Wednesday, December 16, 2015

Humaira dan Gigi

Sebelum ini dah pernah tulis pasal gigi orang dewasa. Kali ini nak ceritakan perihal gigi si Humaira. Jika nak dibandingkan Humaira dan abangnya Afiq, urrmm memang jauh bezanya dari segi penjagaan gigi.

Gigi Afiq mula rosak kerana terlanggar sesuatu yang tidak saya ingat. Akarnya mungkin dah rosak kerana gigi dia dah berubah warna sekarang. Tapi sekali tenung, dah nampak macam ada minor kerosakan pada gigi Afiq. Macam ulat bersarang. Haha. Tak tak. Macam gigi dah diserang rongak tapi bukan rongak. Susah juga nak terangkan eh. Ini mungkin angkara makan gula-gula sekali sekala dan adakala berubah menjadi berkali-kali.

Namun setakat ini, gigi yang dah rosak akarnya tu tak adalah sampai perlu dicabut giginya. Setakat yang saya ingat, Afiq tak liat nak menggosok giginya. Rajin dan bersemangat kalau nak jumpa doktor gigi. Ya, kakak ipar 2 saya selalu juga membawa anak-anaknya memeriksa tahap gigi samada rosak atau tidak. Setahun tu adalah dalam 2 atau 3 kali.

Nak dijadikan cerita. 

Apabila hadirnya Humaira ke dunia. Maka Humaira telah menjalani kehidupan dan proses pembesaran seorang bayi kepada kanak-kanak kecil. Berbekalkan angka 1 tahun 9 bulan kot, dia telah membawa 1 imej yang agak tidak patut bagi kanak-kanak seusianya. HAHA!



Gambar ini saya ambil 2 bulan yang lalu. Apabila kita sebut aje perkataan 'gigi', secara automatik sel-sel otak Humaira terus berhubung secara pantas lalu tindakan spontannya ialah menutup mulutnya. Ini bukan menutup mulut secara biasa, namun secara ketap! Tak buka-buka walaupun anda menggeletek dia. 

Humaira dan gigi dia kan, entahlah. Saya pun tak tahu kenapa dia susah sangat nak bagi orang lain cuci giginya. Selepas berjumpa dengan doktor gigi, kakak ipar 2 bagitahu yang gigi Humaira dah rosak. Macam ada karang gigi. Dari kecillah kita nak jaga gigi kita. Bila dah besar kita just maintainkan aje gigi tu.


Berjaya mengambil gambar selepas sabar menanti
Paling tak tahannya, gigi depan pulak tu. Doktor dah sarankan supaya kakak ipar 2 saya gunakan ubat gigi orang dewasa dengan kuantiti yang munasabah bagi seorang kanak-kanak. Dah tak boleh dah guna ubat gigi kanak-kanak yang berperisa macam-macam tu. Hampir setiap malam, akan ada aktiviti menggosok gigi secara paksa kepada Humaira. Berus gigi jangan cakaplah, bermacam jenis dah beli.

Untuk menggosok gigi, kakak ipar akan pegang si Humaira dan abang 2 pula akan menggosok giginya. Ketika itu akan berteriaklah Humaira ni. Memang menangis dengan pakej meronta sekali. Nasib baik tangisan dia ni sekejap je. Adakala saya mengambil tugas abang 2 dengan menggosok gigi Humaira dan kakak ipar 2 memang tugasnya memegang Humaira. Tugas tetap. Hehe.

Bila kita yang tukang gosok, memang saya akan tenyeh betul-betul. Haha. Nangis tak nangis. Kasihan bila kecil-kecil gigi dah rosak. Sebetulnya gigi ni kita tak perlu nak gosok kuat-kuat sangat, cuma disebabkan gigi Humaira ni ada karang, terpaksa buat macam tu.

Dan sekarang dah bulan 12, gigi Humaira makin teruk. Warna memang dah berkarat betul. Cuma sekarang, kalau kita tanya pasal gigi. Bolehlah dia sengih-sengih dan tunjuk tak tunjuk gigi dia. Tapi menangis memang masih menangis bila kena gosok gigi.

Mungkin juga ianya berkaitan dengan kalsium si ibu ketika mengandung kot. Ini agakan yang saya bagitau kat kakak ipar 2. Hehe. Kerana pada usia Humaira sebegitu, dia bukannya makan benda-benda merepek. Kerosakan gigi ni dah berlarutan hampir 5 atau 6 bulan yang lalu. Karang gigi tu memang tak akan hilang walaupun kita dah berus kecuali kalau Humaira pergi cuci gigi. Kot la hilang. Pandai-pandai je mak cik ni. Haha.

Moralnya:

1. Ibu bapa sekalian, cucilah gigi anak-anak anda walaupun mereka tak nak. Kalau susah-susah sangat, gunakan aje kain tuala ke, kain batik ke. Janji boleh kesat gigi mereka tu. Nak lagi senang, beli aje yang macam permainan plastik tu, tapi kita boleh masukkan jari kat dalam tu. Nama dia memang saya tak tahu, tapi rupa dia saya tahu. Pernah nampak kakak sendiri gunakan untuk anak dia. Tak payah cari kain bagai.

2. Lepas tu, kalau memang anak tu seolah-olah benci dan tak boleh berkawan langsung dengan berus gigi. Teruskan beli berus gigi dan ajar mereka pegang berus gigi tu. Saya lihat kakak ipar 2 saya selalu belikan berus gigi dan bagi Humaira pegang sendiri. Sambil-sambil tu, ajar mereka halakan berus gigi tu pada gigi mereka. Senang cerita, jadikan berus gigi tu macam permainan bagi mereka. Biar mereka biasa dan tak takut dengan berus gigi. Sekarang Humaira pun dah tak campak berus gigi. Haha. Kalau dulu, memang dia campak aje berus tu apabila ada kat tangan dia. Adalah perubahan daripada tak ada langsung.

3. Perlu banyak bersabar dengan perlakuan dan tindakan anak-anak kecil ni. Mereka memang tak boleh terima dengan cepat apa yang mak ayah buat. Tapi InsyaAllah, lama-lama mereka akan berus sendiri. Harapnya begitulah. Hehe.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.