Tuesday, June 7, 2016

1 Ramadan 1437H

Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar.

Dah masuk bulan Ramadan kan? Dah hampir separuh hari melepasi Ramadan. Tak tahu nak cakap macam mana. Setiap kali Ramadan, dah tentu setiap orang akan berazam untuk rebut banyak-banyak ruang dan peluang untuk berbuat kebaikan walau sekecil cuma.

Begitu juga dengan diri ini. Cuma tak tahu nak tulis macam mana. Malu juga nak tulis terang-terangan. Saya kan pemalu. Hehe. Betul, dalam sesuatu perkara yang saya rasa tak semua perkara kita perlu tulis nak gebang satu dunia. Pandai-pandailah tapis cerita sendiri.

Apa yang boleh saya cakap, memang niat kat hati nak buat juga sesuatu tu walaupun macam ek eleh sangat. Hehe. Tapi orang cakap, istiqamah itu penting.

Dan sebagai contoh. Bersedekah. Adakala dah macam kebiasaan kita. Hari ini, pada bulan Mei [contoh] kita sedekah RM5. Selepas tu, apabila ada orang datang minta sedekah atau kita terbaca sebarang berita yang menyatakan perlukan dana, sumbangan atau apa-apa. Terus kat kepala kita 'urmm, tak payahlah. Hari tu aku dah bersedekah'. Setang ar ni, setang ar ni cucuk. Ya. Orang Terengganu memang ada G kat belakang. Haha. Sedangkan kita tak sedar. Hari tu kita bagi RM5 dan hanya sekali sahaja di dalam sebulan. Lepas tu dah tak bagi-bagi dah.

Pernah tak macam tu? Ke tak pernah? Alaa. Haha. 

Nak dijadikan cerita, satu hari tu kan. Saya terdengar kat dalam tv atau terbaca kat media sosial ke mana entah. Ustaz tu cakap, adalah lebih baik kita sedekahkah setiap hari dan berterusan. Tak kisah walaupun kita sedekah hanya 20 sen contohnya. Yang penting istiqamah setiap hari. Kalau tak dapat buat, kita niat macam ni pun dah dikira dalam catatan amalan kan? Jadi untuk hari-hari mendatang, saya rancang untuk buat benda-benda simple sesuai dengan kemampuan diri sendiri untuk lakukan perkara yang saya nak buat. Tak mengapalah kecil pun, janji ia tercapai. 

Kadang-kadang terinspirasi juga dengan cerita mereka-mereka yang konsisten membuat amalan kebaikan. Kerana dengan amalan itu sahajalah yang kita bawa ke sana walaupun kita tidak ke syurga dengan amalan namun dengan rahmat Allah. Haish. Bila mood baik-baik datang dalam jiwa, inilah yang terhasil. Biasalah, #AkuNiManusiaBiasa.

Sebab itu, tidak menjadi kesalahan jika kita untuk berazam atau tanamkan niat untuk membuat kebaikan atau perubahan diri walaupun sedikit, walaupun selangkah, walaupun 1 perubahan setiap hari. Walaupun azam itu orang cakap klise atau azam yang tidak tertunai, tertangguh atau apa-apa ajelah tanggapan orang lain. Biarkan kerana kita tak boleh nak curi kebaikan yang orang lain buat. Tapi kita boleh tiru dan boleh tukar sedikit demi sedikit cara kita. Benda yang paling mudah ialah pastikan setiap hari ada benda baik kita lakukan. Contoh, Zohor kita solat lambat sikit. Lepas tu kita azam Asar nanti, bila dah masuk waktu, kita terus tunaikan. Sebab kita ganti Zohor yang kita lewat tadi tu. Benda ni simple, tapi boleh dipraktikkan. Macam tu juga dengan solat waktu-waktu lain. Biar rasa bersalah tu akan kuatkan hati kita untuk buat yang terbaik bagi waktu solat berikutnya. Sekurangnya, kita cuba perbaiki masa solat. Ini sebagai contoh yang paling mudah untuk kita buat kerana tidak gunakan wang ringgit namun hanya gunakan sedikit kekuatan dan keazaman.

Yelah kan, dalam duk bergembira, duk seronok ke situ ke sini. Memang menjadi lumrah seorang manusia akan memikirkan tentang kehidupan mereka sendiri. Tidak menjadi kejanggalan, andainya anda duduk diam-diam dan merenung bagaimana hidup di masa akan datang. 5 tahun? 10 tahun? 15 tahun?

Kerana itulah saya percaya dan baru faham nikmat masa muda sebelum tua. Ini kerana, apabila kita melepasi umur 25 tahun. Jika panjang umur, baki hidup 25 tahun dan sebenarnya dengan keadaan masa yang semakin singkat ini, 25 tahun adalah tempoh yang singkat. Tengoklah, itu hari rasa baru bulan Januari, ini dah bulan Jun. Bulan Ramadan. Nanti dah 15 Ramadan, masa terus meluncur lalu tiba Hari Raya. Mulalah mintak mak kuih sepotong berkumandang di corong-corong radio. Kat mana lagi kita nak cari balik masa yang dah berlalu? Tak tanya kat orang lain. Tanya kat empunya diri ni haa. Si tukang tulis ni.

Entahlah. Saya sendiri tiada jawapan khusus.

Rasa malu sendiri je kot.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.