Friday, July 22, 2016

Ku Pohon Restu Ayah Bonda

Raya dah melepasi hampir 16 hari sudah. Namun baru teringin mendengar lagu-lagu raya. Banyak sangat lagu lama yang kena pada halwa telinga. Lagu-lagu sekarang, agak kurang menyengat. Bukan tak enak didengar, namun tidak menyerap dijiwa.

Antara banyak-banyak lagu yang diminati, nak senarai memang banyak. Satu lagi, kebanyakkan lagu ini digemari kerana mengikut aliran mood. Jika kebetulan terasa lagu itu best, maka akan diulang putar sehingga bosan.

Berapa kerap sangatlah kan kita boleh mendengar sesuatu lagu dalam satu masa. Paling kurang beberapa minggu, selepas itu kita akan beralih kepada lagu lain dan seterusnya. Tiada peraturan di dalam mendengar lagu namun ianya akan berdasarkan kehendak diri kita sendiri.






Macam esok baru nak raya kan? Rasa tetiba nak balik kampung je. Tapi nak balik ke mana? HAHA. Dah memang tinggal kat kampung pun. 

Lirik orang dahulu kala memang lebih dekat dengan jiwa kita kan? Terasa aura rayanya. Seperti juga lagu Allahyarham P. Ramlee. Lirik beduk berbunyi tu. Apa nama entah nama lagu tu. Dendang perantau kalau tak silap. Eh bukan. Lagu Suara Takbir. Kita boleh bayangkan suasana kampung walaupun kita tak pinta. Walaupun kita tidak membesar di zaman dulu kala, namun rasa itu boleh kita rasai lagi hitam putih di televisyen [tiba-tiba] walaupun takkan sama 100%. Cukup rasa klasik iringan muzik dan suara penuh nostalgia P. Ramlee. Terima kasih atas lagu yang tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas ini. Akan tetapi cat rumah sekarang banyak yang lekang dek kerana panas. Tak macam cat rumah dulu-dulu. Maaf pernyataan yang tiada kaitan langsung dengan lagu. Hehe.





No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.