Saturday, January 31, 2015

Mencari Keserasian

Bagi teman-teman yang rapat denganku, sudah tentu tahu bagaimana pembelian saya terhadap kasut. Boleh disimpulkan ianya menemui simpulan mati. haha. Ingat senang ke nak cari kasut yang betul-betul best dengan kita? Bagi anda mungkin mudah. Namun ketahuilah kalian, bagi saya ianya agak kelam bagaikan meniti arang di malam hari. 

Seandainya kalian pengikut tegar blog ini. haha. Saya tahu tiada yang lebih tegar dari saya melainkan diri ini sendiri. Blog kita, diri kita. Mana mungkin orang lain lebih tegar dari dirimu? Bisakah jadi begitu? Tentu tidak akan terjadi kerana dirimu adalah orang yang paling faham akan dirimu. Lahai, nak ayat berbelit-belit. Ayat mudah, kita yang lebih faham diri kita. Bukan orang lain. Kalau kamu biasa membaca blog ini, tentu akan maklum bahawa banyak juga entry mengenai kasut yang saya ceritakan. Yang paling akhir saya ceritakan ialah pada tahun lepas. Urmm dalam bulan 10/11 mungkin.

PERKARA YANG TIDAK AKAN DIULANG LAGI



Tiamo kasi mesej semalam. Mesej dia saya tak teruja langsung. Tak. Saya rasa fobia! Pabila membaca mesej nih, terimbau kembali kenangan pada awal tahun lepas. Ngam-ngam 1 tahun kejadian. Kegilaan yang sangat menginsafkan, memeritkan, menyesalkan diri sendiri!

Sebab tu orang cakap, jangan ikut hati. Nanti mati. Haa, kan dah mati. Maka tanggunglah mati tu sendiri.




Datang ke Alamanda untuk membeli kasut. Dari kedai ke kedai saya masuk. Lalu kami ke Tiamo. Serius rasa nak beli semua. Kasut ni macam ada kuasa pukau memukau mata kita. Kecomelan mereka lagi lah membuatkan kita rasa 'nak ni, nak tu'. Saya memang suka flat shoes, wedges and say NO to high heels. Dulu saya boleh berlari dengan high heels, namun sekarang. Dah berubah. Pakai sekejap pun dah sakit pinggang. Maka ada yang saya kasi kat orang, ada juga yang masih tersadai dalam rak kasut.




Masa ni saya rambang mata dan fikiran. Yang mustard tu pun cantik, yang dark blue tu pun cantik. Berkira-kira lalu congak cepat-cepat. Nanti kalau nak ke tempat kerja, lebih sesuai dengan dark blue. Walaupun saya ni tak berapa kisah tentang warna, namun kasut ni nak dipakai harian. Maka banyak kena fikir. Lalu saya ambil dark blue.




Sebenarnya kasut ni pun saya berkenan. Namun ianya melebihi bajet saya. Kami hanya ditakdrikan bertemu namun tiada berjodoh. Maka saya tinggalkan dia di situ. Entah siapa tuan dia, tidaklah saya ketahui.




Kan dah cakap, ikut hati mati. Inilah yang mematikan duit-duit saya. HAHA! Dan juga sebenarnya sangat membazir apabila kita membeli kasut secara borong serentak. Bangga ke beli kasut banyak-banyak? SERIUS TAK! Dan saya rasa inilah kebodohan yang tersangat piang! Gambar ini dan segala kenangan ini kalau boleh saya nak delete dari memori saya. Namun saya realistik, mana mungkin kita boleh lari dari ketidakcerdikan, maka belajar lah mengubahnya.

Nak tahu? Kasut yang berwarna hijau tu. Riben dia tercabut selepas 2/3 kali saya memakainya. Riben tu tak berapa sesuai kerana tersekat dengan kain yang saya pakai. Selepas itu, kasut tu tidak menjadi pilihan kerana kecacatan riben dia. Saya yang asyik bertangguh nak letakkan gam pada riben. Akhirnya, kasut tu mengalami proses keuzuran sebelum waktu.

Merah : Selesa dan saya pakai sehingga riben dia terkulai layu nak jatuh. HAHA. Saya selalu bimbangkan riben kasut ni. Bila kita pakai, kita akan dapat rasa yang riben tu menanti mati. Selalu je berdoa 'jangan la riben ni jatuh. maluuu!'. hahaha

Dark blue : yang ni saya selalu pakai dan pakai sehingga lusuh. Nak kata tahan, tak ada lah sangat. Mungkin sebab saya agak lasak. Maka kasut-kasut ini dah menemui titik noktah!

Kesemua kasut di atas dah selamat berada di dalam plastik sampah. Sebenarnya, secara puratanya. Kasut ini sempat bertahan hanya beberapa bulan sahaja. Kiraan kasarnya ialah lebih kurang 8 bulan. Jangan terkejut. Ya, hanya 8 bulan je untuk 4 pasang kasut.

Dan bukan bermakna pada tempoh itu saya tidak membeli kasut. HAHA. Ada lagi kasut-kasut yang sempat saya beli. Contohnya North Star saya yang hilang selepas beberapa minggu saya beli. Saya juga sempat membeli kasut di Vincci dan sekarang tersadai di dalam rak kasut. Juga, flat shoes yang juga tersadai. Tapi ini tersadai di bawah meja di pejabat.

Yang saya pakai hanyalah kasut INI. Kasut ini sebenarnya dah rosak TERUK. Sangat teruk. Saya tanyakan pada sepupu saya [kerana dia biasanya memberi pandangan yang jujur]. 'Kalau awak, awak pakai dok gi kerja?', tanya saya. Jawab dia 'Kalau saya, saya buang doh. Dok pakai ar kasut gini gi kerja'. HAHA. Teruk sangat katanya. Kasut tu baru berusia 3 bulan lebih. Kawan saya cakap, saya pakai lasak sangat. Entah. Susah nak cakap. Memang saya dah tak tahu kasut macam mana yang sesuai dengan saya. Eh jap, macam saya tahu kasut mana yang sesuai. Crocs. Macam kasut-kasut plastik macam tu memang sesuai lah. Tapi bila cuba, tak sesuai dengan saya. Tak berapa selesa nak melangkah, selalu je nak tercabut disebabkan stoking yang saya pakai. Sebab tu lah, saya pendamkan dulu crocs ni.

Dan sebenarnya, kawan baik saya dah warning kat saya. Jaga kasut elok-elok, dan cuba beli kasut 1 kali setahun atau jangan kerap sangat. Tengok berjaya ke tak saya jaga kasut! Sebab dia beli selipar crocs pada tahun 2009 sampai sekarang masih elok! Hampir 6 tahun tu. Malu sangat weyh dengan dia.

