Sunday, May 29, 2016

Minta Maaf

Pada bulan lepas kot, saya ada tulis mengenai perihal ini :



Kerana saya pernah tulis cerita ini dan saya perlu cerita juga pasal ini. Barulah adil.

Nak dijadikan cerita, pada awal bulan Mei baru-baru ini. Terjadi 1 peristiwa yang diluar jangkaan saya. Pada masa tu dah petang dah. Saya duk promote biskut Tiger perisa coklat. Duk sibuk cakap pasal biskut yang mana saya rasa terlebih masak. Jadi, biskut yang saya makan tu agak rangup dan lebih sedap dari biasa.

Ketika sedang sibuk nak pindahkan biskut dari plastik ke dalam tupperware, saya terdengar bunyi loceng di kaunter. Saya nak bangun namun ketika itu jugalah biskut terjatuh. Secara spontan saya laungkan nama kawan saya yang berada di bilik sebelah. Tak jauh pun dari saya duduk, namun saya jarang melaung nama untuk menyuruh orang ke kaunter. Seingat saya, jarang kot.

Kawan saya pergi ke kaunter selepas seorang lagi kawan saya ke kaunter. Maksudnya, 2 orang pergi ke kaunter dalam satu masa. Saya masih lagi sibuk dengan biskut saya. HAHA. Nampak salah seorang kawan saya berpatah balik dari kaunter dan datang ke tempat saya. Urmmm.

'Awak, budok masa tu'. 
'Haa? Budok mana?'.
'Hok hari tu lah'.

Saya hanya menjawab 'nok nape lagi?'. Haha. Marah haa marah.

Saya tak nampak dengan jelas muka pelajar tersebut di depan kaunter tu. Almaklumlah, saya dah rabun. Tapi sikit ajelah rabun tu. Nantilah kita cerita panjang ya.

Saya memang tak cam langsung pelajar tu dan TAK TERFIKIR langsung pelajar tu akan datang ke kaunter kami.

Nak dijadikan cerita, rupanya pelajar tersebut tak mendaftar subjek. Jadinya, dia perlu berurusan dengan saya [sepatutnya lah]. Akan tetapi kerana biskut yang telah terjatuh tadi, telah menghalang saya dari ke kaunter.

Kawan saya yang masih ada kat depan kaunter bertanyakan kepada saya mengenai hal pelajar ini. Borang dia tak jumpa kat kaunter tu, padahal ada je. Cuma kawan saya tak perasan.

Saya memang tak pergi ke depan kaunter dan hanya menyerahkan borang itu kepada kawan saya. Borang simpanan memang saya simpan kat meja beberapa helai.

Tak lama kemudian.

Pelajar tu datang lagi dan saya tak perasan pun. Kawan satu seksyen saya ke depan kaunter. Haih, ramai betul pelakon kan? Dia tolong ambil resit pembayaran dan bagi pada saya.

Dan benda yang paling saya tak jangka ialah.

'Da, budok tu mintak maaf. Ye kata 'kabo ke kak tudung biru, saya minta maaf'. Lebih kurang macam tu lah kot apa yang kawan satu seksyen saya bagitahu. Dialog sebetulnya saya memang tak tahu sebab bukan saya yang pergi ke kaunter.

Dan kita ni kan, jenis bukanlah nak berdendam dengan sesiapa. Terasa tu, memang terasa. Sedih tu memang sedih. Tipulah kalau tak rasa apa-apa. Akan tetapi, apabila seseorang itu melafazkan kata maaf [walaupun bukan dengan saya sendiri], saya rasa oklah. Saya maafkan dia.

Bukan senang kita nak berpatah balik untuk memohon maaf, tak kira kita ada salah atau tidak. Kerana kita sebetulnya dibatasi oleh ego kita sendiri.

Dan kepada pelajar tersebut, saya maafkan kamu. Namun di lain masa, jangan buat begitu lagi.

