Friday, October 7, 2016

Patahnya Sayap Malam

Rupanya bukan. Saya selalu terfikir akan Patahnya Sayap Malam. Padahal dah berepisod-episod saya menontonnya. Barulah saya ketahui, tajuknya Patahnya Sebelah Sayap. Macam canggung pula nama drama ini. Memandai-mandai cakap canggung, empunya naskhah ini agaknya dah tahap pening kepala nak bagi nama. Ekeke.

Drama ini sedang ditayangkan di TV3. Saya duk bajet tayang kat Astro. Hey nadey! Selama ni engkau tengok cerita ni, minda engkau letak kat mana? Nampak sangat tak bagi perhatian pada cerita. Hehe. Nak buat macam mana, ada benda saya tak simpan pun dalam memori. Benda yang tak terlalu penting, kita perlu asingkan kat tepi. Yelah, bulan lalu suka tengok Jawi dan Rumi, sekarang Patahnya Sayap Sebelah. Eh. Patahnya Sebelah Sayap. Itu hari sangat in love dengan cerita Sweet Honey. Hurmm! Apa tajuk betul dia eh. 

1


2


3


4


5


Masih tak dapat nak cari nama cerita yang Alif dengan Siti Nordiana tu berlakon. Padahal saya tak miss tengok drama tu. Apa-ke-nama eh? 

Sweet My Honey? Gurghh! Yes. Dia Semanis Honey.

Normallah kan, dalam hidup kita ni, sekejap suka itu. Sekejap suka ini. Sekejap suka pakai baju kurung, sekejap suka pakai dress, sekejap suka pakai jubah, sekejap suka pakai palazo, sekejap suka pakai kemeja, eh sekarang dah suka pada tunik. Itulah kita. Kerana kesukaan yang sentiasa berubah itulah, menjadi idea kepada peniaga di luar untuk menjual shawl, tudung bawal dan beraneka tudung yang bermacam jenis rupa. Pointnya kerana hati manusia itu berbolak balik. 

Mukadimmah selalu meleret. 

Sebenarnya nak bercerita tentang kisah Patahnya Sebelah Sayap. Kami menonton secara beramai-ramai, saya abang 2 dan juga kakak ipar 2.

Kisah ini pada mula saya lihat, dah terus tertarik. Melihat pelakon yang berlakon bukan calang-calang. Izzue Islam, Ummi Nazeera yang saya lihat karektornya dan juga Aeril Zafril [entah macam mana eja nama dia].

Jalan cerita dia agak longgar, namun tak menghalang kami dari terus tercongok depan tv. Ada satu babak, ibu si Aeril ni hairan kenapa dia asyik senyum sorang diri. 

Ibu: Abang, kenapa anak kita tu ya? Tersenyum seorang diri.
Ayah: Entah.
Ibu: Entah-entah anak kita dah gila kot. Kalau tak, takkan dia duk senyum sensorang. Ya Allah bang, anak kita tu.
Ayah: Apa yang awak merepek ni, jaga kata-kata awak tu. Kata-kata seorang ibu adalah doa. Boleh awak cakap anak kita gila. Ya Allah awak ni.
Ibu: Saya agak aje. Dah dia duk senyum-senyum sensorang. 

-Dialog kat atas tu saya yang ubah. Saya dan kakak ipar ketawa bersama-sama. Mungkin dialog itu lucu atau kakak ipar 2 saya sekadar jaga hati saya. Haha. Padahal dialog sebetulnya, instinct seorang ibu mengatakan anak dia sedang dilamun cinta. 

Drama ini selalu menayangkan si Khuzairi ni [tadi lupa nama dia kat dalam cerita ni], duduk kat pejabat. 

Dialog tambahan kami [saya] kat luar. 

'Doh benornya mung kerja nape eh. Laptop dok buka, kerja dok buat. Mari kerja lambat lepas tu projek tetap berjalan. Projek nape dok tau. Dok kan asyik duk ulang nok minum kopi je sokmo-sokmo. Hairan sungguh. Sedak sungguh kerja gini, wak kopi pastu duk kat pantry. Pastu gi vakum lantai kejap. Pastu kerja siap, balik kat rumoh'. Haha. Jangan terlalu serius. Saya cuma suarakan kepada kakak ipar dan abang saya sahaja mengenai cerita ini. Payah juga kalau penonton minta sesuatu yang realistik

Lepas tu si Alisha buat nasi lemak. Haha. 'Wak nasi lemok pulok. Pastu jual singgit se. Pakat makan ramai-ramai, pastu pakat beli belaka'. Ke mana cerita ni nak bawa kita ni eh? Amende lagi jalan cerita ni eh. Tak sabar nak tahu.

Yang kami nak gelak, orang yang minum kopi akan cakap 'sedapnya kopi ni'. Saya hanya tertanya-tanya, kesedapan air itu sangat berbeza ke eh? Contohnya kopi. Macam mana boleh diukur tahap kesedapan air itu berbanding dengan air kopi yang lain. Maksud saya, air tangan seseorang itu. Kami macam wow jugalah kan, bab air kopi tu kan, si Khuzairi dengan si Amzar boleh tahu siapa yang bancuh kopi tu. Wow! Hebak. Haha. Banyak betul wow sebab saya terwow dengan ketereran Alisha dalam cerita ini. 

Cerita ini santai dan best jugalah untuk ditonton. Nak-nak watak kawan si Khuzairi tu. Macam lawak je. Hensem tapi kelakar sebab cara dia bercakap macam ikut dialog sangat kot. Dah macam robot pulak. Tapi tak mengapalah sebab watak dia tak banyak sangat.

Sebetulnya. Nak juga lihat drama yang mempunyai dialog yang lebih realistik atau kan best jika pelakon-pelakon dapat edit dialog mereka sesuka hati. Haha. Peninglah pengarah drama kalau semua pelakon buat macam tu. 

Apapun kami akan tunggu lagi cerita ni. Rasanya kan, si Amzar ni nanti tension juga sebab dia kan selalu ditekan dengan mak dia yang mata duitan tu, dan selalu mementingkan duit duit duit, selalu nak berlagak dalam banyak perkara. Tak pun Amzar akan masuk jail kerana dia kan langgar lari isteri si Khuzairi. Khuzairi pula mesti akan kawin dengan si Alisha. Atau mak si Amzar ni kot stress dan dibalas cash sebab dia kan suka hina si Alisha dan suka control anak lelaki bujang dia tu.

Ending dia macam urmm, boleh agak kot. Kalau tak pun, boleh twist cerita tu jadi lebih gempak tak stereotaip. Amzar masuk jail. Si Alisha meninggal kerana kena langgar lalu si Khuzairi kahwin dengan adik Alisha. Habis.

Eh. Mesti ending dia tak macam tu kan? Ok. Jangan serius sangat, ini hanya penulisan random dan kami memang suka part air kopi tu. Siapa suka minum kopi dia geng dengan Kak Dah. Kak Dah rakan sepejabat suka sangat dengan kopi. 


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.