Friday, December 2, 2016

Hikayat Konvokesyen Lagi

Ini dah betul-betul Hikayat Merong Mahawangsa ni. Apa punya semangat menulis kalau macam ni gayanya. Asyik tertangguh je. Hinggakan dah lupa kat mana ending untuk cerita yang lepas.

Kita sambung balik. Untuk perjalanan ke Kuala Lumpur, kami bertolak hampir waktu Subuh. Singgah solat di masjid sekitar Kemaman sebelum kami meneruskan perjalanan. Untuk kali ini, abang ipar 2 melalui jalan lama di negeri Pahang. Seronok juga lalu jalan ni. Dah lama kot tak lalu sejak adanya lebuhraya.



Kakak saya bilang saya punya tiket murah. Jadi terpaksa duduk kat wing. Haha! Inilah dia wajah-wajah kanak-kanak riang yang satu baris dengan mak saudara dia. Memang selesa kerana kami bertiga aje kat belakang. Si Qayyim tu agak nomad. Berpindah randah dari seat 2 kepada seat depan. Sekali sekala dia datang kat saya untuk join kami. 

Sepanjang perjalanan, memang banyak lagu-lagu yang dipersembahkan oleh anak-anak buah ni. Ada ketika serabut sangat terutamanya apabila kereta dipecut laju. Penakut. Haha! Serabut kerana saya perlukan ketenangan seketika. Selepas stabil, haa kamu nak nyanyi. Nyanyilah. Banyak betul lagu mereka hafal. Umpama cd yang korang pilih aje nak lagu yang mana.

Kami berhenti makan di sekitar apa entah nama tempat tu. Lupa. Tapi saya tak lupa akan keenakan makanannya. Sedap dan rasa berbaloi yang teramat sangat. 



Mencari AeU bukan mudah. Kami dah ikut gps namun masih lagi tersesat. Rupanya bangunan ini betul-betul di tepi jalan besar. Kelemahan ketara ialah ketiadaan parking. Ramai graduan terpaksa letak aje kereta di mana-mana jalan yang bersesuaian. Macam kami, terpaksalah parking di tepi jalan besar. Ambil  keputusan untuk berjalan kaki sahaja ke sini.

Lintas jalan, naik jejantas. Nak elak masa terbuang cari parking. Inilah alternatifnya. Masa kami kat sini, dari jauh dah nampak betapa ramainya orang kat sana.

Nasib baik untuk ke sini, kami hanya bertiga. Kakak 2, saya, Ateh dan Qayyim. Si jejaka ini perlu di ajak sekali, jika tidak akan terjadi perang antara dirinya dan kakak-kakak.



Bersemangat betul ketika menunggu giliran untuk mengambil jubah. Tujuan utama ialah untuk melihat bagaimana sistem mereka. Macam mana mereka handle keadaan ketika pengambilan jubah. Adakah lebih baik daripada kami? Atau bagaimana? 



Rupanya graduan daftar, isi borang di tingkat bawah. Lepas tu naik ke tingkat atas untuk mengambil jubah. Ok, kat sini rasanya pihak kami lebih tersusun berbanding mereka. Kerana kami tak banyak prosedur untuk isi itu ini. Biasanya pelajar hanya membawa slip dan jika ada borang yang perlu diisi, urrmm kebanyakkannya dah melalui sistem. Semua dah online. Hanya beberapa perkara masih manual.

Beratur pula untuk mengambil jubah. Yang ini saya suka, jubah hanya digantung dah tak perlu petugas susah payah nak masukkan ke dalam plastic bag. Mereka hanya bagi plastic bag aje. Itu pun dah kira oklah. Haha! Graduan lepas dah pilih jubah, pilih mortar board. Lepas tu keluar lagi untuk  ke tingkat yang lain.



Situasi yang paling kritikal saya pernah saksikan. Semua graduan beratur untuk mengambil gambar konvo. Kat sini, laluan dahlah tak berapa nak luas. Beratur punyalah panjang. Tempat pula agak tidak selesa dengan jumlah pelajar yang terlalu ramai pada hari itu.

Pelajar akan beratur panjang dan selesai bergambar mereka akan keluar melalui pintu kaca ini. Bayangkan sampai ada yang hampir pitam kerana terlalu lama berdiri. Saya akui, memang tersangat lama untuk habiskan semua proses ini.

Kami ke sini pada jam 12:00 tengah hari dan hanya selesai pada jam 3:25 petang. Sila bayangkan betapa lamanya kami kat sini.

Si Qayyim dah mula ke sana ke sini. Sekejap hilang sekejap muncul. Risau betul! Orang terlalu ramai dan pelbagai kaum. Inilah kali pertama saya lihat pemandangan sebegini. Di kampus sendiri, kami tak banyak sangat kepelbagaian kaum dan usia. Situasi ini menarik namun bila terlalu lama, kami agak lemau.

Bila dah selesai. Kami jalan cepat-cepat ke kereta. Anak-anak buah yang dalam kereta dah kelaparan. Abang ipar pun bersoal kenapa lambat sangat? Dia tak risau diri dia tu, namun yang dirisaukan anak-anak dah lapar. Nak mencari kedai makan kat situ, bukan sesuatu yang mudah. Dengan parkir lagi, dengan anak-anak lagi, dengan tak tahu jalan lagi. Haha. Memang mengundang persoalanlah kepada kami. Kami ceritakan tentang keadaan yang kami tempuhi tu. Hanya satu ayat yang saya rasa kita perlu ada. Sabar! Perlu sabar kerana saya sendiri tak jangka betapa lamanya kami di AeU untuk mengambil jubah. Ini kalau kat universiti awam ni, dah lama kena komplen. Dah lama kena viral ni. 

Bagi saya, lain tempat lain caranya. Cuma ada perkara yang perlu dipertingkatkan oleh pihak universiti ini bagi memudahkan semua graduan dan menjimatkan masa. Kebanyakan graduan saya tengok dah berusia. Kasihan sangat. Pakai jubah pun senget benget. Saya kasihan sebab nanti bila ambil gambar tentu tak cantik. Nampak selebet. Sebab kat sini, tiada orang yang akan tolong baiki jubah kita macam mana. Pandai-pandailah sendiri.




Dah selesai hal jubah. Kami terus ke Regalia Apartment. Nak sampai kat sini, kami sesat. HA HA! Berulang alik lalu tempat sama. Perut dah lapar. Kami belum check in. Asyik-asyik jalan sama je kami lalui.

Akhirnya selepas perhati betul-betul, kami silap ambil lorong. Memang sangat mengelirukan. Sampai kat Regalia. Semua dah seronok. Lupa sebentar dengan kelaparan dah proses ambil jubah yang lama tu. Anak-anak buah seronok duk lihat lrt. Dah macam ulat bulu. 

Kami check in dan siap-siap nak keluar makan pula. Tinggi betul bilik kami. Nun di tingkat 33. Seram! Haha.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.