Saya tahu, saya dah gagal! Tapi tak apa, nanti saya cuba di lain kasut eh. Tahun ni saya tak beli kasut lagi tau. haha. Wish me luck!



Friday, January 30, 2015

2 Minggu Ini

Berjaya siapkan kerja yang penting. Penting bagi saya kerana selagi tak siap, maka akan ada lagi kerja yang tertangguh.

Perkara yang sangat terkini. Urmm, pada bulan depan akan menyaksikan saya berhadapan dengan tugasan yang agak mencabar diri. Saya selalu katakan pada diri dan kawan-kawan. 'Sementara masih muda, tak mengapa diberikan tugasan yang berat. Nanti-nanti dah nak pencen, semoga saya dapat tugasan yang ringan'. Betul. Saya rasa adalah lebih baik begitu. Biarlah bertangisan dulu dan bergembiraan di kemudian hari. Itu jalan yang saya doakan, namun tak tahu lah kan macam mana nanti. Kita merancang memang nak yang molek-molek je. HAHA. Gelak sebab saya tak boleh bayangkan nanti, bila saya dah tua-tua benor masih lagi mengadap komputer nak menekan sistem. haha. Mau kena gelak dek budak muda nanti. 

Berbalik kepada tanggungjawab baru yang akan dipikul nanti. Sebenarnya saya sendiri takut. Boleh ke saya nak buat semua kerja tu dengan baik? Sementelah yang sedang memikul tanggungjawab tu kan, adalah berkali ganda lebih baik daripada saya. Dia memang bagus amat. Benda yang paling saya takut ialah apabila orang bandingkan hasil kerja nanti. Takut!

Doakanlah semoga Allah permudahkan cabaran yang bakal saya hadapi nanti. Memang banyak benda yang kena fikir. Banyak benda yang saya perlu susun dengan teratur supaya kerja lebih tersusun dan siap mengikut masanya. Amin.

Oh ya, ini bukan naik pangkat tetapi bertambah tugasan je. Kan best kalau naik gaji beberapa tingkat. HAHA, Sempat berangan! 

Friday, January 16, 2015

Kisah Mereka & Sekolah

Hari ini sudah menjangkau 15 Januari 2015. Saya sambung lagi perjuangan kisah mereka dan sekolah. Beberapa hari yang lalu, saya menceritakan perihal anak-anak saudara yang dekat dimata. Hari ini, InsyaAllah saya akan bercerita pula mengenai mereka yang jauh dimata akan tetapi selalu melekat di sanubari. 

Memang 2015, menyaksikan ramai anak-anak buah mula bersekolah dengan pelbagai ragam dan 1001 cerita. 





Abam Rayyan yang tinggalnya tak adalah jauh sangat dengan kami. Namun jambatan Sultan Mahmud menjadi pemisahnya. Jadinya, saya dan keluarga hanya mengetahui ceritanya hanya melalui whatsapp sahaja.

Dimaklumkan bahawa prestasi abam agak goyah pada hari pertama sekolah. Menangis dan tidak dapat berjauh-jauh dengan ayahnya. Ketika aktiviti dilakukan, terpaksa emaknya menemankan di belakang. Kalau tidak, mesti akan ada aliran air di wajah. hehehe.



Bertabahlah abam. Dunia persekolahan abam telah bermula. Kami yakin abam akan dapat sesuaikan diri di PASTI yang saya tak tahu nama penuhnya. Walaupun abam mempunyai pelbagai alasan di tika pagi, namun akalan yang kreatif abam perlu disimpan dahulu.

Kita ke sekolah dulu eh! Kan abam dah pandai nyanyi 'a i e o u, i bunyi ikan, u bunyi ular. O o otak yang bijak, u ular membelit'. HAHA. Main taram je lirik. 




Kita ke Shah Alam. Anak buah yang sememangnya jauh dimata. Rasanya tahun ini Biha ok. Dah masuk tahun 2, jadinya cerita Biha saya tak pandai nak olah. Bangun di awal pagi. Bagus sangat! Dan yang lain-lain, yang saya tahu, beg Frozen Biha masih belum sempat dipos. Masih tersimpan di pejabat. Hari demi hari nak keluar dari pejabat, namun kekangan dengan kerja membuatkan saya terpaksa sedapkan hati 'pos esok'! 

Hutang masih belum langsai.

Manakala kakak-kakak Biha dah pun masuk sekolah menengah. Damia dan Nina di sekolah menengah. Tahun pertama bagi Damia di sekolah menengah dan Tahun ketiga bagi Nina. Sekejap je masa berlalu. Oh, gambar mereka tak akan dipostkan ke sini.




Bergerak ke Gombak. Anak buah yang masuk darjah 1. Biasalah, pagi-pagi nak ke sekolah mestilah ada telenovela. Kalau tiada telenovela hari kita tidak indah. Senyum-senyum meoww! haha. Rasanya tak ada masalah sangat dengan Fiya. Boleh ditinggalkan tanpa pengawasan yang maksimum daripada emaknya.




Masa rehat mungkin. Gambar masuk kat dalam whatsapp terlalu banyak pada hari persekolahan. Selalu juga belek handphone semasa kerja. Namun saya nekad, aih! Handphone kena tolak ke tepi dulu. Curi-curi taip cecepat macam tu je la.



Ini kakak Fiya. Panggilan manjanya Sasha. Tahun ni dah masuk darjah 2. Cukuplah tanda peace membuktikan Sasha ok di sekolah. Kan dah besar kan? Dah jarang kami bermesej sejak dia masuk sekolah. Kalau tak, memang kena melayan mesej dia. Kalau lambat jawab, maka 'Sasha dah tidur dah, cuda baru balas'. Kesian, sebab tu terpaksa maklum awal-awal. Lepas balik kerja nanti cuda mesej. Tak adalah dia tertunggu-tunggu.




Kita kembali ke Pantai Timur. Nun di Kemaman, 1 pasukan Mok Chili telah bersiap sedia untuk ke sekolah, Tiada dalam gambar, Qayyim dan Rusyda. Mungkin masih tidur. Anak kecil tidak perlu diheret sama. Ini cerita mereka yang bersekolah.Qayyim juga bersekolah di PASTI Adam, Mok Chili. Kebiasaannya, Qayyim datang lambat ke sekolah. haha. 

