Thursday, February 4, 2016

Pelumba Basikal Junior

Melihat memori semalam cukup membuatkan kita tersenyum. Melihat apa yang ada di depan kita sekarang ni, laaagiii buat kita tersenyum. Okay, 2 entry cerita pasal susah payah Afiq belajar basikal semasa dia kecil.

Satu hari tu, kebetulan saya cuti. Kakak ipar 2 ada kat rumah. Saya mengekori Afiq dari belakang. Dah menjadi kebiasaan Afiq pergi mengaji ke rumah jiran belakang rumah. Kalau naik basikal dalam 5-7 minit bergantung kepada basikal Afiq. 

Basikal yang dinaikinya dari kecil ni kan, sebenarnya ada mengalami kerosakan. Adalah menjadi kebiasaan apabila basikal ini dikayuh, ia akan terhenti/tersekat secara tiba-tiba. Namun disebabkan Afiq dah biasa dengan basikal ni. Dia akan berhenti dan undur ke belakang sebelum memulakan perjalanan semula.

Apabila saya mengekori dia pergi mengaji, nampak susah payah dia mengayuh. Haha. Sekali tengok kesian, sekali tengok. Biarlah dia rasa susah. Kakak ipar 2 cakap, mereka sebenarnya dah merancang untuk membeli basikal baru kepada Afiq. Cuma masih belum masanya. 



Ketika saya dah sampai selang sebuah rumah tempat yang ajar mengaji tu, saya diminta untuk tunggu dia. Jadinya, saya tunggu Afiq di bawah pokok. Tunggu ajelah melangut. Selang 10-15 minit selepas tu, dah siap mengaji maka Afiq sambung mengayuh lagi.

----------

Semasa bulan Disember lalu, abang 2 saya mengambil keputusan untuk belikan basikal baru untuk Afiq. Sekarang, Afiq dah besar. Dah 4 tahun 9 bulan. Bulan 5 nanti genap 5 tahun.





Nah, video terkini Afiq. Video ini diambil oleh abang 2 saya ketika mereka berada di rumah mak saudara Afiq [adik kepada kakak ipar 2]. Dah tiada kayuhan separuh, dah tiada kayuhan arah belakang [apa kes kayuh belakang Afiq? Haha], dah tiada kayuh pelan-pelan. Sekarang kayuhan dah laju. Sentiasa berlatih dengan walidnya di waktu petang.

Basikal kecil warna biru masih menjadi pilihan hati. Setakat main untuk lasak-lasak, sementara basikal baru setakat ini memang dijaga dengan baik. Hanya dibenarkan naik ketika mereka pusing di waktu petang dekat stadium, berlatih ke rumah Baihaqi atau berlatih di hujung kampung. Selepas habis bermain, basikal baru akan dibawa masuk dalam rumah. Hehe.

Kerana itulah bagi saya, basikal biru ini mempunyai sentimental value tersendiri buat Afiq dan bagi kami.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.