Biskut tiger. Sesungguhnya, saya akan ingat biskut tiger coklat yang jatuh pada ketika itu. Benarlah, setiap apa yang Allah lakukan kepada kita, adalah yang terbaik untuk diri kita. 

Tutup buku. Sekian.



Wednesday, May 25, 2016

Memori Berkasih








- nanti saya tulis -




Sunday, May 15, 2016

Peringatan Yang Akan Sentiasa Dalam Ingatan

Pada bulan Februari yang lalu, ada diwar-warkan kepada semua staf tentang peluang kenaikan pangkat. Jadi sesiapa yang ingin memohon, dialu-alukan untuk membuat permohonan. Sebetulnya, saya tak perasan sangat emel yang dihantar kepada semua staf ini. Ini kerana, apabila emel yang ditujukan kepada warga, adakala saya tak berapa nak buka kecuali melibatkan perkara penting atau apabila terasa rajin nak baca emel. Biasanya saya lebih utamakan emel yang dituju kepada saya kerana banyak kerja saya terikat dengan emel.

Nak dijadikan cerita, gred untuk saya termasuk jua di dalam senarai. Kawan saya si S print borang untuk saya. Apa yang saya buat? Saya ambil borang tu dan simpan di atas tray. Apabila hari berlalu, saya masih tak mengisi borang tu. Ingatkan si S akan mengisi juga untuk grednya sebab tu dia beria tolong printkan borang untuk saya. Rupanya TIDAK. Dia cakap, dia tak layak. 

Manakala saya pula, hari berganti hari. Padahal tempoh permohonan hanyalah seminggu sahaja. Ketika itu, semester baru bermula dan saya banyak tertumpu pada kerja hakiki saya dan masih belum berkesempatan untuk mengisi permohonan kenaikan pangkat.

Jujur saya katakan, saya sebetulnya MALU untuk mengisi borang tu. Haha. Macam tipu je kan? Tetapi itulah sebetulnya. Saya juga rasa diri ni bukanlah layak sangat untuk mengisi borang tu. Bukan bagus sangat buat kerja. Bayangkan, dalam tempoh sebelum mengisi borang. Ada kawan pejabat asyik menyebut gred kenaikan pangkat saya. Sedangkan saya BELUM mengisi apa-apa borang. Bayangkan apa perasaan saya apabila diperkatakan begitu. Entahlah. Saya hanya bersangka baik dia ikhlas memperkatakan sebegitu kepada saya walaupun tipulah kalau kita tak terasa kan? Saya mengaku, saya terasa juga dengan kata-katanya. 

Saya tak tahu nak bertanya kepada siapa. MALU menjadi penyebabnya. Akhirnya saya bertanyakan kepada seorang kawan yang sebelum ini pernah naik pangkat. Tanyalah kan sebab banyak benda saya tak tahu. Borang tu perlu tulis tangan ke? Yelah, kawan saya kan tolong print. Saya pula tak berapa nak rajin menulis dengan tulisan tangan. Nak dijadikan cerita, tarikh tutup permohonan kalau tak silap saya hari Selasa kot. Ke hari Isnin. Urmm. Antara Selasa atau Isnin. Pada hari Khamis. Saya buka emel dan save kat dalam pen drive semua lampiran yang ada kat dalam pernyataan emel tu. 

Malam Jumaat, saya mula membuka semula dokumen yang diperlukan. Ini kerana, menurut kawan saya. Lebih elok borang tersebut ditaip. Nampak kemas. Jadinya, pada malam Jumaat tu kan, saya gigih buka satu persatu dokumen yang perlu diisi.

Banyak jugalah perkara yang perlu diisi. Agak lewat juga saya siap mengisinya. Saya dah plan untuk mencari semua dokumen sokongan yang diperlukan ketika hari esok. Jumaat dan Sabtu merupakan hari cuti mingguan di tempat saya. Untuk mengisi borang, kita boleh lakukan bila-bila masa, tetapi untuk mencari dokumen sepanjang kita berkerja. Urmmm. Memang akan mengambil masa.

