Saturday, October 1, 2016

Rumi dan Jawi vs Jaja dan Din

Beberapa bulan yang lepas, Astro ada menyiarkan cerita Rumi dan Jawi. Mula tertengok dan rasa cerita itu best. Gigih balik dari kerja untuk menonton. Namun adakala, terlepas juga nak lihat episod Rumi dan Jawi ni. Nasib baik ada kawan pejabat yang rajin untuk donwload semua cerita ni dan kami main pass pendrive je. 

Ambil pendrive dan copy kat dalam laptop. Drama ini mengisahkan Rumi yang nama penuh dia Jalaludin Rumi. Rasa nak tergelak dengar nama dia macam ni, sebab ingatkan singkatan dari nama apa. Sementara itu, nama Jawi pula ialah Sharifah Jawiatul xxx [kalau tak silap]. Cerita dah lama, itu pasal ingat-ingat lupa.

Rumi adalah lepasan pelajar dari Mesir, yang dulunya pernah belajar engineering namun dia quit sebab jiwa dia bukan kat situ. Manakala si Jawi pula adalah pelajar luar negara yang memang dah ada teman lelaki.

Apabila di Rumi ni dah balik ke tanah air, adalah beberapa konflik keluarga terjadi. Adik perempuan Rumi agak sosial dan enggan mendengar kata si Rumi. Manakala mak dan ayah tiri Rumi pula dah biasa hidup bebas. Tak solat, tak kisah nak buat apa. Manakala adik lelaki Rumi pula menjadi pelakon. Haha. Kelakar je watak adik lelaki Rumi ni. Nama dia Salahuddin Ayyubi.

Insiden pada mula cerita ini, adik perempuan Rumi ni memberontak kerana Rumi selalu pesan jangan buat itu, jangan buat ini. Senang cerita, adik perempuan dia terasa dikongkong oleh Rumi sejak abang dia ni balik kat rumah. Adik dia memberontak. Mak ayah tiri dia pun memberontak termasuk adik lelaki dia. Kena kejutkan solat subuh, sampai tahap Rumi simbah air kat muka adik-adik dia ni. Hinggalah satu tahap yang sangat kritikal, Rumi beli speaker. Haha! Dia azan subuh kat dalam rumah dia. Lagilah orang kat dalam rumah tu bengang.

Cuma agak sedih, bilamana part speaker dia tu, wayar dia kena potong. Si Rumi ni just guna portable speaker ngan mic tu je. Tapi kan orang tak suka. Memang sedih jugalah.



Sehingga satu ketika, birthday ayah tiri Rumi yang lebih kurang sebaya Rumi. Haha. Tapi yang bestnya, Rumi ok je dengan ayah tiri dia. Budak baik katakan. Dia selalu cuba untuk menentang kemungkaran dan mengajak ke arah kebaikan. Namun tak semua orang suka kan? Semasa birthday ayah si Rumi, dia buat hal kerana mak dan ayah tiri dia buat party. Jadi Rumi ambil keputusan untuk blackout kan rumah dan takutkan tetamu dengan jadi hantu olok-olok. Bengang je mak ayah tiri dia. 

Berbalik pada adik perempuan dia, kerana degil dia dihantar ke sekolah pondok lebih kuranglah. Itu pun adik dia memberontak dan akhirnya mak ayah tiri dia bawa balik semula adik perempuan dia tu. 

Konflik sangat banyak, melibatkan juga si Erra Fazira dan bekas suaminya, melibatkan juga jirannya dan bekas suami [apabila diceraikan kerana paksaan oleh isteri pertama dia]. Si Rumi inilah yang jadi tukang penyelamat keadaan hinggakan si Erra ni jatuh hati pada Rumi begitu juga dengan jiran Rumi ni. Kiranya Rumi ni memang pilihan hati wanita kerana akhlak dia tu.



