Thursday, February 18, 2016

Edisi Dapur : Kebab Ayam

Semester baharu [masih tak pandai nak bezakan antara baru dan baharu] dah dibuka pada minggu ini. Nak cakap sibuk, tak sangat. Biasa-biasa aje berbanding dengan semester-semester yang pernah dilalui.

Pada malam ini, marilah kita sama-sama masuk ke dapur di bulan Januari yang lalu. Oleh sebab perut dah tiada penghuni, maka kelaparan mengambil tempat. Lapar. Melihat semula topik yang perlu saya kongsikan di sini, membuatkan rasa ingin makan lagi dan lagi Kebab Ayam ini.

Tak tahulah apa nama yang sesuai yang patut saya letak pada resepi ini. Bukan resepi sangat pun. Jika kita penggemar kebab, rasanya tak salah kalau kita mencuba resepi ni. Nak beli kat luar mahal. Separuh keping kebab dah RM4. Bayangkan jikalau anda mempunyai rakyat yang ramai. Rakyat saya memang ramai, tak terdaya kalau asyik nak melabur wang kat pasar malam semata-mata kerana kebab.

Sebetulnya, plan dihati nak buat chicken wrap tapi saya tak beli wrap tu. Jadi kita buat kebab ajelah. Panjang pula menulis. Padahal nak buat kebab aje. Bukan kebab betul-betul pun. Ala-ala aje. Resepi ini ringkas lagi cepat!

Bahan-bahan Kebab Ayam:



1. Seperti yang tertera di atas. Saya gunakan sos salad. Boleh aje gunakan mayonis jenis lain.
2. Sos cili [tiada kelihatan di dalam gambar].



3. Saya beli sayur-sayuran campuran. Senang sebab sekaligus, tak adalah yang tertinggal.

Err, ini kita panggil sayur-sayuran ke eh? Soalan ini serius.



4. Ambil sos salad tadi, terus tuang mengikut citarasa kita kat dalam semua sayur ni. Lepas tu gaul sampai sebati.




5. Ini roti pita yang saya gunakan. Yang nampak macam dah terusik tu, sebab saya tak tahan nak menunggu. Sambil-sambil masak, saya 'kekoh' lah sikit-sikit. Lembut roti dia. Sebetulnya, esok roti tu dah nak expired, barulah terhegeh-hegeh nak buat. Kalau expired tahun depan, tak tahulah bila dapat dimasaknya. Beli rajin, buatnya hehehe. Vitamin M.

*Kekoh adalah gigit. #maribelajarbahasaterengganu



6. Goreng tanpa minyak chicken loaf yang dibeli dari Ramly. Tapikan ia agak masin sedikit, padahal kita tak tambah apa-apa pun. Setakat masak macam tu je. Saya fikir, Ramly perlu kurangkan garam. Tak elok untuk kesihatan kerana masinnya tu agak ketara. Tak tahulah kot saya terlebih emosi di dalam merasa.






7. Apabila semua dah siap, dah masak. Silalah ambil pita dan sumbat semua bahan-bahan yang telah kita gaulkan tadi [refer nombor 4]. Kepingan ayam tu, saya potong kecil-kecil. Senang nak makan. Tambah sos, sumbat lagi dan lagi. Siaplah Kebab Ayam ni.  Anggap ajelah, kepingan ayam tu adalah ketulan-ketulan ayam yang besar. Haha.




Ya, saya tahu menu ni simple sangat-sangat. Tapi jika tiada kemahuan, tidak akan terhasil menu ini. Nak kongsi resepi Nasi Dagang, kita ni tak pandai. Setakat share resepi kanak-kanak riang macam ni, mampulah. Haha.

Gelak-gelak juga. Resepi ni berkhasiat tau. Sayur, karbohidrat cukup lengkap. Kalau tak masin, memang dah sempurna! Daripada kita duk kasi anak-anak buah kita makan jajan, adalah lebih berpekerti mulia andainya kita hidangkan mereka dengan Kebab Ayam. Tak pun sebagai bekalan untuk ke sekolah. Haa, tak adalah sengsara sangat mereka duk membeli makanan entah apa-apa kat kawasan sekolah. 

Yang pasti. Sedap! Kalau tak puji, siapa lagi nak puji. Hehe.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.