Keesokkan harinya, saya ke pejabat. Pada masa ini, saya seorang diri je. Senang dan bebas sikitlah nak mencari dokumen. Tak adalah segan dengan kawan pejabat. Saya mencari dan memang jumpa semua dokumen yang diperlukan. Cuma sijil yang saya ada agak sedikit, padahal saya fikir agak banyak juga kursus yang saya hadir. Surat lantikan atau apa jua surat, itu tak menjadi masalah kerana saya memang jenis menyimpan dokumen mengikut tahun.

Hinggalah saya terjumpa emel ini yang saya print sendiri [jika tak salah. Tak kan pegawai pula yang nak print kan?].

Saya baca bait demi bait peringatan di dalam emel ini. Rasa rindu pada kenangan di pejabat lama saya. Rindu dengan kawan-kawan di pejabat lama. Rindu dengan suasana yang sangat sukar untuk dicari ganti.

Emel ini diberi oleh Ketua Pejabat kepada kami warga pejabat inilah kan. Namun, pegawai saya bagi lagi kepada kami berserta dengan peringatan dia sebagai pegawai di unit kami.



Nak tahu, ketua pejabat saya ini sangat dihormati oleh kami staf bawahan beliau. Memang diakui beliau tidaklah garang, lebih kepada nampak pendiam. Namun kami sangat menghormati beliau. Entahlah. Nak cakap takut pun, ada jugalah. Tapi lebih kepada menghormati. Ini kerana, setiap bait kata beliau, tak akan berjela. Biasanya padat dan tepat lagi pedas. Pedas tu bukan lazer. Tak! Contoh kerja kan mintak. Maksudnya kita juga yang minta kerja ini, isi borang jawatan kosong bagai. Jadi perlulah faham tanggungjawab kita. Itu yang saya faham. Ringkas je ayat beliau, tapi tetap berkesan kepada kami.

Kerana itulah, sehingga hari ini. Pesanan beliau senantiasa dalam ingatan diri. Namun sekarang ni kan [kat pejabat baru lepas berpindah pejabat lama beberapa tahun yang lalu], ada jugalah saya cuba buat derk dengan pesanan ini walaupun ingat. Haha. Contoh kalau lapar sangat, saya memang keluar makan pagi dalam jam 8.25/8.20 pagi. Makna kata sebelum 8.30 pagi. 

Selalu ada kat dalam kepala saya 'dulu zaman XX-XXXX, mana boleh sesuka hati buat macam ni'. Ia berbeza dengan zaman saya sekarang. Kerana itulah, jika orang yang bercakap-cakap mengenai penjawat awam yang selalu mengambil masa yang lama untuk makan, rehat. Itu tak saya nafikan, ada yang macam tu. Namun ianya berbalik kepada Ketua Pejabat kita. Jika Ketua Pejabat seorang yang tegas, tidak main-main di dalam hal kepejabatan, insyaAllah anak-anak buah mereka akan terdidik dengan disiplin. Tapi semua ini tak boleh diterap selepas staf dah lama berkerja kat sesuatu tempat, kerana mereka dah terbiasa sebegitu. Jadi agak sukar untuk diterap ke dalam diri staf. Bukan tak boleh, cuma sukar lah sikit. Umpama rebung dengan buluhlah.

Saya bersyukur kerana ketika saya mula-mula masuk kerja di sini, saya lapor diri aje, suasana di pejabat ketika itu telah dididik dengan disiplin. Walaupun saya ni tak adalah bagus mana pun. Namun sekurangnya, pesanan dan nasihat yang diberikan saya masih simpan dalam kepala. Cuma biasalah, kadang guna kadang tak guna. Haha. Nano sikit [nakal sikit]. 

