Friday, July 29, 2016

Cerita Bazar Ramadan - Special -

Ramadan yang lalu, setelah sekian lama tidak membeli juadah seperti lauk pauk di bazar Ramadan. Saya akhirnya tewas jua. Memang menjadi kebiasaan, apabila Ramadan aje, saya tak betah untuk ke bazar Ramadan. Apa yang ada, kita makan je. Jika lauk sikit, maka sikitlah kita makan. Sangat tidak beria untuk menziarah dan bersesak-sesakan di bazar. Ditambah-tambah lagi dengan cerita lauk pauk di bazar yang bermacam-macam cerita. Ada yang basi, ada yang mahal ada yang tidak ada rasa. 

Untuk mengelakkan semua itu, walaupun point utama ketika Ramadan ialah kalau lepas waktu kerja, memang nak terus balik ke rumah. Tak nak melencong ke tempat lain dah. Sebab tu tak berapa gemar ke bazar. Tapi kalau tak bulan Ramadan, pasar malam memang menjadi kebiasaan untuk saya kunjungi. Nak-nak kalau teringin nak makan yong tau fu. 

Eh, dah ke mana eh kita? Rasanya panjang sangat ni penjelasan kita. 

Jap, nak ambil point dulu sebelum tulis.

Hurm.

Ok. Sebelum ini, dah pernah dengar kawan-kawan pejabat cakap, lauk kat cafe ini murah. Cafe ni tak jauh dengan pejabat kami, cafe dalam kampus. Lauk, kalau kita ambil sikit pun, masih murah. Saya tak terpedaya. Agak berpendirian sangat ketika ini. Tidak mudah goyah dengan cerita kawan-kawan. Syabas sangat pada diri sendiri.

Satu hari, kawan baik saya maklumkan kepada kami bertiga. Lauk kat cafe ini sedap dan murah. Ketika itu, pendirian saya telah melayang. Telah terhasut. Telah terpedaya. Akhirnya tewas dan membawa kami ke cafe. Tiada lagi ucapan syabas lalu digantikan dengan ucapan, selamat menikmati hidangan. Eh!

Buat kali pertama saya sampai di cafe ini pada bulan Ramadan setelah hampir 6 tahun lebih saya tak ke sini. Yelah, banyak lagi kedai yang menjadi pilihan hati. Cafe ni tak termasuk dalam senarai. Eksyennya dia ni. Hehe. Bila dah sampai, Ya Allah. Ramainya. Semua tengah menunggu pintu cafe di buka. Apabila pintu cafe dibuka, saya tergelak. Mana tak tergelaknya. Ketika itu, kawan kat sebelah ke apa ke, memang kita tak layan. Semua orang semua menumpukan perhatian kepada lauk pauk. Kalah serbuan ke atas butik tudung tau tak. Melihat situasi ini, fahamlah saya apabila ada peminat fanatik tudung yang sanggup bersesakan, berhimpitan semata-mata nak beli tudung. Fuih! Dahsyat. Eh, betul ke eja dahsyat macam ni eh? Tiba-tiba pula tak reti nak mengeja.

Kami mengambil lauk pauk sambil bergelak ketawa. Riang benar suasana ketika ini. Maklumlah, untuk saya, inilah pengalaman baru. Dah hampir penghujung Ramadan, baru dapat rasai perasaan membeli lauk. 




Ini paru. Ia sangat membunuh rasa. Sedap sampai ke hati. Walaupun murah, rasanya tetap mencukupi. Penangan paru ini menyebabkan hampir setiap kali ke cafe ini, saya membelinya. Macam mana dia masak ek sampai sedap macam tu sekali?




Kali pertama membeli, inilah hasil mahsulnya. Paru - RM3, Kuah Nangka - RM3, Daging Goreng Kacang - RM3, Bilis Goreng - RM3 dan Kerabu Mangga - RM3.

Cukup untuk 4 orang dewasa makan. Bayangkan kuantiti dia tu. Satu lagi, ini layan diri. Jadi kalau nak banyak ke, nak sikit ke. Harga dia memang RM3 satu plastik kecuali sup tulang atau ikan patin. Jadi terpulang kepada diri kita nak pilih yang mana.




Maaf, penataan cahaya kurang memuaskan. Namun, cahaya tak penting. Yang lagi penting ialah rasa kesemua lauk pauk ini ialah sangat menepati selera. Semuanya sedap. Tak tahulah nak tulis macam mana lagi kat kamu semua. Inilah bazar yang saya percaya dan yakin sangat untuk membeli. Tak perlu bersesak di bazar luar sana, tak perlu ragui tahap rasa dia macam mana, tak perlu was-was lauk ni basi ke tidak, tak perlu gundah gulana duit dilaburkan namun hasilnya mendukacitakan. Tidak perlu. Betapa puas hatinya saya sebagai pelanggan di sini. Inilah dia bazar Ramadan yang special sangat pada tahun ini.

Nasib baik, saya hanya sempat membeli beberapa kali kerana saya tertewas di penghujung Ramadan. Kalau tidak, mahu ketagih nak membeli terutama si paru tu. Sedap sangat!

Terliur betul bila melihat kembali kesemua makanan ni.



2 comments:

  1. aduh aida..rasa terliur sungguh ni..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama..terutamanya paru tu. Sedap! tak jumpa paru sesedap itu kat tempat lain.

      Delete

Terima kasih atas pandangan.