Ok, berbalik kepada mereka. Adaa pada tahun ni dah masuk darjah 1. Alhamdulillah, kesemua ok setakat ni lah kan. Rasanya tak banyak permasalahan sangat kot. Mereka dah biasa dengan sekolah. Dah dilatih dengan jayanya oleh kakak-kakak mereka. Yang sulung dah pun sekolah menengah. Eh dah Tingkatan 2! Wah! Satu lagi, mereka boleh berdikari sendiri. Almaklumlah, adik beradik mereka ramai. Meriah! Dan mereka juga sebenarnya bersaing sesama mereka terutamanya dalam penglibatan di sekolah dan juga kokurikulum. Baju pink sebagai bukti. 

Sekian untuk cerita sekolah anak-anak buahku. Kali ni, tak boleh lah nak tulis panjang-panjang sangat. Ini sebab, mereka tak ada kat depan mata. Jadi saya tak akan pandai mengolah ayat sesuatu yang saya tak tahu cerita. Tak akan ada nak mereka cerita pasal anak-anak buah macam itu macam ini. HAHA. Yang saya tahu saya akan tulis, yang saya tak tahu memang tak akan dicoret di sini.




Thursday, January 15, 2015

1 Titipan Doa

".......Semoga Allah sentiasa memberkati semua orang yang sentiasa berkhidmat untuk memberi kemudahan pada orang lain. Ameeen"..........

Antara titipan doa di dalam balasan emel yang saya terima beberapa hari yang lalu.

Terima kasih atas doa yang sangat indah itu. Namun, ketahuilah hanya saya dan Dia yang tahu, betapa saya sangat-tidak layak menerimanya. Sangat dan masih jauhhhhhhh lagi untuk itu. Sukar untuk saya perincikan dengan bait-bait ayat. Hendak dirungkai rasanya tidak tercapai ayat. Namun ketahuilah, doa adalah 1 wadah untuk saya senantiasa memperbaiki apa yang kurang. Banyak yang kurang terutamanya hati dan juga emosi.

Dan saya fikir, mungkin doa ini lebih sesuai dan lebih layak untuk anda dan sekalian yang ada di luar sana. Yang jauh lebih baik dari saya.


Monday, January 12, 2015

Kempen Masuk Sekolah

Tahun 2015 menyaksikan Cucu-cucu Tok Aluh telah melakukan gerak gempur memasuki alam persekolahan. Sejarah telah tercipta dengan menyaksikan 2 orang sepupu rapat telah ke sekolah yang sama. Justeru, kita terus berlintas langsung dengan wartawan lokasi kita di Kuala Terengganu. Silakan EL. 

HAHA. Dan dan je nama bunyi EL. 

Wahai penonton sekalian, saya pasti anda TAK tertunggu-tunggu akan berita ini. haha. Diberitakan pada pagi tadi, suasana agak tenang. Afiq dilihat berjaya membangunkan diri dan memandikan dirinya dengan lebih awal. Lebih awal daripada mak saudara nak ke tempat kerja. Situasi ini sebenarnya amat sulit untuk kita lihat dihari kebiasaan ini. Owh amatlah mengagumkan hati.

Afiq diberi minuman sebagai penambah tenaga yang diharap dapat menjadi pengenyang perut untuk seketika. Susu diminum sambil berbaring. Kelihatan Afiq amat senang sekali untuk ke sekolah. Uminya turut menggoreng keropok sebagai kudapan untuk Afiq.

Afiq turun daripada rumah. Manakala saya turut turun daripada rumah. Kami turun namun membawa haluan yang berbeza.

Afiq dipimpin oleh umi dan ditemani Humaira, masuk ke dalam kereta Toksu.


Semasa saya ke kereta, terdengar suara orang menangis. Saya terus ke kereta Toksu. Suasana nan indah pada awalnya, rupanya tidak bertahan lama. Hujan mulai turun di wajah Afiq.

Penonton sekalian, tahukah kalian semua. Afiq telah menangis sambil mencipta alasan 'Umi mari gi sama'. Ah, sudah!

KEADAAN SEDIKIT MENIMBULKAN ????

Adakah Afiq berjaya dipujuk untuk ke sekolah? Afiq dibawa turun dari kereta. Saya cuba memujuk beliau. Namun agak hampa. Afiq tidak menunjukkan tanda-tanda ingin dihantar oleh saya. Kami cuba pujuk lagi. Teringat akan gula-gula, lalu saya umpan dia dengan gula-gula.

Kami pujuk dengan menyatakan bahawa Adik yakni anak jiran, dah pun pergi sekolah. Jadi Afiq pun perlu ke sekolah juga. Nanti boleh jumpa dengan Adik.

Saya cuba bercerita itu ini. Umi Afiq turut sama memujuk. Humaira diberi peranan agar 'sayang' kat Abang Afiq ni.

Sementara kami memujuk, Toksu pula telah bergerak ke tempat kerja meninggalkan saya dan Afiq. Dengan erti kata lain, pandai-pandai la kami pujuk. Janji Afiq ke sekolah.




Kami berjaya tuan-puan. Foto ketika dalam perjalanan ke sekolah. Jauh merenung. Hanya Afiq yang tahu apa yang ada dalam hati dia, sebab kami tak boleh baca isi hati Afiq. Tapi kami boleh teka, kat tangan Afiq ada keropok keping. Bolehlah dianggap sebagai breakfast Afiq tadi. haha. Harap tidak bergelora lah perut Afiq anak saudaraku.




Orang yang sama menjadi penumpang kereta saya. Bezanya dulu dia 'aaa.' 'aaaaa'. Tak reti nak bercakap. Sekarang dia 'Adik ada kat sekolah juga ke?'. Makin petah bercakap. Saja lah membawa penonton mengimbau kenangan silam.

Semasa dalam perjalanan, telefonku berbunyi. Rupanya Baihaqi nak ke sekolah juga. Kiranya Baihaqi terlewat beberapa minit aje dengan kereta saya. Jadinya Baihaqi telah dihantar oleh ayahnya.

Untuk makluman, saya tak baca mesej di whatsapp. 

Rupanya Baihaqi telah bangun dengan lebih awal lagi. Pada jam 6.09 minit pagi, Baihaqi telah menghantar voice note mengingatkan kepada Afiq 'Afiq Afiq Afiq Afiq Afiq.. nok gi koloh ni. Afiq Afiq Afiq. Nok gi koloh'. Suara Baihaqi adakala kuat, adakala seperti sedih. HAHA.


Banyak juga voice note Baihaqi ni. Kalau boleh post kat sini, dah lama saya perdengarkan kepada penonton semua.

Jam 6.48 pagi, Baihaqi telah lengkap berpakaian sambil menguntum senyuman yang cukup manis. Semanis tebu yang dimamah oleh mereka petang semalam.

