Thursday, February 11, 2016

Random

1. Patutlah sebelum ini beria cerita pasal basikal Afiq. Rupanya, beberapa hari yang lepas adalah hayat terakhir basikal biru itu sebelum musnah dilanggar oleh kereta saya. Sungguh tak perasan basikal tu berada di laluan saya. Sungguh! Semasa tayar melenyek sesuatu, bunyinya agak keras! Namun masih tidak dapat menduga apakah benda yang saya langgar.

Sekilas pandangan, sikit aje. Langgar tayar basikal je. Rupanya, habis patah komponen penting di tengah-tengah tayar. Sedih dan rasa bersalah pun ada. Basikal tu adalah pengangkutan utama Afiq untuk pergi mengaji.

Mana mungkin saya ganti basikal baru, dia dah ada yang baru. Kasihan betul kalau fikir secara mendalam. Huhu. Tiada lagi kenangan basikalnya semasa kecil. Haish!

Nantilah saya upload gambar tu. Yang paling sedih bilamana Afiq bagitahu saya, basikal Afiq rosok doh. Saya jawab boleh naik lagi, boleh baiki lagi. Dia jawab dokleh doh. Afiq sambung lagi dakpe ar, Afiq ada basikal baru doh.

Dia tak tahu mak saudara dia yang melenyek basikal dia. Maaf!

2. Kalau sesiapa yang follow IIUM CONFESSIONS, tak tahulah jadi macam saya ke tak. Saya memang pengikut page tu. Dah jadi rutin setiap malam sebelum tidur, saya akan baca pengakuan mana yang menarik hati. Mana-mana pengakuan yang biasa saya akan skip [mengikut persepsi saya]. Biasanya saya suka membaca pengalaman, benda-benda yang saya rasa menarik. 

Jika cerita mistik, memang saya akan skip. Haha. Biasanya akan dibaca pada siang hari. Pernah sekali tu, banyak sangat cerita mistik, cerita kawan-kawan psiko. Kita yang pernah tinggal di kolej ni, memang terdetik lah 'pelik juga rupanya ragam kawan-kawan sebilik ni eh. Alhamdulillah masa belajar dulu tak ada kawan macam ni semua'. Bukan apa, takut. Hehe.

Banyak juga pengajaran yang kita dapat ambil dari pengakuan mereka tu. Kebanyakan mereka adalah pelajar UIA atau UA lain. Dan ada juga bukan pelajar yang confess kat situ. Malam tadi, terbaca pasal seseorang ni yang kehilangan ayah dia. Sedih. Menangis juga bacanya. Cumanya apabila baca komen, cakap macam drama. Haha. Saya rasa biarlah kalau dia drama pun. Yang pasti cerita dia berjaya menyedihkan dan memberi insaf kat saya. 

Bila kita baca pengakuan mereka kan, rupanya banyak lagi mereka yang menghadapi masalah yang bermacam ragam. Sebab itulah kalau kita rasa kita ada masalah, yakinlah ramai lagi orang di luar sana ada masalah seperti kita. 




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.