Watak Rumi ni tampak lurus, sebetulnya dia betul-betul berpegang pada ajaran agama. Dakwah yang dia lakukan memang tak keras sangat sebetulnya, cuma orang biasa tak boleh terima. Dialog yang boleh kita hafal yang selalu sangat keluar dari mulut dia ialah Astaghfirullahalazim. Dan dalam kisah ini, Rumi adalah anak yang sangat baik. 

Pendek cerita, sebab kalau cerita details memanglah tersangat panjang. 

Adik perempuan Rumi meninggal, mereka pindah rumah sebab mak dia sedih dengan kematian adik perempuan dia. Selepas itu, mak dan ayah dia dah macam berubah sikit demi sikit, Adik lelaki Rumi pun ambil keputusan untuk sambung belajar dan tinggalkan lakonan. Untuk semua babak-babak ini, banyak insiden kelakar sebetulnya. Kalau nak tulis, memang tak tertulis. Sebab banyak sangat.

Rumi berjumpa dengan si Jawi adalah ketika di pejabat agama kalau tak salah, kerana masa tu mak si Jawi ni ada masalah rumahtangga. Selepas tu, banyak lagi insiden pertemuan mereka. Sehinggalah mereka bertemu lagi ketika dalam perjalanan ke luar negara. Semasa itu, Rumi dalam perjalanan untuk kerja dia bagi memberi ceramah kepada pelajar di luar negara. 

Jawi pula yang dah mempunyai teman lelaki akhirnya putus di tengah jalan. Sedihla si Jawi ni. Banyak kerja nakal yang Jawi buat ke atas Rumi sebab dia benci sangat ustaz kerek ni.

Saya skip cerita, akhirnya Rumi ni kahwin dengan si Jawi. Macam dah boleh agak kan? Tapi pertengahan cerita ni, memang kena lihat sendiri sebab banyak pengajaran yang kita boleh ambil.

Walaupun dah kahwin, si Jawi masih lagi degil. Degil giler dia ni. Namun akhirnya Jawi berubah. Selepas melihat cerita ini, saya teringat akan cerita Jaja dan Din

Perbezaan cerita ini : Jaja senang untuk berubah kerana Jaja yang minat pada Din [ustaz]. Jawi pula susah nak berubah kerana Jawi tak suka dengan Rumi. Tahap benci giler! Jawi atau Rumi saling tak sangka atau tak nak mereka berjodoh. Mereka minta dijauhkanlah. Sebab Jawi anggap Rumi ni ustaz poyo. 

Persamaan cerita ini : Jaja berubah memakai tudung. Jawi juga berubah memakai tudung pada akhirnya. Hidayah itu milik Allah. Si Rumi sebagai suami hanya mampu menasihatkan, menegur secara keras dan lembut pada si isteri, yang akhirnya tetap berbalik pada Allah. Jika Allah izin, ia akan berlaku. 

Kesimpulan cerita ini, setiap orang boleh berubah menjadi baik dengan izin Allah. Kerana itu, kita tidak boleh menghukum orang sampai orang tu dah confirm akan masuk neraka. Adakala dari 100 bahagian, mungkin 30% keburukan. Jadi kita tidak boleh menganggap keburukan mereka itu 100% disebabkan kita tak suka dengan mereka. Kerana itu, terdapat pesanan yang cakap. Benci pada dosa mereka, bukan pada diri pelaku ni. Ini adalah benda yang berbeza yang selalu kita tertukar dan terlalu mengikut emosi. 

Tontonlah cerita ini, tak rugi kerana drama yang menarik dan lain sikitlah dari drama-drama biasa tu. Pelakon pun hebat-hebat. Antaranya Shaharul Ridzwan, Juliana Evans, Erra Fazira, heroin cerita Fathia Latif dan hero Remy Ishak, Aqasha dan entah apa nama lelaki muka putih-putih tu disamping watak mak ayah tiri dan adik-adiknya tu. 


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.