Sampai di sekolah. Afiq baru boleh tersenyum sedikit apabila melihat Baihaqi. Masa kami turun dari kereta, sebenarnya Afiq sempat bertanya 'adik ada ke dalam tu?'. Saya biarkan persoalan tu di bawa angin. Malas nak jawab, malas nak kelentong banyak-banyak, takut terbelit.

Kami bertemu di kelas. Ayah Baihaqi selang beberapa ketika keluar meninggalkan kami untuk ke tempat kerja. Diciumnya Baihaqi. Saya selaku penonton nak tergelak pun ada. Yelah, Baihaqi tu kan besar, dah makin petah. Namun itulah anak kesayangan ayah dia.

Baihaqi sangat riang. Dibukanya buku nak menulis. Afiq pula masih terawangan lagi.

Seketika, saya tinggalkan mereka berdua secara dengan normal. Ertinya, berlalu bukan secara senyap-senyap, tetapi macam biasa je. Ini kerana mereka berdua nampak baik-baik sayang aje di situ.

Semasa tengah hari, ketika nak ambil mereka.



Dari luar, saya dengar suara Baihaqi menangis. Ingatkan sebab apa. Rupanya Toksu cakap, dia pukul Afiq. Jadi Toksu tanya 'bakpe wak ke Afiq'. Terus Baihaqi meraung, eh newboys dah besar dah ek. 

Ditika ini, mereka kelihatan asyik bermain. Sebenarnya saya datang senyap-senyap sambil menyorok untuk ambil gambar. Kanak-kanak lain kebanyakkannya dah balik. Jam hampir 1.00 tengah hari. Toksu cakap 'cuda mari doh'. Mereka tak nampak saya, lalu dijawab mereka 'dok mari agi'.

Hanya budak perempuan tu yang perasan saya ada datang berdiri kat situ. Budak perempuan ni 2 beradik. Tadi adik [yang kat depan tu], menangis. Kesian, jadi saya pujuk. Rupanya budak ni, makin kita pujuk makin dia menangis. Lalu saya dinasihatkan agar membiarkan sahaja dia menangis. Tak lama kemudian, dia senyap sendiri. 





Toksu selaku cikgu Tabika Kemas, telah menjalankan tanggungjawab rutin beliau. Menulis nama di mana-mana sahaja. HAHA. Katanya, Baihaqi tak pandai jaga barang. Jadi barang dia merata-rata. Untuk elak daripada hilang, maka langkah pencegahan telah diambil. Kalian nak tahu, barang si Baihaqi akan dikutip oleh Afiq. Toksu cakap 'reti Afiq ni'.




Lagi sekali entry mengenang kisah lalu. Masa Tu Tajuk Tengah Bengang 

Ketika ini, Baihaqi sedang mengukur tinggi dan juga menimbang berat. Toksu cakap, Baihaqi tak ukur, tak nak juga menimbang. Afiq dah selesai buat semua tu. Diceritakan lagi, Afiq kalau orang ajak mengaji, dia pergi. Baihaqi pula tak nak. haha. Ok la tu, janji Bai tak menangis sudah lah.

Berat Baihaqi : 24kg [lebih kurang]
Tinggi : 99/100cm. Dia berdiri tak berapa nak tegak.



Bila melihat mereka berdua. Rasanya baru semalam mereka lahir. Kecil mengekek ketawa, merangkak, muka blur. Sekali pandang lagi, eh dah besar rupanya eh. 

Hari pertama boleh dikatakan mereka berdua berjaya. Berjaya melepasi setengah hari di sekolah. Almaklumlah, budak-budak yang baru nak masuk 4 tahun, apa sangat yang kita boleh harapkan. Nak cakap dia nak pergi sekolah lagi esok? Urmm, jika kita dengar janji-janji mereka. Memang sangat menkencing maniskan sangat. 

Baihaqi : dalam beg dia, penuh dengan buku.
Afiq : dalam beg dia, penuh dengan baju. hahah
Baihaqi : bawa air sebotol besar
Afiq : bawa botol susu lah. 

Namun mereka masih budak-budak yang ingin melalui zaman kanak-kanak mereka. Sekali seminggu ke sekolah, urmm itu pun sudah cukup baik. Dah cukup baik sangat dah tu.

Sekian dulu laporan daripada KT. Nantikan pula laporan di Chabang Tiga dan juga Kemaman di hari esok. Ramai lagi ni saya nak kasi laporan. Nantikan ya sambungan dia. 

Err, kalau tak nak nanti, tunggu pun tak apa juga. HEHE



Friday, January 9, 2015

Hampir ke Penghujung Jalan

Selama 8 bulan yang lalu. Ya Allah lama rupanya saya dalam kelas ni eh. Tak sedar masa berjalan, dah masuk tahun 2015. Bermulanya kelas ini pada tahun 2014 dan insyaAllah akan menemui penghujung jalan pada minggu hadapan.

Faham tak betapa syahdunya rasa jiwa ni. Sebetulnya dulu tak berapa nak rasa syahdu la sangat. Namun akhir-akhir ini, makin kita dah nak habis kelas. Eh dia makin syahdu. Bukanlah sampai menangis. Tidak. Cuma rasa macam 'sayangnya'.

Kelas ini kelas biasa aje, namun yang istimewanya pada mata saya ialah semangat pakcik-pakcik dan makcik-makcik, kakak-kakak kat situ memanglah tersangat mengagumkan. Eh, saya pun kakak juga sebab ada seorang tu masih lagi belajar kot. Nampak masih muda dari saya.

Ini adalah kelas yang terhebat yang pernah saya hadiri selain masa belajar dahulu. Tak pernah terlintas difikiran akan melalui saat manis macam ni. Dikelilingi dengan orang yang dah berumur, namun jangan pandang sebelah mata. Saya kalah. Serius, saya kalah dengan semangat dan kesungguhan mereka.

P.S: semua gambar semasa majlis kat dalam ni bukan milik saya. Gambar ni diforwardkan kat dalam group whatsapp kami.


*** barisan meja saya. selalunya makcik baju hijau kat tengah, saya duduk sebelah kanan sekali.

Dalam kelas ini, saya jumpa kepelbagaian latar belakang. Sebelum ni tak pernah tahu kewujudan insan-insan hebat ni. Mereka membuka mata saya. Awal-awal kelas, biasalah. Kami tak kenal sangat pun siapa nama. Sampaikan dipertengahan kelas pun kan, saya memang tak tahu apa nama pengajar kami. hahah. Malu je kan?

