Thursday, June 9, 2016

Puasa dan Kanak-Kanak

Petang semalam, Baihaqi datang ke rumah saya bersama ayah dan ibu dia. Saya saja lah tanya Bai. 'Bai puasa dok hari ni?'. Sambil malu-malu dia jawab dengan yakin 'puasa ar, 6 hari doh puasa'. HAHA. Menipu benor! Saya cakap kat dia, kalau puasa saya akan belanja durian. Tanya lagi, Bai suka durian dok? Dia jawab dia suka. Eh pandai-pandai dia sambung cerita 'ayah ada kebun durian gak'. Saya jawab kalau macam tu, tak jadilah nak belanja durian. Dia sambung, durian dok masak lagi. Lepas raya baru masak. Pulak dah. Malas nak layan Bai, saya bagi kuih bahulu untuk dia dan Adam.

----

Malam tadi Afiq duk sembang-sembang dengan walid dia. Saya dan kakak ipar hanya mendengar. Saya mengambil pendekatan untuk mendengar apa yang dia cakap.

'Walid walid. Afiq nak puasa'
'Afiq kena sembahyang penuh dulu baru puasa. Kalau Afiq sembahyang dok tinggal, bolehlah ar puasa'.

'Bila kita nak sembahyang lama-lama tu lid?'
'Hok tu kita sembahyang masa malam je, tu sembahyang tarawih'.

Lepas tu, Afiq duk mengajar Humaira mengaji. Tapi Humaira macam malas nak layan sangat. Tak boleh ikuti lama-lama sangat sebabnya, Afiq tunjuk huruf Alif, dia pergi tunjuk Ba. Lama kelamaan, mereka bertukar arah.

Saya masuk bilik.

Keluar balik. Nampak Afiq tengah solat. Bacaan solat dia Al-Fatihah, Al-Ikhlas. Paling tak tahan apabila surah Al-Ikhlas dibacakan. Mesti huruf Dal tu macam 'Ahad - ded', 'Somad - ded'. Penekanan pada DED tu memang sebijik-sebijik. Macam bunyi ded tu, huruf lain selain Dal. Macam mana entah nak explain. Hehe.

Saya sempat ambil video masa dia solat. Bacaan-bacaan lain oklah untuk umur 5 tahun macam Afiq tu. Cuma yang tak boleh tahan tu, saya rasa nak gelak, tapi tahan ajelah. Humaira duk berlegar kat tepi Afiq masa dia tengah solat. Tangan Humaira ni duk bawa seplastik biskut. Biskut bantal. Kami panggil biskut bantal. Korang panggil apa, saya tak tahu. Hehe. Ada sekeping biskut jatuh, masa nak sujud sempat Afiq ambil biskut tu dan makan. HAHA.

Makan sambil solat. Saya tak tegurlah si Afiq ni sebab tak nak mengganggu dia. Dan paling penting, tak nak dia tahu saya tengah rakam video.

Saya perhatikan anak-anak buah saya, memang tidak dititik beratkan dengan puasa seawal usia 5 atau 6 tahun. Dah masuk sekolah rendah pun masih boleh puasa separuh hari. Macam anak buah saya berumur 8 tahun. Ada hari puasa penuh, ada hari memang puasa separuh hari je. Yang paling penting ialah solat. Saya sendiri setuju jikalau, solat lebih diutamakan berbanding puasa. Err bagi budak-budak yang masih berumur 9 tahun ke bawah dan TIDAK TERPAKAI BAGI YANG DAH 10 TAHUN LEBIH. Perkara ini masih boleh diterima bagi saya. Ini kerana saya adakala kasihan melihat kanak-kanak lapar, tersadai kat lantai ketiduran akibat lapar. Kena puasa. Kasihan, sedangkan ada benda penting lain yang kita abaikan.

Cuma ia terpulang kepada ajaran dan budaya di sesebuah keluarga. Saya tak bangkang namun saya ada pendapat tersendiri dan hanya diluahkan kepada mereka yang rapat dengan saya. Kita tak boleh nak bangkang cara orang lain sesuka hati. Lain orang, lain cara dia. Tak sependapat, tak semestinya kita perlu berseteru dan hanya berasakan kita seorang yang betul. Tidak!



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.