Monday, December 21, 2015

Jeruk Mangga Asam Boi

Dah lama nak kongsikan resepi yang paling mudah dan pernah menjadi kegilaan orang Malaysia suatu ketika dulu. Sekarang ni rasanya dah kurang kot, sebab banyak lagi perkara yang jadi perhatian kita dan saling silih berganti. Apam susu lah, ini lah itu lah. Hehe.

Okay, untuk membuat Jeruk Mangga Asam Boi ni tak adalah payah sangat. Janji bahan-bahan cukup, dah siap. Itu yang penting 'bahan-bahan cukup'. Ulang 2 kali. Hehe.

Bahan-bahan:
Mangga [bahan paling penting]
Epal
Buah Warna Merah [Macam ceri, tapi bukan. Tak tahu nama dia apa]
Garam
Gula
Asam Boi
Serbuk Asam
Cili Padi/Api




Saya mengambil pendekatan menggunakan epal dan mangga lemak. Nak bagi bervariasi.



Selepas dikupas kulitnya, kita potong mengikut saiz yang kita suka.



Untuk memilih asam boi, saya pilih asam yang berwarna putih kerana rasanya dia masam dan manis. Bila kita satukan dengan bahan-bahan yang lain, rasanya lebih sedap.



Semua bahan tadi kita gaulkan ke dalam satu bekas. Epal, mangga, asam boi. Nampak tak dia berwarna putih tu? Haa, sebab itulah saya menyarankan kalian menggunakan asam boi yang warna putih ni. Salah satu sebab kerana apabila kita gaulkan dia sekali, benda putih tu akan turun menyaluti bahan-bahan lain.

Selepas tu, kita letak garam, gula mengikut rasa yang kita suka. Anggarkan sendiri. Bolehlah letak cili padi berdasarkan pedas yang kita suka, serbuk asam nak bagi warna dia putih bercampur-campur bintik coklat.



Nampak kosong aje kan? Ini sebelum saya masukkan bahan-bahan lain. Kebetulan bahan yang saya nak tu tak ada. Jadi saya buat yang asas terlebih dahulu. Dapat 1 balang besar.



Ini air yang kita akan dapat lihat selepas di letakkan di dalam peti selama semalaman. Memang sedap hirup air dia ni. Sebab tu saya tak berapa gemar jika air yang berwarna jernih [macam ala-ala air paip tu], kerana saya lebih sukakan warna macam ni. Nampak menyelerakan. Err, bagi saya je lah. Heheh.



Ini gambaran apabila semua bahan-bahan dah lengkap saya masukkan kat dalam ni. Nampak tak bintik-bintik coklat tu? Itu adalah hasil daripada serbuk asam boi. Saya beli di Giant dengan harga RM1/plastik kecil. Bukan kita nak guna hari-hari, jadi beli yang kecil dah memadai. Guna serbuk asam ni bukan apa, nampak tak cantik kalau putih seputihnya. Ini bukan Qu Putih ni. Haha. Jadi kita pandai-pandailah adun atau tukar selera mengikut citarasa kita sendiri.

Biasanya hasil yang kita dapat tu sama je. Cuma bergantung pada air tangan seseorang tu. Saya tak pandai memasak, tapi buat jeruk asam ni memang saya suka. Sepupu saya siap minta saya buatkan untuk dia sebabnya dia buat tak menjadi. Sampai sekarang tak buat-buat walaupun dia sanggup nak bayar. Sebab kalau saya buat, memang habis kat saya dulu. Hehe. Makan sikit-sikit memang tak sedar dah nak habis.

Cubalah ya.



1 comment:

Terima kasih atas pandangan.