Wednesday, June 8, 2016

Orang Kita [Termasuk Saya]

Saya terfikir perkara ini semenjak lagu Kun Anta nyanyian Humood Alkhuder menjadi siulan orang kita termasuk saya. Seronok juga melayan lagu Kun Anta tu sekali sekala. Sampaikan ramai orang kita meniru atau membuat video menyanyikan lagu tu. Memang menjadi kegilaan orang ramai seketika. Sekarang dah senyap kan?

Selepas itu kejadian k-pop tu dengan peminat fanatik sampaikan menjadi viral. Betapa fanatiknya remaja perempuan kepada kumpulan-kumpulan berwajah jambu dan berkulit putih berbibir merah angkara lipstik atau semulajadi kot. Adakala kita terkeliru 'dia ni lelaki atau perempuan?' jika melihat secara sepintas lalu. Terpaksa tengok betul-betul. Saya dah beberapa kali alami persoalan macam ni. Wajah mereka comel sangat hingga keliru jantinanya.

Itu belum dikira dengan filem-filem atau pelakon-pelakon luar contohnya dari Indonesia. Cepat aje kita suka lagu mereka kan? Saya tak terkecuali kalau bab lagu. Cuma sekarang dah slow sikit ikuti lagu-lagu ni.

Apabila melihat insiden sebegitu, tidak dinafikan kita orang Malaysia cepat menerima kemasukan lagu atau orang luar. Kita mudah tersuka dengan lagu, mudah menerima tanpa banyak persepsi atau prasangka kepada orang luar. Mungkin tak semua, tapi ramai jugalah kan yang dapat terima kalau tak, takkan ada Digi untuk Bangladesh. Hahaha. Saya baru tahu selepas tukar dari Maxis kepada Digi. Hebat!

Urmm.

Contohnya, kita tentu biasa melihat orang Bangla pergi membeli belah di pasaraya, melihat orang-orang luar yang menjadi pengawal keselamatan atau apa jua perkerjaan yang mereka lakukan. Kita tidak akan pertikaikan atau pergi melalukakan serangan jenayah atau apa. Kalau ada itu mungkin mereka-mereka yang terkecuali atau ada agenda mereka sendiri seperti hendak merompak atau apa-apalah kan. Selalunya, mereka tetap aman mencari makan di bumi Malaysia.

Dan baru-baru ini, minggu lepas kot. Saya terbaca tajuk mengenai Bangla menyanyi lagu Sudah Ku Tahu dan baca pelbagai komen di facebook dekat satu page ni. Sejujurnya, saya tak tahu bagaimana lagu Sudah Ku Tahu ni sebab belum pernah dengar secara jelas versi penuh. Saya dengan gigih download video pendek tu kat dalam handphone. Sebab nak tahu macam mana dia nyanyi.

Mula-mula tak dapat tangkap langsung apa Bangla ni nyanyi. Lagu apa ni? Selepas tu apabila tiba part 'aku terlupa ke aku terluka tu' barulah teringat akan lagu yang pernah kawan saya pasang kat komputer dia.

Lawak pula apabila video ni saya sharekan dalam whatsapp group kami Love Supermoon!







Bila tanya kat dalam group tu, macam mana lagu ni sebenarnya? Sebab tak pernah dengar lagu penuh dia. Dan saya tak tahu pun siapa penyanyi lagu ni. Ingatkan band Indonesia. Rupanya band Malaysia je. Kawan saya susah-payah hantar lagu tu untuk saya dengar. Tapi bukan versi Bangla. Haha. Versi originallah. Cuma sampai sekarang tak dengar-dengar lagi. Nantilah kita dengar.

Video versi Bangla ni memang kelakar terutamanya gaya tangan dia tu [bagi sayalah]. LOL! Tengoklah, orang Bangla datang sini pun terer pasal lagu kat Malaysia ni. Maknanya, bahasa Melayu mudah untuk diikuti sepertimana orang-orang Malaysia yang mudah menerima orang luar.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.