Tuesday, June 28, 2016

Si Denny Dazzle

Tipulah kalau perempuan tak suka kasut. Cuma bezanya berapa kali dalam setahun kita laburkan duit untuk membeli kasut tu.

Saya selalu kecundang di dalam bab kasut. Selalu tewas selalu kerugian selalu terjerumus ke lembah pembaziran. Paling akhir adalah membeli kasut jenama bata. Dan Alhamdulillah, setakat ini sangat berjasa. Rasanya dengan usia dia yang mungkin dalam tempoh beberapa bulan ni, saya yakin dan pasti menyatakan bahawa kasut ini agak lasak.

Selalunya kasut-kasut saya akan menemui kerosakan dengan cara yang sangat cepat. Entah macam mana saya jaga, saya pun tiada jawapan. Banyak kasut yang telah dibeli namun hingga akhir, tiada. Seolah-olah semua kasut tersebut muncul di dalam mimpi cuma. Realitinya, tiada. Bukankah itu satu mimpi buruk? Memang mimpi buruk kerana kesemua kasut itu kosnya mencecah ribuan ringgit jika dikumpul.

Menyesal? Memang.

Fobia? Sudah semestinya. Haha.

Sampaikan dah naik takut nak beli kasut. Hebat penangan kasut ni kan? 

Tak tahulah nak buat macam mana. Sehinggakan saya ke Mesra Mall sememangnya untuk membeli kasut, namun apabila dah pegang kasut yang berkenan. Selalu dihantui dengan 'kasut ni kan, agaknya berapa lama dia tahan dengan aku?'. Pergilah gangguan ngeri ni. Haha.

Jika saya susun gambar-gambar kasut yang dibeli, dah tentu saya akan terus diselubungi awan kesalan. Oh tidak! Jadi buat masa sekarang, tak payah nak susun sangatlah semua gambar tu.

Ini haa, ada pula berkenan dengan kasut baru. 

Si Denny Dazzle. Ya Allah. Cantiknya! Saje lah kan pergi usha kat Clarks. Apabila melihat kasut ni, saya cuba dan selesa. Oklah untuk dipakai ketika bekerja. Harganya macam biasalah, RM369 macam tulah. Cumanya saya ini masih lagi di dalam kategori rasional di dalam berfikir dan membuat keputusan. Pembetulan. Kadang kala rasional. Hehe.

Saya fikir, takkan nak melabur sejumlah wang untuk kasut ni? Betullah kat Malaysia ni, Clarks umpama barang mewah. Padahal tak pun. Kalau kat luar negara, Clarks umpama kedai kasut-kasut biasa macam kasut Bata. Saya tahulah apabila melihat harga kat website mereka di luar negara. Eceh eceh berlagak. Bukan berlagak, tapi nyatakan perkara yang benar. Bukankah berkata benar itu lebih baik dari berlagak?



Dalam sibuk mencari Denny Dazzle, terjumpa pula dengan si Ella Lorraine. Cantik juga. Rasa nak pergi beli sekarang. Tapi tak bolehlah, jauh sangat. Kena sedar diri. Kita ni kat Malaysia, bukan di sekitar kedai Clarks di luar negara. Saje je sebut dengan kerap ayat luar negara, nak cakap murah weh harganya. Rasa tidak keruan! Rasa geramnya hati ini. Rasa nak beli.



Dah tengok dah harga dia. Kalau convert ke RM masih boleh diterima akal yang waras. RM120 macam tu jika di darab dengan RM4, atau RM160+ jika dibalas dengan RM5+. Masih mampu milik kan? Ala, sesekali membeli sebagai reward kepada diri sendiri selepas sakan berkerja. Tak salah kan? Siapa cakap salah, duit engko. Suka hati engko lah. Eh eh. Bermonolog macam nilah yang saya tak suka ni. 



Harga kasut ini di salah sebuah web kat negara kita. Pitam. Sebenarnya itu hari dah usha. Harga dia RM652. Tengok tadi, eh dah ada harga diskaun. Tapi masih lagi mahalnya! Rasanya tak sanggup nak laburkan duit sebanyak ini. Tak sanggup biar papa asal bergaya. Tak sanggup walaupun mampu namun diturutkan rasa boros itu. Tak sanggup untuk reward kat diri semberono begini. Sebab dah tahu harga dia lagi murah. Kwa kwa. Sebab itulah tak sanggup. Zaman sekarang kena pandai. Tetiba rasa nak bersyarah kat diri sendiri pulak.

Nanti-nantilah kita usha lagi. Sebab dah tengok itu hari kat facebook, direct dari UK harganya RM250. Macam oklah kan? Boleh dikatakan lagi murah compare dengan kat kedai. Namun semua itu, kita pendamkan dulu. 

Ini kerana, pada Sabtu lepas saya temankan Afiq dan Ummi dia pergi cari kasut raya. Nak tahu? Afiq hanya memilih selipar raya bergambar kartun Robocar Poli kot kalau tak silap. Dan paling saya tak silap sekali ialah harganya cuma RM6.90. Saya terpana. Dah suruh Afiq ambil yang mahal sikit sebab nak raya kan. Sesekali beli yang mahal sikit, namun dia tetap berkeras nak selipar kartun tu juga. Dan dia keriangan sangat.

Makcik dia insaf kerana makcik dia makan kfc lagi mahal dari harga selipar Afiq. Faham tak perasaan ni? Rasa nak menangis time tu juga. 




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.