Thursday, July 28, 2016

'Ustaz Puan'

Balik dari kerja, terus sahaja masuk bilik sebelah. On laptop dan buka kipas. Cepat-cepat ambil pendrive dan save semua cerita Rumi dan Jawi. Nasib baik ada si kakak cantik kat pejabat yang tolong download kesemua episod cerita ni. Nak harapkan saya? Urmm, jangan haraplah. 

1. Malas nak kena tunggu satu hal.
2. Malas nak kena download itu la, ini la barulah dapat download cerita. Leceh!

Tengah-tengah layan cerita ni, Afiq masuk dan nak baca Iqra'. Haa?? Adus! Afiq ni. Time macam nilah dia nak baca Quran. Bukan saya tak nak ajar, tapi saya tengah nak melayan cerita ni secara marathon. Haish. Teruk pula perangai makcik dia ni kan? Nak buat macam mana, kita ni kononnya nak rehat dulu selepas balik kerja. Mengaji tu, malam nantilah lepas Maghrib. Ini petang-petang, saya memang malas nak melayan.

Afiq tetap buka Iqra' dan mula membacanya. Kebetulan saya memang bawa balik gula-gula. Sambil-sambil tu, Humaira dan Afiq memang makan gula-gula. Saya terpaksa ajar. Ye, rasa tak nak ajar betul tadi, sebab nak tengok cerita. Haha. Jahatnya makcik nih! Janganlah contohi perangai makcik ni ya nak.

Tengah-tengah ajar, Afiq tanya pada saya 'bakpe Cuda dok jadi ustaz?'. Saya tak hiraukan soalan dia. Saya ajar dia mengaji beberapa baris, lepas tu saya tak suka dengan keadaan dia. Afiq mengaji sambil makan gula-gula. Lantas saya cakap kat Afiq, 'Afiq gi main dulu. Malam nanti Cuda ajar ngaji. Dok baik tengah ngaji kita makan'. Afiq menerima saranan dan terus keluar dari bilik. Dia takut sebab kat tangan saya ada rotan panjang.

Afiq hilang dari pandangan saya dan terus turun ke bawah rumah. Makcik dia ni, apalagi, terus melayan ceritalah.

Hampir jam 7.30 malam, saya tengah makan. Saya bagitahu Afiq, 'siap sedia Afiq, nanti Cuda ajar ngaaa.... [dengan harapan si Afiq akan menyambung ayat jiiiiii]. Afiq tak sambung ayat tu, tetapi dia sambung 'kekgi Cuda jadi ustaz. Tapi ustaz puan [perempuan]'. Biasanya saya ketawa kalau ada benda kelakar. Tadi, ketawa tak keluar pula. Saya diam. Saya fikir, Afiq masih tidak dapat membezakan ustaz dan ustazah. Ustaz puan apa Afiq oii. Urm, Afiq mungkin tak tahu yang mak cik dia ni ajar benda basic je. Setakat Alif, Ba, Ta je. Mungkin sebab rotan kat tangan saya ni kot. Haha! Padahal saje nak takutkan dia. Tak nak bagi dia lalai masa mengaji. Biar dia rasa masa mengaji tak boleh main-main.

Sebetulnya, ini baru masuk hari kedua saya ajar Afiq mengaji. Kononnya nak ajar secara berterusan. Tapi saya selalu on off. 

Benda yang tersangat penting. Ketahuilah ibu bapa sekalian, anak-anak anda ni sebetulnya cepat menangkap apa yang diajar. Namun kena ingat, jika kita tak ajar mereka secara istiqamah, berterusan walaupun sikit. Banyak benda akan hilang daripada ingatan mereka. 

Saya ambil contoh si Afiq. Saya rasa dia ni dah mengaji lama. Dah pernah mengaji di rumah jiran [orang kampung saya juga] hampir setahun. Seharusnya dia dah mahir dan ingat Alif, Ba, Ta dan dapat membezakan apabila ditanya. Ini tidak, seolah-olah menghafal. Apabila ditanya pada huruf lain atau kita konar sikit, terus termenung memikirkan 'apa huruf ni eh?'. Seolah-olah begitulah. Bagi saya, ini sesuatu yang tidak begitu menepati piawaian saya.Terfikir juga 'aku dulu, umur berapa ya pandai baca muqadam?.

Jadi susah jugalah, sebab kalau boleh saya nak lihat anak buah saya biar kenal dan mahir. Sayang dengan umur dia sebegini kalau kita sia-siakan. Yelah, kita kan tahu, budak-budak cepat serap pelajaran sebab mereka tengah berkembang dari segi fizikal dan mental. Inilah masa yang terbaik untuk kita sogokkan pelajaran untuk mereka.

Namun, saya tak paksa pun. Janji kita ajar menyebut sebanyak 3 kali, bila dah agak dia kenal. Kita tunjuk aje huruf secara rambang untuk menguji kepekaan dan ingatan mereka pada huruf-huruf bacaan. Lepas tu tanya pada mereka, jika dah tak nak baca. Kita stop. Jangan paksa kerana mereka dah tak bagi fokus seperti awalnya.

Harapnya, makcik dia ni rajinlah nak mengajar. Jangan beria sehari dua aje makcik oi. 

Doakan makcik kuat ya menepis serangan kemalasan. 




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.