Saturday, December 31, 2016

Tempat Baru

Karangan asal mungkin pendek. Namun mungkin menjadi panjang tak terkawal. Jadi AWAS! Sila bersabar dan continue reading. HEHE.

Awal tahun lalu, telah ditulis mengenai perkara ini. Peringatan Yang Sentiasa Dalam Hati . Dan sekarang genap 1 bulan lebih berada di tempat baru. Eh, sekarang dah 2 bulan kerana entry ini terperap dalam draf agak lama. Kerana itulah beberapa bulan lalu, kehidupan saya agak terpenyek. Padat dan perlu dilunaskan seberapa segera beberapa hal yang penting.

Selepas menghadiri majlis konvokesyen kakak 2. Masuk saja kerja, tak lama kemudian mendapat perkhabaran mengenai keputusan kenaikan pangkat. Rakan-rakan terdekat mengucapkan tahniah. Dan tahniah mereka saya terima dengan perasaan biasa. Hamboi! Kemain kau eh. HA HA!

Ok ok. Serius. Jangan nak main-main sangat. Sejujurnya saya tiada rasa. Saya cuba hadirkan perasaan GEMBIRA, TERUJA atau sama maksud dengan KEGIRANGAN YANG TIDAK TERPERI. Namun tiada. Gagal. Saya sendiri rasa pelik dengan diri ini. Tak kan tak happy kot? Naik pangkat beb! Tak ada. Takkan nak tipu diri sendiri bajet happy tapi rasa biasa? Saya cuba mengingati detik-detik ketika saya memperolehi keputusan mendapat tawaran sambung belajar, tawaran dapat kerja, keputusan dukacita tak berjaya dalam temuduga, tak berjaya dalam menyambung ke IPTA selepas tamat SPM. Saya dapat kenal dan rasai kehadiran gembira atau sedih. Kali ini, saya cari namun hampa! Ah sudoh. Bakpe ni eh?

Saya rasa biasa. Jika kawan-kawan yang baca tentang kisah ini. Kalau nak tahu, perasaan biasa inilah yang hadir dalam diri ketika mendapat perkhabaran itu. Rakan-rakan terdekat memang dah tahu perasaan saya ni. Kawan-kawan yang tak sempat berjumpa khabar, mereka tak tahu. Sangkanya saya kegirangan tak terbendung. Urmm. Masih terbendung kegirangan itu dengan skala biasa. Entahlah. Kadang kita pun sukar nak telah perasaan sendiri.

Agakan saya, rasa biasa ini mungkin kerana perkara ini terlalu lama, terlalu banyak cerita yang panjang, terlalu banyak perkara-perkara yang sulit untuk saya ceritakan sehingga saya selalu mengungkapkan ayat 'saya tutup buku dah pasal ni'. Kalau mereka yang tak kenal saya, tentu beranggapan 'nak cover la tu, padahal berharap setinggi gunung'. Tidak. Saya tidak meletakkan harapan setinggi gunung atau melebihi gunung. Pernah jugalah, sekali dua saya terfikir bagaimana jika saya mendapat kenaikan pangkat? Bagaimana keadaan tu? Namun perkara itu tinggal persoalan di angin lalu sementelah saya banyak benda lain nak fikir. Tambah lagi, apabila saya fikir setiap orang mempunyai kelebihan masing-masing. Rezeki orang kita tidak tahu. Kalau dapat itu rezeki. Kalau tidak, kita akur. Kerana kenaikan gaji untuk orang bawahan bukannya seribu dua. Tak ada macam tu nya.

Saya selalu fikir dengan gaji sekarang. Ia sudah mencukupi bagi saya. Wah riak betullah. Bukan riak. Ini cakap benda yang betul. Tinggal di kampung sahaja. Saya tidak mempunyai hutang perumahan [buat masa ini], saya tidak mempunyai hutang yang besar-besar di bank selain kereta dan PTPTN. Jadi kalau saya menyimpan, insyaAllah memang ada lebih lagi. Namun jika saya berbelanja macam puteri di kayangan, memang mencekik maggilah jawabnya. HAHA! Mulalah duk mengira hari 'bila nak dapat gaji ni eh?'. Saya tidak terkecuali untuk membilang hari gaji. LOL! Mana mungkin saya berbelanja tanpa melihat tag harga. Berpuluh kali belek tag harga baru beli. Hehe. Apa yang saya pegang ialah, apa yang ada harus disyukuri dan saya selalu berdoa agar apa yang saya ada dicukupkan. Tak nak rasa tak cukup, tak nak berlumba-lumba dengan orang lain. Kerana itu, sukar untuk orang faham diri kita kerana prinsip kita tak semua orang tahu. Walaupun mungkin ada yang bajet konon macam tahu. Eh dia ni. #ajardirirasacukup!



Rupanya, pada hari penyerahan surat kenaikan. Saya menerima surat pertukaran jabatan. WHAT?? Patutlah dari awal saya rasa biasa. Mungkin ini punca utama kenapa saya dari awal tidak rasa gembira perkhabaran mengenai keputusan kenaikan pangkat. Tiada angin tiada ribut, maka terpaksalah saya menerima semua itu dengan hati yang terbuka.