Nak dijadikan cerita, pada 1 malam. Biasanya saya akan duduk 1 geng dengan budak pejabat dan juga dengan budak 1 tempat kerja. Faham tak? 1 pejabat lain, 1 tempat kerja lain tau. hehe. Sehinggalah pada 1 ketika, kami terpisah. Saya datang memang dah lambat, namun selalu aje antara yang datang awal. Rumah saya dekat dengan tempat kami belajar. Natijahnya, kelihatan saya antara yang awal datang kelas. Padahal keluar dah lewat. 5 minit sebelum jam 8 malam. Jam 8 malam dah sampai kelas. 

Jadi, tempat 2 tempat member telah diisi oleh mereka yang datang selepas saya. Tak kan nak cakap tak boleh. Tempat duduk kan free. Sesiapa pun boleh duduk. Maka bermulalah saya duduk bersama-sama makcik-makcik yang saya tak kenal. Tak sangka ianya berbuahkan keseronokan.

Cerita tak tahu nama pengajar
1 malam, kami dah nak habis kelas untuk sesi tu kan. Makcik baju purple kat sebelah tanya. Masa tu dia baru aje masuk kelas ni. Dia memang nak sangat tahu nama pengajar kami tu apa. 
'Ustaz ni nama apa?', tanya makcik tu.
Saya terpana. Sebab saya tahu langsung apa nama pengajar ni. Senyap seketika. Lalu saya menjawab 'dok pasti pulak', teruknya saya masa tu!
Lalu saya bertanyakan pula kepada kawan di depan. Barulah saya tahu nama pengajar kami.

Hai, macam mana ni. Kelas dah separuh jalan baru tahu nama pengajar. 




Baru-baru ni kami dah dapat sijil. Kecil aje majlisnya. Lepas dah dapat sijil, kami sambung belajar balik. Makcik kat atas berdua ni adalah teman semeja saya. Ya Allah, mereka ni cepat tangkap apa yang diajar.

Selalu makcik yang tudung hijau ni tanya saya 'doh kalau gini, gane eh?'. Lepas dia tanya, dia jawab sendiri. haha. Dia pandai sangat dari diri nih. Selalu je jawab apa yang ditanya oleh pengajar. Berani. Peramah. Sebab tu saya kadangkala segan dengan makcik ni berdua. Mereka pandai sangat lah. Segannnn! Lepas tu saya ni kan selalu mengantuk kat kelas. Eh, betulkan sikit statement. Adakala mengantuk. Mulalah apabila ditanya mereka nih, saya terpinga-pinga. HAHA. 

Makcik baju purple tu kan, dia dah hadiri kelas kat lain. Eh kat sini pun dia datang. Saya terpegun masa dia ceritakan, dia belajar kat situ. Rajinnya dia. Memang patut malu lagi sekali.

Makcik baju purple tu kan. Alahai ada 1 kisah sedih. Minggu lepas, saya perempuan ke dua yang awal datang kelas. Masa tu tak ramai orang sangat. Kawan 1 tempat kerja saya dah sampai, jadi kami duduk bersama. Dah lama sangat rasanya tak dapat duduk bersama. Makcik baju purple ni kan teman semeja saya. Dia datang lambat. Jadi kami tak dapat duduk bersama macam kebiasaan. Makcik ni duduk di sebelah kanan meja sebelah. Bayangkan SIDE A and SIDE B. Makcik tu duduk kat side b. Saya kat side a. Haa, macam tu la lebih kurang.

Kelas tengah berlangsung, saya duk melilau-lilau sambil mendengar ustaz mengajar. Sekali tu, terasa macam ada orang pandang je. Sangat perasan kan? haha. Naluri ini kuat menyatakan ada orang pandang aku je. Saya kalih wajah saya ke kanan. Ternampaklah makcik ni ajak duduk sebelah dia. Kalau makcik nak tahu, banyak dialog kat kepala saya masa tu. 'saya naaakkkkkkk sangat duduk sebelah makcik. Tapi saya serba salah, tak kan nak tinggalkan kawan saya. Lagi 1, saya segan nak bangun dan duduk kat sebelah. Kelas kan tengah berlangsung, pengajar kat depan tengah mengajar. Jadi segan. Mintaakkkk maaf sangat'. Dah bajet nak mintak maaf dengan makcik ni minggu depan di kelas akhir kami. Bersalah sangat. Tolonglah rasa bersalah sama-sama.




Saya kaburkan muka-muka mereka, tak nak nanti kalau anak-anak mereka TERbaca blog ni. 'eh ini mak kita, ini ayah kita'. HAHA. Jadi untuk tidak menimbulkan masalah dan berlaku berat sebelah. Muka saya pun turut dikaburkan. Ini namanya seia sekata kami sekelas. haha. Memang dah plan nak pakai baju kurung, pakai tudung bawal pada malam tu. Sebelum ni saya main taram aje. Pakai instant syria je. Lepas tu pakai dress or jubah. Baju kurung tetap win di hati.

Girang bukan kepalang. Walaupun saya ni pelajar yang entah apa-apa, tak adalah nak bagus sangat. Tapi macam bagus aje dapat sijil. hahaha. Kasilah saya chance nak pegang sijil ni.

Nak tahu tak, masa pembahagian sijil kan, memang saya gelak sensorang. Bayangkan semua pakcik keluarkan handphone masing-masing. Dahlah canggih. Semua sibuk ambil gambar kawan-kawan yang kat depan. Masa tu macam, 'alahai comelnya mereka ni'. Handphone saya kecil je, handphone dorang besar lagi canggih. Pernah tau, seorang pakcik tu selfie kat dalam kelas. Saya tergelak tengok. Sebenarnya nak juga selfie, tapi saya segan. haha. 

Saya rasa kan, benda yang paling saya banyak buat ialah selalu perhatikan makcik dan pakcik ni di dalam kelas. Mereka sangat senang dan nyaman untuk kita lihat dan perhati. Gelagat mereka kadang mengundang lucu. Kadang buatkan kita rasa kerdil, maksud saya sebab ilmu mereka banyak. Kami ada group whatsapp tau. Haa, bayangkan saya dikelilingi oleh mereka yang dah berumur. Tengok gaya mereka bagi mesej kat dalam whatsapp. Mereka ni best!

Lagi 1, saya mungkin tak sambung untuk ke kelas seterusnya. Saya rasa macam tak mampu nak ikut lah. Serba salah sangat bilamana makcik yang berbaju hijau tu cakap 'rugilah kan kalau tak sambung', dia bercakap pada saya sambil matanya bersungguh-sungguh. Saya hanya menganggukkan kepala tanda setuju. Namun tidakkah dia tahu. Saya tak akan sambung kelas seterusnya. 