Sekarang ni, saya rasa agak sukar untuk mencari Ketua Pejabat seperti beliau yang tegas dan tahu apa peranannya kepada staf bawahan. Bunyi macam bodek kan? Ini bukan bodek. Ini jujur dari hati. Lagipun apa guna nak membodek, XX-XXXX ini dah bersara dah. Beliau bukan tinggal di Terengganu pun, dah balik ke negeri asalnya. Jadi tak ada isu bodek membodek. Staf nak jumpa dia pun takut. Haha. Takut sebab beliau sangat prihatin dan cakna dengan kerja kita dan kerja pejabat. Jadi, make sure kerja kita dilunaskan. 

Masih ingat lagi, jika kita bagi emel. Pastikan emel kita itu tidak mempunyai kesalahan. Seharusnya perlu disemak berkali-kali. Beliau tak berapa suka dengan RALAT. Kerana nampak macam kita tak semak dengan apa yang kita buat. Sebab itulah, benda yang paling saya takut hingga sekarang adalah untuk beri emel kepada warga. Bayangkan berapa ratus mata yang pandang pada emel kita. Salah tarikh ke, salah masa ke, salah ayat ke. Fuhh! Ngeri. Sebetulnya banyak perkara yang saya belajar dari peringatan beliau. Semoga beliau dikurniakan kesihatan yang baik, umur yang diberkati dan dirahmati Allah. Amin.

Kerana nak mengisi kenaikan pangkat, jauh saya terimbau kenangan lama apabila melihat emel ini. Mana nak cari Ketua Jabatan yang selalu bagi peringatan dan emel sebegini. Sekarang ni, ada. Bukan tak ada. Cuma dulu suasananya lain. 

Ok, berbalik kepada cerita asal.

Apabila dah dapat dokumen sokongan. Saya kumpul untuk dibuat salinan. Nak dijadikan cerita, ketika berkemas kat rumah. Eh terjumpa beberapa keping lagi sijil. Syukur sangat-sangat kerana saya sendiri tak ingat dengan sijil yang disimpan kat rumah. Yelah, mana nak ingat. Dah 4 kali berpindah. Jadi adalah dokumen separuh kat pejabat, separuh kat rumah.

Saya hanya menghantar permohonan pada hari akhir permohonan dibuka [jika tak silap]. Haha. Nampak sangat tak cakna. Dapat ke tak dapat ke. Saya berbalik kepada rezeki yang ditentukan oleh Allah. Nak cakap bagus, TAK PUN. Sebab tulah segan nak mohon. Haha. Apa yang buat saya memohon adalah kerana, peluang ini SANGAT-SANGAT SUSAH nak dapat. Kenaikan pangkat untuk staf bawah biasanya agak sukar sedikit kerana bilangan kami ramai. Orang-orang lama masih ramai lagi. Dan inilah kali pertama saya lihat, kenaikan pangkat yang agak besar bilangannya. Biasanya orang-orang lama hanya menunggu KUP iaitu Khas Untuk Penyandang. Kalau nak dapat KUP, biasanya memakan masa yang lama dan secara automatik kita akan dapat kenaikan gred dan pangkat. Contoh C17 kepada C22. Kami gred N. Saya pun tak berapa faham 100% dengan KUP ini.

Nak kata berharap sangat. Tidak. Kerana saya tahu dimana kelemahan saya. Bukan 100% perfect buat kerja. Dan lagi satu, ada beberapa dokumen yang saya letak tapi saya tak tulis. Haha. Baru perasan bila dah hantar. Tapi tak mengapalah. Dapat mohon pun, saya dah rasa syukur dah. Kerana penilaian ini agak ketat dan kita tak tahu dimana tahap pencapaian kita dengan permohonan mereka yang lain. Saya tahu pencapaian orang-orang yang lagi lama dari saya, yang lebih bagus. 

Jadi dapat atau tidak. Terserah saja. Cuma saya rasa sayang kerana ada kawan-kawan yang saya kenali tidak memohon disebabkan kerana mereka rasa tak layak. Dah nasihat, tapi mereka tetap tak nak mohon. Padahal kita mohon ajelah dulu, boleh atau tidak. Itu lain cerita. Yang penting mohon dulu kan?



