Thursday, December 31, 2015

Siapa Penolong Pegawai Penerangan?

Edisi #throwback2015.

Dalam banyak-banyak kenangan di 2015. Kenangan ini boleh dikategorikan agak berkrim manis sekali. Nak dijadikan cerita, saya mengisi jawatan kosong di SPA [Suruhanjaya Perkhidmatan Awam] bertahun yang lalu. 

Satu hari ada mesej masuk dan memaklumkan yang saya layak untuk menduduki peperiksaan online [atas talian] pada 15 April 2015. Teruja sangat. Yelah, dah lama betul tak hadiri mana-mana temuduga. Jadinya inilah masa untuk kita merasai kembali suasana peperiksaan. 



Selepas Maghrib, saya dan sepupu terus ke pejabat. Hehe. Saya mengambil keputusan untuk menduduki peperiksaan online ni di pejabat. 

1. Akses internet laju 
2. Kebarangkalian kesesakan trafik di talian agak sukar memandangkan internet yang stabil
3. Tak berani nak gunakan wifi di rumah sepupu memandangkan calon yang akan menghadapi peperiksaan ini dah tentu ramai.

Selepas sampai di pejabat. Saya terus buka komputer dan bersedia. Ketika itu, berdebar jangan cakaplah. Dahlah saya tak sempat nak cover bacaan. Memang rugi juga sebenarnya.

Apabila bermula peperiksaan maya ini, maka dengan gigih dan mencemaskan saya menjawab. Haha. Jika ditanya apakah perasaan saya menghadapi peperiksaan objektif ini? 

Ini jawab saya, err berdasarkan pengalaman sendiri. Jadi mungkin tak sama dengan orang lain.

1. Bagus kerana dapat menjimatkan masa, kos pengangkutan, kos itu ini kerana tak perlu ke tempat peperiksaan yang mungkin agak jauh dengan tempat tinggal kita. Yelah, calon yang ada dah tentu dari segenap negeri. Jadi pendekatan ini sememangnya bagus.

2. Tak berapa best menjawab secara maya. Soalan yang terpapar hanyalah 1 soalan di tiap muka surat yang terpapar. Apabila kita klik pada soalan lain ianya dah memakan masa. Sedangkan jika kita menjawab peperiksaan di dewan peperiksaan, kebiasaan buku soalan mempunyai 5 atau lebih dari 1 soalan di setiap helaian. Kalau tak dapat jawab nombor 1, kita terus ke nombor 2 atau baca sekali lalu setiap soalan sebelum menjawab. Namun peperiksaan online ni, terpaksalah kita klik satu persatu. Memang agak leceh kerana kita sebagai calon dah tentu mengejar masa.

3. Saya sempat membaca komen di ruangan facebook SPA dan ramai yang menyatakan bahawa sistem terus ditutup walaupun masih mempunyai baki masa. Yalah kan, sistem ini dah tentu di tutup secara automatik mengikut setting yang telah ditetapkan. Cumanya, sistem dah tentu tak sama dengan peperiksaan biasa. Jika calon tak sempat nak klik jawapan, maka tak bertandalah soalan tu. 

4. Calon terdedah dengan masalah teknikal. Macam saya, Alhamdulillah lancar sepanjang peperiksaan berjalan. Cuma saya ajelah yang tak begitu nak lancar menjawab. Haha.




Dah tamat peperiksaan ni. Ketika ini, saya dah 50/50 tak harap sangat pada kejayaan. Ini disebabkan banyak soalan yang jawapannya agak keliru. Lebih kurang aje jawapan dia tu, namun jawapan yang tepat itulah yang kita cari. Memang terkial-kial nak berfikir. Jam sentiasa berdetik. Kita boleh lihat saat demi saat berdetik. 



Calon peperiksaan sahaja dah hampir 8 ribu. Mereka yang berjaya lepasi peperiksaan online ni kan, memang tabik ar. 

Semasa saya dalam perjalanan ke pejabat nak hadiri peperiksaan ni kan, sepupu saya tanya:

N: Kalau awak dapat, awak nok gi ke?
S: Kalau dapat, nok gi ar. 
N: Awak nok kerja ke kat KL [Putrajaya]?
S: Nok [tapi dalam minda banyak benda saya fikir terutamanya pasal kerja yang dah saya ada].
N: Awok dok payah gi ar ork. Sebab kat KL mahal. Haha.
S: [Turut gelak].

Tapi sebetulnya, sayu juga sebenarnya. Sepupu ni memang agak rapat dengan saya. Jadi kalau saya dapat kerja ni kan [andai lepas ke step temuduga dan seterusnya], dah tentu saya akan ditempatkan di mana-mana berdasarkan kekosongan. Itu sudah pasti. 

Apabila kita dah mempunyai kerja yang stabil, agak sukar sebetulnya untuk kita buat keputusan. Namun jika jawatan ini kena dengan jiwa saya, dah tentu saya rebut peluang yang terpapang di depan mata.

Akhirnya hari yang dinanti pun tiba. Masa untuk menyemak keputusan peperiksaan. Dub dab dub dab.



Haha. Tidak berjaya.  Ini keputusan yang saya semak selepas 5 hari berlalu. Dah agak cuma biasalah kan, masa nak menyemak tu. Memang cuak juga sebenarnya. Kita tak tahu apa keputusannya. 

Boleh saya katakan, saya lebih mengharapkan jawatan lain. Namun pengalaman menduduki peperiksaan ini memang sangat berharga. 

Dan, saya masih nak mencuba nasib untuk mencari kerja. Sekadar mencari pengalaman. Kita tak terlalu stress dengan jawatan ini memandangkan kita dah ada kerja tetap. Dan saya sentiasa yakin bahawa mereka yang layak tentu akan berjaya. Cumanya lambat atau cepat sahaja.

Jadi sekiranya kalian masih fresh keluar dari Universiti atau baru aje grad. Tak usah risau. InsyaAllah rezeki itu ada. Cuma perlu sabar. Ini berdasarkan pengalaman sendiri 1 tika dulu ketika bergelar pekerja shopping mall. Hehe.

Cuma kan, entah siapa ek yang dapat jawatan Penolong Pegawai Penerangan ni kan? Tahniah untuk yang berjaya tu.

Kita? Ah, kita cubalah lagi di lain kali. 



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.