Minggu lepas, lagi nampak kesungguhan yang ada pada semua pelajar ni. Makcik pakcik ni berusaha juga rancang untuk diadakan juga kelas seterusnya. Memandangkan pengajar kami dari KL, bukan senang dia nak ulang alik tanpa membabitkan kos yang rendah.

Saya perhatikan aje mereka berbincang macam tu macam ni. Masa tu la rasa macam, 'bersungguhnya mereka ni'. Kita yang muda patut malu pada diri sendiri.

Ya, saya memang dah cukup malu dengan mereka.

Kelas ni lah, satu-satunya kelas yang saya segan nak keluarkan handphone melayan whatsapp. Entah kenapa saya sangat hormati pada pengajar kami walaupun saya ni adakala mata terbuka otak tidur! haha.

Semangat mereka memang jauh tinggi dari saya. 
Saya tahu, saya akan rindu nak datang kelas ni lagi.
Saya sedar, akan rasa rindu nak tengok gelagat mereka lagi.
Saya harap saya tak menangis masa kelas akhir nanti!
Doakan saya, kalau tak mesti bertambah 1 lagi malu.



Destinasi Terpilih

Kegigihan membawa kami ke pejabat pada malam-malam buta. Sebetulnya bukan kegigihan. Namun kerana takut kerja tak siap, maka pada Jumaat malam Sabtu yang lalu, saya mengajak sepupu rapat saya ke pejabat.

Rancangnya kami tidak akan berlama-lama di pejabat. Selepas maghrib, saya terus memacu kereta dalam kadar sederhana laju ke tepi rumah jiran sepupu. Selang beberapa minit, sepupu sampai dan kami terus ke destinasi. 

Sebenarnya pada siang hari Jumaat, saya dah plan nak buat kerja rumah. Terbaca mesej daripada KakFa agak lambat, makanya saya dahulukan kerja rumah terlebih dahulu. Dia maklumkan report dah dihantar pada siang tadi.

Maka kerana itulah yang membawa daku ke kantor di malam hari. Sekejap je pun kami pergi.

Sampai di pejabat, gelap gelita sotong kurita. Save dan print beberapa report. Tak lama kemudian kami pun balik.

Jam 8 kami datang dan jam 9 lebih kami meninggalkan pejabat.

Macam biasa, kami ni suka makan-makan. Kalau fulus banyak, kami makan sedap-sedap. Sedap-sedap tak bermakna mahal ok. Kiranya kalau fulus sedang-sedang aje, kami pun makan yang sedang-sedang aje. Dengan syarat makanan tu tetap sedap. Mahal [bagi konteks kami la kan] atau murah, kena sedap! HAHA.

Mulanya kami nak ke warung D Rimba. Bila dah sampai, eh tutup lah pulak. Maka kami dah tak tahu nak pergi mana. Masa tu dah terbayang, balik rumah ajelah kot.

Sedang elok kami ke lorong perumahan yang terakhir. Eh eh, macam tahu aje kami lapar. Terbentang 1 kedai burger bakar. Rasanya saya tak tahu nak bagitahu ke tak nama kedai ni. Sebab kami nak cerita perkara yang sebenar nih tau. HAHA. Kan kalau bagitahu nama kedai ni kan, nanti boleh bagi reputasi yang tak berapa nak menarik kepada kedai kecik ni. Jadi kita tak boleh ar nak potong rezki dia ni. 

Kami tak rasa nak marah, tapi kami rasa nak geeelaaakkkkkk aje.

Sebab tulah tak boleh reveal nama kedai ni. 

Semasa kami melintasi kedai ni, kami buat keputusan untuk singgah. Kata orang apa salah kalau mencuba. Kalau tak cuba kita tak akan tahu bagaimana rasa dia. Bagaimana harga dia. Eh rasa harga tu mungkin dah tahu la kot. Sebab pernah beli burger bakar ni, di cawangan dia yang lain.

Kereta di parking di sebelah jalan. Kami menapak dalam beberapa langkah lalu masuk ke kedai.




Kedai dia kecil. Ruang makan pun tak berapa nak banyak. Hanya ada 4 termasuklah tempat yang boleh dikatakan untuk bersantai bersama keluarga di petang hari. Kami tak pilih tempat kat dalam situ. Nampak tak kedudukan yang agak rapat antara pelanggan belakang tu? Tapi tak mengapa, bukan tempat yang kita nak makan. Sekarang ni kita nak makan burger.

Kami memilih ruang makan yang di luar. Berbumbungkan langit dan sedikit lebihan atap rumah tuan kedai ni, sambil dipayungi juga pohon rendang yang namanya tidak diketahui oleh saya. 

Tuan kedai datang membawa menu bersama alunan lagu yang saya tak ingat tajuknya. Menu diletakkan di atas meja di depan pandangan kami. Memilih dan keputusan di buat oleh kami.

'Saya nak cheese burger', ujar saya memesan.
'Saya nak black pepper burger', sepupu saya pula bersuara.
Kami berpakat untuk membeli air mineral sahaja. 1 air mineral biasa, 1 air mineral sejuk.
Tak habis di situ, kami bersepakat untuk memesan meatball. Macam sedap je.

Selepas tuan kedai berlalu. Maka bermulalah episod hampa, geram namun kelakar bagi kami. Maka kamu juga dimohon agar bersabar dengan penceritaan yang panjang ni. Bukan senang nak dapat makan burger ni.

'Tengok dok kuku dia? Bersih kan. Kalah jari saya', kata sepupu.
HAHAHA.
'Hoo, saya tengok gak. Kuku ye bersih', sambung saya. Tak sangka kami fikir benda remeh tu. haha.
Eh, itu bukan benda remeh. Itu lah yang menyakinkan kami kebersihan akan makanan yang disediakan nanti. Kata orang tengok pada luaran. 

'Bakpelah letak radio dalam kocek apron tu. Macam radio bergerak'. Kami gelak. Tak pasal-pasal kami cuba tolong memikirkan untuk tuan kedai ni, bagaimana cara yang terbaik untuk memasang radio dengan lebih efektif. Saya rasa perbuatan itu sangat melucukan bagi kami. Sekurangnya kami tidak berasa terlalu lama untuk menunggu. Dan hanya persoalan itu yang kami timbulkan, jadi tiada isu kami mengumpat kan? HAHA. Sebenarnya takut juga bila menulis terlalu telus sebegini. Nanti orang salah faham.

Asap memenuhi ruang pelanggan yang sedang menunggu. Ketika itu, hanya ada 1 keluarga yang sedang makan. Selepas keluarga tu dah siap makan, 1 keluarga lain mengambil tempat.