Wednesday, May 4, 2016

Drama Meniti Senja

Sabtu minggu lalu [rasanya dah beberapa minggu kot, sebab entry ni terperap kat dalam draf]. Waktu tu, dah hampir lewat malam. Tapi tertekan channel Oasis. Entah kenapa rasa macam nak ikuti cerita ni. Sebab utamanya kerana saya rasa ini cerita lama dan paling mengamit pandangan ialah cerita ini ditulis oleh Dato' Dr. Abu Hassan Din. Tak pernah tahu beliau ada bakat dalam membuat skrip. Dan dari situ, saya rasa tentu cerita ini menarik. Yelah, beliau dah tentu tak akan membuat cerita melankolik hero hensem kerja company bapak dia punya, kahwin dengan heroin cun giler kerja pejabat duduk kat kondominium mewah. Dah tentu tidak.

Oleh kerana itulah, saya yakin sangat dengan cerita ini. Lantas, melangutlah saya di depan tv dengan jayanya. Padahal esok kerja. Dah tentu saya akan menerima padah mengantuk. Tapi saya nekad nak tengok juga cerita ni. 

Kisah mengenai suami isteri lakonan arwah Maimon dan lelaki tu muka je saya kenal, nama memang tak tahu. Mereka ada 2 anak perempuan lakonan Norkhiriah dan seorang lagi saya tak kenal. Tak pernah tengok perempuan tu. Si Khairiah ni selalu kena marah oleh ibunya. Ayah dia selalu juga membela si Khiriah ni. Pada awalnya, saya beranggapan si Khiriah ini anak tiri kepada si Maimon ni, sebab tu dia selalu kena marah. Macam ala-ala cinderela. Manakala seorang lagi anak perempuan mereka tu, diberi layanan yang agak baik oleh si ibu. Tak dinafikan anak perempuan dia yang seorang ni (Wati nama dalam cerita ni), pernahlah juga dimarahi ibu tapi masih boleh menyendeng-nyendeng bermanja dengan ibu. Lain pula dengan si Khiriah ni. Yang ini asyik disuruh itu ini. Menunduk mendengar kata. Adakala si ayah membela si Khiriah ni. Namun selalunya memang si ibu yang asyik meninggikan suaranya kepada suami. Memang nampak suami tu dah jadi menikus takut kat si bini. 

Nak dijadikan cerita, kat kampung tu ada ustaz muda yang menyewa. Si ibu ni nak kenenkan anak perempuan dengan ustaz muda tu. Saya bajet dia nak jodohkan anak perempuan kesayangan dia (Wati) dengan ustaz, tapi rupanya nak kenenkan si Khiriah tu. Cuma sepanjang cerita ni, saya memang hairan juga. Kenapa si Khiriah ni tak bercakap apa pun. Asyik senyap je. Asyik dengan muka takut-takut, asyik dengan muka nerd. Memang hairan. Takkanlah tak ada dialog untuk dia ni kan? 

Oleh kerana si ibu ni dalam proses nak kenenkan si Khiriah ni dengan ustaz. Selalu juga mereka bertandang ke rumah sewa si ustaz. Pernah juga dia suruh anak perempuan dia si Wati tu untuk hantar makanan. Kawan si ustaz ni sempat pesan kat dia. Nanti termakan budi. Tapi ustaz suruh bersangka baik. 

Ada satu hari tu, mereka suami isteri dan anak si Khiriah ni datang ke rumah sewa ustaz. Dalam mereka duk bersembang, si ustaz nak buatkan air. Tapi si ibu ni minta diri nak buat tolong buat air. Rupanya masa kat dapur, dia ada letak something. Tak tahu apa. Macam serbuk je. Tak tahulah apa ke benda tu. Tapi takut kan, bila difikirkan. Sekejap dan mudahnya orang nak buat jahat. Tinggal sekejap pun jadi. Kita percaya sangat pun jadi. Jadi je mereka nak cari jalan dan ambil kesempatan yang ada. Menakutkan kan? 