Maka, bersiap sedialah membuat persiapan terakhir untuk perpindahan. Tempoh yang ada sangat singkat. Lebih kurang seminggu lebih atau 2 minggu kot sebelum berpindah. Semua kerja saya bereskan untuk ditinggalkan kat staf baru nanti. Datang pada hari Jumaat dan Sabtu melunaskan tunggakan kerja. Ketika itu memang agak sibuk dengan pelajar mendaftar kursus dan beberapa perkara lain.

Kalau lihat pada gambar, nampak tak penghadang plastik warna biru tu? Itu untuk lindungi habuk kerana pejabat tengah dibaiki. Ada sedikit masalah pada lantai. Meja kawan baik pun dah teranjak hampir dengan meja saya. Tak lama dah nak ucap selamat tinggal pada 2 orang kawan yang rapat dengan saya ni. Nak kata sedih, tak juga. Biasa je. HAHA! 




Akhirnya siap juga kemaskan meja ni. Memang tak nampak beza sangat kan? Haha. Hakikatnya dah habis daya dah ni saya kemas meja. Berbalik kepada tak sedih nak berpisah dengan 2 kawan rapat.

1. Kami akan sentiasa berjumpa pun. Ketika makan atau ketika setiap Selasa dan Rabu dengan agenda kami.

2. Saya yakin setiap apa yang Allah tetapkan pada diri ini adalah yang terbaik. Saya pegang kata-kata ni. Mana mungkin saya pertikaikan apa yang Allah tetapkan pada saya iaitu kena tukar. Namun saya pernah la bersoal kepada diri sendiri dari sudut pemilihan 'bakpe aku eh?'. Sebab kita bukanlah bagus sangat. Dah 2 bulan kat sini, adalah juga rasa macam lambatnya buat kerja. HAHA! Rasa macam budak baru je. Mungkin kat sini, suasana dia agak berbeza dengan tempat lama yang mana ada sesetengah keputusan, kita boleh buat tanpa bertanyakan kepada bos kita. Untuk hal-hal yang simple lah. Kalau hal-hal besar, memang tak berani. Kena tanya bos dulu macam mana. Pendek kata, pandai-pandailah beza mana yang perlu dirujuk, mana yang tak perlu.

Dan yang pentingnya ialah dah tak perlu bertugas di kaunter buat beberapa tahun ini. Rehat seketika. Bukan tak suka. Cuma bagi saya, bukan mudah untuk bertugas di kaunter. Percayalah. Di sini emosi kita banyak diduga. Apabila dah tak jaga kaunter, membawa maksud, kurangnya perasaan amarah, perasaan geram, perasaan macam-macam apabila berurusan dengan pelajar [terutamanya]. Dulu, selalu juga rasa geram, rasa nak marah. Sebal je, bilamana ada pelajar yang kerek semacam dengan kita. Dia yang salah, tapi salahkan kita. Macam-macam. Sekarang, semua ni dah tak ada. Dah simpan dalam sejarah. Rasa lega dan bersyukurnya kerana Allah dah kurangkan beban kat hati. Dalam blog ni, ada beberapa kali saya tulis perihal menjaga kaunter. Memang terpaksa melayan banyak kerenah. Ada hari boleh sabar, ada hari menjadi singa!. Kerja baru dah tak libatkan pelajar lagi. Sayonara!

3. Kesedihan hanya hadir ketika bermesej dengan orang yang banyak sangat menolong saya iaitu Kak F. Kata-kata dia buatkan saya sebak. Kak F ni dia kerja di jabatan lain, namun urusan saya banyak memerlukan bantuan daripada dia. Memang sangat sedih bilamana mengenangkan akan berkuranglah kami untuk berurusan selepas ini. 



Ini tempat baru. Nampak tersusun kerana kat sini ada partition. Kat tempat lama saya, kami tak ada bajet nak buat. Jadi guna ajelah mana yang ada. Benda ini tidak menjadi masalah bagi saya. Ada, adalah. Tak ada, tak adalah. Dah ada tempat duduk tu, dah kira bersyukur sangat dah.

Selepas 2 bulan kat sini. Saya dah tetapkan matlamat saya macam mana. Mana hala tuju saya selepas ini. Di sini, bukan untuk selamanya. Tidak mungkin untuk berlama-lama. Sesiapa pun boleh duduk di tempat ini kerana insyaAllah setiap orang boleh lakukan kerja yang saya buat [ambil alih] sekarang ni. Bagi saya, tempat ini hanya untuk refresh kembali mana-mana yang perlu dan upgrade semula diri saya dengan persekitaran kerja. Yang penting adalah menambah ilmu baru yang kita tak tahu.






Kalendar ini saya tandakan dengan perkara penting sehingga habis semester. Rupanya selepas dapat tahu kena bertukar. 1 November terus saya tandakan dengan pertukaran. Itulah kan, kita merancang. DIA juga merancang. Saya merancang semester demi semester. Namun pada awal bulan, Allah dah rancang untuk saya ke tempat baru. Suasana baru, angin baru.

Maka, jalanilah hidup seperti biasa. Ecewah! Adalah beberapa perkara yang perlu saya sesuaikan terutamanya bab cuti. 

Tamatlah kisah perjalanan di Akademik. Berlalulah kita ke dunia baru. Inilah penutup 2016 yang saya kira sangat berbeza dengan tahun-tahun sudah. 

Sekian.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.