Asap semakin mengamuk berterbangan. Kami gelak bersama-sama. Apalagi yang boleh kami gelakkan melainkan melihat asap yang telah menyelubungi pelanggan di meja sebelah.

'Nok makan sangat burger bakar', kata saya. HAHA. Kami ketawa namun saya lebih gelakkan kepada diri sendiri. Terasa macam gigih benar menunggu.

'Ye kena ambil pembantu nih, baru cepat sikit', kata sepupu saya. Apabila melihat ibu kepada tuan kedai tu balik. Kami berasa agak kesian. Pelanggan agak ramai diketika itu. Mereka hanya berdua cah ligas di dapur. Nampak sangat menstresskan diri. Saya agak aje, tapi kalau saya di tempat mereka. Owh, sangat stress. Cepatlah masak burger. Cepatlah!

Dalam keheningan kami menunggu, kapal terbang lalu di atas kepala. Kami menjengah macam orang tak pernah lihat kapal terbang. Selang beberapa ketika, kapal terbang lalu lagi dan kami jengah lagi. Nak tahu, laluan perumahan ini memang berdekatan dengan laluan kapal terbang. Airport kat seberang jalan sana. Jadi tak hairanlah kalau ada kapal terbang yang lalu. Andai ada kapal angkasa yang terbang, barulah kami agak kehairanan, malah mungkin ketakutan.

Tangisan kanak-kanak di rumah sebelah memecah lagi kesunyian malam. Tak tahulah budak tu lapar atau bagaimana. Tangisan dia memang kuat betul. Sampai kami berfikir, kenapa budak tu menangis. Dialog kami panjang, jadi saya skip terus ajelah episod ni. hehe.

HAHA. Oh ya, maafkan saya kerana menyeksa kalian semua membaca cerita panjang ni. 

Saya melihat jam, dari 9.20 malam jarum berubah menjadi 10 malam. Saya berkata kepada sepupu:

'kalau dapur dia belakang ni kan, lama doh saya lari', hahaha sepupu saya gelak. 'Kan kalau kita lari, ye panggil kita 'hoiii nok gi mana tu', haha. Kami gelak sama-sama. Memang nampak dialog ni sangat 'apalah korang ni'. Namun percayalah, ianya sangat kelakar. Di ketika itu maksud saya.

Saya tidak pasti, kesabaran apakah yang kami miliki pada ketika itu. Bayangkan, kami hanya memesan air mineral. Selama 40 minit berlalu, air yang kami pesan tiada pun di depan mata. HAHA. Kaki kami, pun tak di angkat lari meninggalkan kedai tu. Terus membatu diam di tempat makan.

Kami masih mampu bertahan lagi dan lagi. Marah pun tak, asyik gelak je. 





Kebosanan kami menunggu akhirnya terbang di bawa angin malam. Akhirnya, kesabaran kami berbalas jua. Berbalas dengan munculnya hidangan burger bakar pada jam 10.15 malam selepas itu. Bayangkan. Kurang 5 minit 1 jam, akhirnya makanan kami sampai jua. 

Tepukan untuk diri sendiri kerana mampu menunggu sebegini lama. Tak percaya pun ada. 1 jam beb.





Macam tak percaya kami makan burger ni dengan folk and knife. Biasanya kami taram aje dengan tangan. haha. Mungkin keletihan menunggu membuatkan kami bercelaru untuk guna tangan atau macam mana. 

Burger ni dah tip top dah, cuma sosnya agak kurang. Mungkin tuan kedai ni boleh meletakkan sos-sos yang penting di atas setiap meja. Demi kesenangan kepada tuan kedai dan juga pelanggan. Mudah kerja. 

Air pun sampai, meatball kami pun turut sampai selepas burger ni sampai. Meatball kami tidak diabadikan di dalam potret, namun kami abadikan dalam perut kami. haha.

Alhamdulillah, kami kenyang. Walaupun menunggu nya punyalah lama. Kami maafkan mereka, yelah tengok mereka gigih macam kesian. Tengok makcik tu duk ulang alik ke kanan ke kiri kat dapur, dah cukup buatkan kami pasrah akan lama menunggu.

Bisnes ni mungkin boleh pergi maju lagi jika mereka tambah pekerja. Cepatkan sikit masa untuk hidangkan pesanan pelanggan. At least, hantar air dulu kat pelanggan. Kasi mereka sejuk sambil minum-minum tunggu makanan. Tak adalah pelanggan duk jengah kapal terbang lalu je. hahaha!

Yang lain-lain kami berpuas hati sebab kedai ni bukan restoran besar yang kita boleh nak expect lebih-lebih bintang.



Monday, January 5, 2015

Tragedi Demi Tragedi

2014 telah menutup tirainya pada beberapa hari yang lalu. Berakhir 2014 bermakna 2015 pula mengambil alih. Azam? Tiada senarai sepanjang 4 muka surat. Bukan bermaksud tiada azam, tapi rasanya diri ini semakin realistik mengenai azam.

Rasanya azam itu perlu mengendeng-ngendeng diri setiap hari. Kalau tak, ianya akan menjadi satu senarai tanpa tindakan yang sangat membazir.

Maka marilah kita ke isi dalam entry ini yang sebetulnya. Oh ya, bukan nak gebang mengenai azam, itu hanya intro yang memang melintas hormat di fikiran.

Sebetul-betulnya ini yang nak diceritakan.

Memandangkan kerja yang masih belum menemui titik penamat. Maka disegerakan untuk menyambung semak di rumah. Adakah ini dipanggil rajin? Tidak. Ini bukan rajin. Namun inilah pengorbanan. Pengorbanan yang perlu dilakukan kerana siang tadi kat pejabat banyak celang celup pergi makan. HAHA. Kebetulan tadi ada jamuan kecil. Maka selalu lah berulang alik ke tempat makanan. Makan buat kerja, makan mengunyah. Masa agak terbuang apabila makan. Berbau workaholic. Tidak juga. Semuanya TIDAK TIDAK. Habis tu apa?? HAHA. Marah nampak. Habis tu dah memang tidak, tak kan nak jawab ya. Asyik ayat HABIS HABIS HABIS, Tak ada ayat lain ke mek?? haha. Maroh ke? Dok eh. Ikut mung ar. LOL!

Maafkan ajelah dia ni. Otak penat gamaknya, tapi nak menulis juga.

Tadi sebenarnya nak cerita kisah sedih. Dah agak berselirat dah cerita ni. Jap, nak kumpul maklumat jap.

