Tuesday, April 12, 2016

Part 2: Dugaan Kesabaran

Kesinambungan cerita di dalam entry sebelum ini. Agak lama pause baru nak sambung semula kisah ni. Hehe. Sebetulnya tak plan nak sambung pun. Akan tetapi dek pertikaian pelajar itu selepas ditolong, maka saya ambil keputusan sambung cerita ini. Sekurangnya, kisah ini antara kisah yang paling saya ingat.

Mula-mula [nak kasi ingat sebab senang nak sambung cerita], pelajar itu datang 2 3 kali pada hari yang sama sebelum ini.
Orang dah explain, dia masih datang tanya dan tanya hingga pegawai saya tegaskan pada pelajar tu tunggu ajelah apa yang telah dia maklum sebelum ini [kan saya dah beredar, jadi apa yang pegawai saya cakap dengan budak tu, saya tak tahu].
Tapi suara pegawai saya kedengaran tegas dan kami semua boleh dikatakan malas nak layan perangai pelajar sebegitu [mungkin bukan semua, mungkin saya seorang aje kot. Tapi saya mengaku, kalau macam tu perangai pelajar, memang malas nak layan. Kalau layan pun, memang setakat layan].
Person in charge A [senang nak bezakan dia dengan bos dia nanti] yang saya minta pelajar tu tunggu, dah masuk pejabat time tu. Namun disebabkan kat kaunter ramai sangat yang bercakap, tak pasti sama ada dia maklum atau tidak pada pelajar tu pasal sistem.
Person in charge A tu datang juga bercakap dengan saya, maklum sistem tak ready/boleh nak keluarkan surat tawaran pelajar tu.
Saya dengar ajelah. Mood dah kelaut. Sebab dah bagitahu kat pelajar tu, tapi dia ingat saya ni tipu dia ke apa?
Kami hanya tunggu bos kepada A ni balik.

Beberapa hari kemudian.
Apabila pegawai B [yang incharge hal ini, bos kepada A] balik dari outstation. Dia tolong print surat tawaran pelajar ni. Yang pasti SISTEM MEMANG TAK BOLEH KELUARKAN SURAT TAWARAN sebab ada masalah.
Pegawai ni siap pesan kat saya. Kalau ada pelajar nak minta surat tawaran, tunggu dia balik [kalau dia outstation la kan].
Kalau nak tahu, pegawai ni ambil surat ni dari sumber dia. Bukan sistem dan kami yang bukan dari bahagian ni, memang tak boleh tolong.

Surat tu diberi kepada saya. Sebetulnya tak perlu bagi kat saya pun, sebab ini bukan urusan pihak saya. Tapi saya ambil je.

Selang beberapa hari kemudian, pegawai saya masuk pejabat selepas dia cuti. Saya ada bertanyakan surat tawaran budak ni. Yelah, buat apa saya nak pegang kan? Jadinya pegawai saya serahkan surat tu kepada A anak buah pegawai B, sebab ini urusan pihak mereka. Kami sekadar tolong aje kat kaunter masa kejadian tu.

Nak dijadikan cerita. Pada hari pelajar tu datang ambil surat tawaran [selepas anak buah pegawai B call], saya ke masjid untuk dengar ceramah Ustazah Siti dan suami dia Ustaz Wan Akashah. Balik dari dengar ceramah tu, datanglah si A anak buah pegawai B kat meja saya.

"Tadi pelajar tu mari ambil surat. Sempat lagi buruk ke Aida. Ye kata, masa tu Cik Aida kata tak boleh nak keluarkan surat tawaran. Ini boleh pulak.
Saya dah jelaskan kat dia, memang tak boleh. Ini kami keluarkan bukan dari sistem. Tapi pelajar tu taknak dengar".

Saya masa tu kan, terus naik suhu amarah. Huissshh. Memang rasa nak tampar je mulut pelajar tu. Dan juga, rasa bakpe cite benda ni ke orang? Dok payah cite takpe, jadi sakit hati. Baik dok payah tolong budak gini.

Tapi yang saya mampu cakap kat si A ni, hanyalah rasa doh, dok payah tolong budak ni. Itu je.

Saya tak tahulah pelajar ni, ini baru ambil degree. Itu pun tak habis lagi belajar. Berlagak sombong bukan main. Biadap boleh tahan. Dia tak faham agaknya kebenaran yang saya bagitahu pada dia. Sistem tak boleh keluarkan surat tawaran tu. Yang kami bagi ni pun adalah dari pegawai B. Ya Allah, geram jangan cakap ar. Saya rasa budak ni berpotensi jadi lawyer atau ahli politik sebab dia pandai bercakap dan memutar ayat.

Datang minta bantuan, tapi sombong. Dahlah dia tak ada surat tawaran dia sendiri [saya sampai sekarang masih simpan surat tawaran belajar saya. Takut weh hilang. Punyalah skema aku ni]. Ini tidak, datang bukan main eksyen. Dah bagi boleh lagi pertikai.

Nama orang lain dia tak ingat. Tapi nama saya pelajar ni ingat. Alahai pelajar. Ingatlah ya, semua maklumat kamu kami ada. Maklumat yang saya tak ada pun kan, eh eh disebabkan perangai kamu, tak pasal-pasal banyak pula maklumat saya dapat.

Jangan sombong walaupun kami ni bukan pensyarah kamu.

Tak kira siapa la kan, dari menyombong, baik kamu belajar betul-betul. Result tu kasi cantik sikit. Jangan dapat memuaskan je. Apabila kamu masuk ke universiti dengan cara rayuan, jangan berlagak. Bila dah dapat kerja nanti, dah jadi bos ingat sikit orang kat bawah. What you give, you get back/what goes around comes around. Whether bad or good right? Dan inilah pelajar yang paling menguji kesabaran pernah saya jumpa.

Sebetulnya selepas staf pegawai B datang cerita pada saya '...sempat lagi burukkan Aida'... Sebenarnya saya menangis di dalam surau. Tak pernah saya menangis kerana pelajar.  Menangis sebab geram dan saya kagum pada kepetahan dia bercakap. Kalah Ahmad Maslan. Moga dia gunakan kebolehan itu dengan baik dan kurangkan putar cerita dik. Biasanya saya nangis sebab kerja. Haha. Sebab itu lah saya sambung kisah ni.

Sedih weh jumpa pelajar macam ni. Tak semua biadap, tapi itulah kan.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.