Masa dia hidangkan air tu. Si Khiriah nak ambil gelas yang ibu dia letak serbuk, eh eh cepat aje ibu dia tepis dan bagi air tu kat ustaz. Ustaz ambil air dan baca bismillah sebelum minum. Saya bajet akan ada la adengan gelas pecah ke, air tu akan tumpah tetiba ke atau apa-apa jelah. Ala macam cerita Indonesia. Haha. Tapi tak ada. Berdeguk deguk je ustaz tu minum air sirap tu. 

Dalam masa yang sama kan, ustaz ni dah ada pilihan hati dengan ustazah Habibah. Kawan pejabat dia. Dek kerana nak sangat bermenantukan ustaz yang ada kerja tetap. Si ibu ni sanggup bawa suami dan si Khiriah ni datang lagi ke rumah ustaz. Siap bagitahu supaya berkahwin dengan anak perempuan dia ni. Ada satu adengan si Khiriah ni dengan si Wati pergi ke bandar. Eh si Wati ni sesuka hari aje nak tumpang kereta ustaz. Serba salah ustaz tu. Yelah, ustaz takkan nak bawa anak dara orang sewenangnya. Namun, tak bermaksud kalau bukan ustaz, seseorang tu boleh buat sesuka hati. Tak.

Dalam serba salah terpaksah ustaz tu bersetuju. Si Khiriah tak nak naik kereta tu. Tapi si Wati ni paksa juga. Dalam kereta tu, sempat ustaz tu tanya pada mereka. Rupanya mereka berdua ni tak habis sekolah pun. Mak mereka ni berkira dalam bab-bab kewangan ni. Sebab tu mereka berhenti sekolah awal. Kasihan!

Dipendekkan cerita, haha. Padahal memang panjang betul cerita ni. Ustaz tu buat istikharah. Dan dia yakin dengan jawapan yang dia dapat tu. Kecewalah ustazah Habibah. Kahwinlah ustaz dengan si Khiriah. Yang paling menakutkan, rupanya Khiriah dan Wati ni bukan anak kandung kepada Maimon dan suaminya. Tapi mereka tetap kahwinkan Khiriah. Sepatutnya mereka perlu gunakan wali hakim. Sebetulnya, ayah si Khiriah tak bersetuju sebab tahu berdosa kan, tapi mak si Khiriah kan garang melebihi suami dia. Jadi terpaksalah suami mengikut je keputusan dia.

Malam-malam lepas solat, ustaz ni ajar Khiriah mengaji. Apabila ustaz ni baca. Khiriah senyap tak boleh nak ikut. Ustaz ni tanya tak pandai baca? Ayah tak ajar? Langsung tak boleh baca? Semua Khiriah angguk. Berderai air mata Khiriah ni. Tahu ajelah kan, Norkhiriah ni kalau berlakon macam mana kan. Kalau menangis yu, macam anak sungai air mata mengalir. Haha. Laju berderu-deru air tu. Ustaz ajarlah Khiriah tu mengaji. Cuma saya memang dilanda kehairanan. Kenapa si Khiriah ni tak bercakap.

Apabila ibu Khiriah ni datang kat rumah mereka, ada aje yang tak kena dimatanya. Dia cakap Khiriah ni tak dibeli barang kemas lah, apalah. Kerusi tak bergantilah. Rumah macam tu je tak berubah. Tak faham kalau mak mertua macam ni gayanya. Mata duitan betul. Lantas dia suruh Khairiah dan ustaz ni pindah ke rumahnya. Jimat. Haha. Rasa geram pun ada. Pandai-pandai atur hidup anak menantu. Biarlah mereka tinggal asing. Yelah, penonton kan emo. Haha.

