Tuesday, June 14, 2016

Motorsikal

Kisah 1
Beberapa minggu yang lepas, semasa saya dalam perjalanan ke pejabat dan ternampak seorang pelajar menaiki motorsikal. Tidak menjadi keluarbiasaan apabila pelajar menunggang motorsikal, namun yang menarik perhatian saya ialah pelajar tersebut berbadan besar.

Kebetulan ketika itu lampu isyarat bertukar merah, dan kami berhenti sementara lampu hijau. Perasaan kasihan tanpa diundang menerpa di dalam jiwa. Kasihan melihatnya membawa motorsikal yang saya rasa macam kecil sangat bagi saiznya. Cukup hanya untuk dia seorang, tak boleh bawa penumpang dah. Motorsikal honda cup itu dah macam, nak terpenyek. Faham tak apa yang saya rasa? Rasa belas hati apabila kita fikirkan bagaimana orang berbadan besar menjalani kehidupan mereka. Persoalan ini spontan menerpa selepas melihat pelajar berkenaan.

Dengan susah payah membawa badan [orang mengandung tak dikira eh]. Nak duduk kat kerusi, nak duduk kat dalam kapal terbang. Saya rasa kasihan. Tidak dinafikan, ada yang berbadan besar sejak dari kecil [semulajadi] dan ada yang berbadan besar apabila meningkat dewasa.

Namun kebanyakkan orang yang berbadan besar, adalah orang yang positif, riang, pandai berkawan, comel. Banyak kelebihan mereka. Ini pandangan saya berdasarkan pergaulan dengan mereka yang bersaiz besar sikitlah dari kita. Contoh paling hampir ialah sepupu saya. Bermacam produk kecantikan, nak kurus nak apa dia beli dan makan. Tapi badan dia agak sukar untuk diturunkan. Dia ramai kawan dan peramah. Cumanya, adalah sebahagian perkara yang menyusahkan diri dia. Contohnya macam nak naik kapal terbang. Haa, kat situ ada sedikit kesulitan namun boleh diatasi. 

--

Kisah 2
Pada minggu ini, kami perlu ke taklimat. Semasa kami [saya dan kawan sekerja] dalam perjalanan balik ke pejabat. Ada sebuah motorsikal berkuasa tinggi dibelakang kereta saya. Lalu kawan saya bertanya 'dok lenguh ke orang bawa motor gitu? Lengan jadi gini'. Hahaha. Sambil dia gayakan lengan tu.

Saya jawab 'mesti lenguh'. Lalu saya ceritakan kepadanya. Abang ipar 3 saya mempunyai motorsikal kawasaki ninja ke apa entah nama dia. Motor tu memang berat. Dan saya memang gelak jikalau kakak 3 saya cerita pada kami 'wape kali doh tu jatuh'. Hahaha. Betul. Berat motorsikal tu. Nak mengalihkan satu hal. Kalau dijalan berlekuk, memang terhegeh-hegehlah nak tolak ke depan. Saya pernah tengok abang ipar saya tolak motor. Tahan gelak je. Takkan kita nak tolong tolak dari belakang kan? Tak cool ar macam tu.

Itu satu hal. Jika lelaki yang berketinggian biasa-biasa aje. Urmm lelaki jikalau dalam lingkungan 170cm rasanya di dalam golongan rendah kan? Bagi sayalah. Sebab perempuan pun dah 160cm macam tinggi kan? Jadi mereka yang tinggi-tinggi biasa ni akan mengalami permasalahan untuk menongkat kaki. Haha. Saya teringat soalan kakak 2 saya 'doh, sapa dok kaki nok tongkat tu?'.

Saya yakin yang lelaki tentu tak suka apabila lampu isyarat berwarna merah. Mungkin mereka berdoa nak lampu hijau je. Yelah, tak susah mereka nak berhenti. Nak cari divider lagi nak letak kaki. Silap haribulan, terjatuh. Memang benda ni bukan main-main. Kami perempuan ni memang hanya mampu tengok tapi yang menanggung ialah lelaki.

Abang ipar saya pun macam jengket sikitlah kalau nak menongkat motorsikalnya. Bila bawa laju motor tu agak stabil berbanding perlahan [tak tahulah betul ke tak, pandangan peribadi je ni].

--

Kisah 3
Petang semalam semasa saya dalam perjalanan balik ke rumah selepas kerja. Kereta saya dilintasi 2 buah motorsikal besar. Nampak macam budak-budak lagi yang menunggangnya. Maksud saya bukanlah yang umur 40 an atau 50 an macam tu.

Motorsikal tu dibawa agak laju dan saya memang fokus pemanduan saya ke depan dan dapatlah melihat mereka menunggang motor tu. Berdesup laju. Jauh kita ditinggalkan. Makan asap. Haha. Dari jauh saya tengok mereka lalu berfikir [memang selalu fikir secara tetiba nak-nak kalau ketika memandu], patutlah jika motorsikal besar kemalangan. Biasanya ia agak teruk. Ini kerana, kelajuan motorsikal yang ditunggang sangat laju. Jarang sangat motorsikal besar dipandu 80km/j. Jarang dan setakat ini, saya tak pernah jumpa lagi. Tengoklah, kereta pun mereka boleh potong dengan selamba. Yelah, kelajuan mereka macam mana kan?

Dan saya rasa seria melihat mereka kerana ada kereta kat depan, lorong kiri dan kanan. Motorsikal ni nak mencelah namun mungkin tak berapa selamat. Jadi mereka terpaksa brek sedikit. Dan motorsikal kat belakang tu kan laju. Jadi dia pun brek jugalah. Itu sebablah jika berkonvoi ramai-ramai, seorang brek kebiasaannya yang kat belakang sempat atau tak sempat brek. Biasa macam tu [kalau salah, tolong betulkan].

--

Kisah ini saya nukilkan kat sini kerana beberapa menjak ini terserempak dengan pemandangan di atas.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.