagi, semua setuju. Unisza ni sebelah aje dengan tempat kerja kami. Memang dalam masa beberapa minit kami dah sampai. Dan yang paling bestnya, orang tak ramai. Yuhuuu! Ahad bermakna orang Terengganu berkerja. Apabila berkerja orang tak ramai sangat. Hamboi. Penat nak explain.

Masuk kat dalam mata dah jadi rambang. Lambakan buku kat atas meja sangat banyak sampai tak tahu nak mula dari mana. Kami berpecah. Pergilah korang semua cari buku yang diingini. Saya dah tak tahu nak buku apa. Haha!

Akhirnya terus jalan ke buku kanak-kanak. Huish. Banyak sangat pilihan sampai tak tahu nak capai yang mana. Inilah buku-buku yang menjadi pilihan hati.



Harga buku ni tak adalah mahal mana. Jadi saya hanya memilih buku yang unik dipandangan saya.



Buku ini dibeli kerana anak saudara saya si Rayyan sukakan semua jenis lori, bulldozer dan anak-beranak dia ni semua. Paling menarik untuk kanak-kanak kerana buku ini ala-ala slide macam tu. Kalau nak lihat gambar, kita hanya perlu slidekan aje. Macam handphone lah pula. Hehe. Buku ni memang tebal betul kulit dan isi kandungan dia. Jadi tak adalah koyak dengan cepat.



Sebelum BBW berakhir, saya sempat ke sini untuk kali ke-3 namun hanya dapat masuk 2 kali je [tolak dengan kehampaan tak boleh masuk sebab penuh]. Maka inilah semua hasil pembelian saya di BBW. Oleh kerana masa yang kami pergi hanya lebih kurang 2 jam jadi tak berapa banyak buku dibeli. Tolak masa memilih, tolak masa rambang mata lagi. Memang beli mana yang sempat aje.

Dalam banyak-banyak buku, saya pilih buku yang ajar cara memasak kepada kita step by step. Haha. Step cara nak menggaul ayam pun penting untuk saya. Yelah, saya kan tak pandai sangat dalam hal ehwal perdapuran ni. 



Keinginan untuk memasak semakin berkobar-kobar bagai obor menyala. Satu yang saya perasan, kebanyakan buku masakan daripada luar ni, kulit dan kertas yang digunakan sangat berkualiti. Bukanlah nak diperlekehkan buku masakan kita. TIDAK! Namun buku yang saya dapat daripada seorang kawan kan, mula menampakkan unsur-unsur kemusnahan. Belum musnah lagi. Baru mempunyai unsur-unsur. Saya perlu selak helaian dengan cermat tak nak kasi tercerai ke apa.

Nanti kalau saya post perihal masakan, disinilah saya copy semua resepi. Hehe. InsyaAllah. Semoga semangat juang nak memasak ini terus membakar.

Lain kali kalau ada BBW kami nak pergi lagi. Best! Sangat best. Kali ni dah aim buku apa nak beli. Hehe.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.