Bila dah pindah sama, eh eh. Siap suruh menantu belikan barang dapur la apa. Lepas tu nak besarkan dapur pula. Geramnya. Geram sebab dia harapkan duit menantu untuk bayar kos tu. Si ustaz ni jawab dengan penuh kesopanan dan adab yang baik. Tak boleh nak bagi lagi..sebab dia ada nak guna duit tu. Marah betul si mertua dia ni. Tahu ajelah Puan Maimon ni berlakon macam mana. Menang sesuai jadi ibu mertua yang garang. Tapi tulah kan, dia dah tak ada. Jadi tak elok nak cerita.

Banyak dugaan bila dah pindah ni. Dugaan dengar leteran dan kata-kata pedas si ibu. Ayah pula hanya mengikut aje apa yang ibu cakap. Yelah, ibukan garang. Ayah menikus je. Nak dijadikan cerita, satu hari ada peminta sedekah datang kat gerai mereka. Mereka ni berniaga nasi lemak. Si ibu ni tengah kira duit, bila peminta sedekah tu datang..elok je dia cakap tak ada duit. Tak cukup untuk modal esok hari. Suami dah cakap, bagi ajelah. Tapi isteri tetap tak nak kasi. Akhirnya, peminta sedekah tu ghaib macam tu je.

Si isteri ni pernah cakap kat suami..duit ni penting. Kalau tak ada duit nak minta kat siapa? Kain kafan pun perlu duit..Suami malas nak dengar dah. Nak dijadikan cerita..eh memang cerita pun. Isteri jatuh sakit. Masa dia jatuh sakit tu, dia minta tolong si Wati keluarkan duit dari bank untuk beli ubat.. Wati ni jenis panjang akal menipu lantas mengambil kesempatan. Duit dia ambil lebih dan dia belanja kat kawan-kawan. Bajet kayalah tu. Mak ayah kat rumah terdampar kesusahan. Yelah..bila dah sakit memang susah la kan. Entah macam mana..suami dia bawa isteri ni balik kampung. Masa kat kampung isteri dia meninggal. Suami punyalah sedih isteri dia dah meninggal. Menangis meratap hiba.

Si Khiriah angkat panggilan telefon dan tau ibunya dah meninggal. Masa ni dia menangis dan barulah faham kenapa dia tak bercakap. Rupanya si Khiriah ni tak boleh nak bercakap. Khiriah dan suami pulang kat kampung apabila dia tahu mak dia dah tak ada. Si Ustaz ni hairan kenapa jenazah tak siap lagi. Rupanya tak ada duit nak urus dan orang pun tak ada yang nak menolong. Jika kita tengok dalam drama ni, dia ni berniaga namun duit tetap habis angkara anak dia si Wati. Ustaz cakap semua kos dia yang tanggung sebab dah lewat sangat dah. Jenazah dah siap nak turun di bawa ke perkuburan. Ayah si Khiriah ni macam tak boleh nak terima mak ni dah tak ada. Dia macam sasau. Saya bajet dia kuat dan terima kenyatan..rupanya tak. Walaupun dia selalu kena leter oleh isteri dia, namun dia tetap sayang. Akhirnya suami ni macam tak betul. Anak dia si Wati menangis menyesal. Asyik panggil ibu je.

Cerita ni tamat macam ni je. Tapi bagi saya, penuh sarat jalan cerita ni. Tak percaya pula boleh habiskan dalam masa 2 jam kot. Memang lewat saya tidur malam tu. Berbaloi tengok. Yang saya nampak dalam cerita ni, tak semestinya ustaz kena kahwin dengan ustazah. Adakal Allah datangkan isteri yang tak pandai apa satu..tak pandai Quran..bisu..untuk uji kesbaaran suami. Untuk uji keimanan dia. Nak tengok boleh didik ke tak isteri tu? Isteri tak boleh tinggikan suara kepada suami. Dah macam bertukar pula. Isteri tu suami..suami tu isreri. Patutnya ketua keluarga kena tegaslah. Kesian. Kalau ada ulangan cerita ni..kalian tengoklah. Mungkin lebih faham dan menghayati.

Panjang betul rupanya saya tulis.