Ok. Tadi kan, sambil-sambil buat kerja. Sambil melayan Majalah 3. Kisah yang masih lagi hangat diperkatakan iaitu banjir. Kali ni, M3 membuat liputan di Kelantan. Negeri yang sangat-sangat-dan-sangat teruk dilanda banjir.

Belum berkesempatan untuk jejak kaki ke Kelantan sebagai sukarelawan atau apa-apa lah. Walaupun ada rancang dengan kawan baik nak turun kat sana. Berangan la juga nak jadi sukarelawan. Namun memandangkan kerja masih belum siap. Tanggungjawab di sini turut menuntut diri terus berada di sini. Tak boleh lagi nak bercuti. Kalau berangan, tak ada bayaran kan? hehe. 

Selepas melihat aktiviti sukarelawan di facebook. Hati mengetus, bukan senang untuk menjadi sukarelawan yang sememangnya rela berkhidmat memberi pertolongan kepada mangsa. Kenderaan biasa tak berapa nak kuat kudratnya untuk melawan lumpur berselut. Itu belum dicampur sekiranya perlu meredah air. Ohh kuatkah kita? Saya maksudkan diri saya. Bimbang-bimbang menangis di depan orang ramai. Malu. Kuatkah mental untuk melihat semua kemusnahan dan rintihan penduduk? Sukarelawan yang dah ke sana, anda memang insan hebat! Saya pernah merasai keadaan sunyi ketika banjir besar di Kemaman pada tahun lalu. Rasanya teramat mendalam. Hanya dapat berkongsi rasa dengan diri sendiri. Hening dan sunyi. Sebak mengepung diri. Kali ini keadaannya berkali ganda sedih. Mampu? 

Cuma, apabila melihat M3 tadi. Airmata mengalir bagaikan alur kecil. Entahlah, mungkin hati ini sangat rapuh. Mudah teremosi. Oh, sesiapa pun mungkin akan teremosi juga. Hati apakah yang tidak terusik dengan keadaan sedemikian? Rumah runtuh, hanyut dibadai air, lumpur pula menyaluti rumah. Sekali pandang, lumpur dah macam krim kek. Terlalu banyak. Rumah basah, hati basah, mata basah, baju basah, alam basah. Sejuk lagi membekukan.

Ketika saya masih mampu minum air twister sambil menyemak laporan jadual. Manakala di muka tv memaparkan helikopter TUDM/Bomba menyalurkan bantuan makanan. Terguris. Bukan terguris lah. Urmm, sebak sehingga ke tulang apabila melihat orang-orang kampung berlari ke arah heli yang mengagihkan bantuan. Mereka berlari sambil menundukkan sedikit kepala mereka. Mengambil dengan cepat secepat mungkin. Seumur hidup, rasanya tidak pernah kot melihat situasi menghibakan begini di tanah air sendiri.

Air mata mengalir lagi. Hati berdegil nak tengok juga M3.

Kita tak tahu bila kali akhir mereka menjamah makanan. Bila mereka berganti baju, bila mereka membersihkan diri mereka, bila mereka lena tidur dengan sebetul-betul lena, bila hati mereka tenang. Kita tak tahu.

Yang saya hanya nampak melalui tv. Mereka beratur panjang untuk makanan. Dan yang paling sedih apabila larian mereka sampai di pintu helikopter. Petugas memberikan isyarat 'dah habis'. Mereka berpatah balik sambil berlari. Sangat meruntun jiwa melihat adengan realiti sebegini. Kalaulah saya seorang petugas masa tu, rasanya dah lama menangis. Terdetik dihati saya, betapa kuatnya hati petugas. Rasa nak pinjam kecekalan jiwa mereka. 

Pernah tak kita terfikir. Mungkin dulu kita pernah membazir makanan, mungkin dulu kita enak dibuai senang. Sekali Allah uji, nak dapat makanan punyalah susah. Saya takut sangat bila fikir begini. Kali giliran kalian. Kami pula? DIA sahaja yang tahu. Nauzubillahiminzalik.

Sebenarnya Allah masih sayang pada kita. Allah uji kerana Dia tahu kalian mampu. Banjir ini sangat mengingatkan kepada tsunami, mengingatkan kepada hari Kiamat. Maafkan saya sebab selalu fikir bukan-bukan. Ini yang saya fikir. Kita takut, kita terpisah dengan keluarga. Kita hanya fikir nak selamatkan diri. Kita tak ada apa-apa untuk selamatkan diri. Harapnya insaf ni bertahan lama kat dalam jiwa.

Bezanya kan, tsunami membunuh banyak nyawa. Datang sekelip mata. Meranapkan semua harta benda tak kira bangunan atau kenderaan, rumah segala-galanya. Tapi Allah masih lagi memberi peluang kepada kita. Diberi air sedikit demi sedikit. Menjadi banjir besar. Sekurangnya, sempat juga kita berfikir nak selamatkan apa walaupun keadaan mungkin kelam kabut juga kan. Kita ditarik harta benda, namun masih dipinjamkan nyawa. Masih diberi peluang untuk bertaubat. Sebenarnya, saya sendiri takut untuk menulis yang baik-baik mengenai peluang yang diberi Allah. Kerana takut hanya alim pada tulisan. Moga dijauhkan. Takut kita diberi kesedaran namun tidak mempunyai kekuatan untuk berubah. Seperti yang saya katakan kepada rakan rapat, 'kita sedar tapi sendu-sendu je berubah'. Semoga Allah memberi kita 1000 kekuatan untuk terus dijalanNya.




Saturday, January 3, 2015

Berkampung

Dah masuk tahun baru. Memang tak berapa nak sedar tahun dah baru, maka inilah cerita pertama di 2015. Tak sempat nak buat entry lagi memandangkan ada beberapa kerja yang perlu dibereskan.

Sekarang masih berada di pejabat sejak dari pagi lagi. Hajat dihati tak nak melihat bulan, namun apakan daya. Masa kerja perlu dilanjutkan lagi hingga ke malam. Hai bulan. Sihatkah engkau di sana?

Terdapat sedikit permasalahan untuk memproses jadual. Maka, pada hari ini bertemankan lompat tikam yang telah dihabiskan menjangkau sebanyak 2 bungkus. Perut perlu diisi lagi agar padat. Lapar.

Bukan lompat tikam sahaja yang menjadi teman, KakFa dan anak-anak juga ada bersama.

Berharap dan berdoa agar kerja dipermudahkan Allah. Agar hasil yang kami buat ini memenuhi kehendak semua orang. Mungkin mustahil sekiranya 100% kami dapat puaskan hati orang lain, namun sekiranya 50% berpuas hati. Itu sudah memadai.

Sekian, coretan ringkas dan berterabur sebagai pembuka dan penutup bicara.

End