Tuesday, January 3, 2017

Trend Simpan Duit

Satu ketika dahulu, kisah Duit Kerah pernah ditulis. Akhir-akhir ini, banyak artikel dan perkongsian yang saya baca mengenai simpan duit mengikut warna. Ada yang menyimpan warna merah, biru, hijau atau syiling. Mengikut tahap keupayaan diri. Tidak perlu memaksa kerana kita tidak bersaing dengan sesiapa. Kita hanya bersaing dengan diri kita sendiri!

Dan yang pentingnya. Kita rasa kepuasan [lebih tepat ialah TERHARU dengan kejayaan sendiri] apabila melihat jumlah yang kita simpan. Itu sahaja.

Apabila disingkap sejarah silam, saya mula menyimpan duit syiling mengikut tahun ketika habis study dulu. Selepas itu, beralih kepada duit-duit lama seperti RM2, duit syiling RM1, duit RM5 lama, RM1 jenis lama. Tak banyak. Sekadar ada beberapa keping je. Lagipun saya bukan dikalangan penyimpan atau pengumpul duit-duit lama yang jenis tegar. Kita menyimpan untuk kenangan dan suka-suka aje.

Selepas itu, cinta beralih arah ke sebelah Barat. Hati suka menyimpan setiap wang kertas yang masih baru tidak berkedut-kedut. Dalam masa yang sama, masih menyimpan duit syiling. Akhirnya pada tahun lepas, saya pecahkan tabung untuk mengira jumlahnya. Berapa hasilnya? Setelah berkerja keras mengira, dapatlah RM60 lebih. HAHA! Tak sampai RM100 pun.



Ps: Note RM50 adalah hasil tabungan duit syiling yang telah dikira dan ditukarkan kat kedai.


Untuk rekod, saya tidak melupakan juga kepada duit syiling 'emas'. Duit syiling baru yang nampak keemas-emasan membuatkan saya tak rasa nak gunakannya. Saya simpan semua duit syiling emas dengan harapan nak pergi lebur tukarkan kepada emas! Jangan percaya. Memang tak dapat tukarkan kepada emas. Tapi selalu saya nyatakan perkara ini pada kawan-kawan. Sebahagian duit syiling emas saya simpan di dalam tabung antik.

Nak dijadikan cerita, satu hari saya maklumkan kepada seorang kawan 'nak duit syiling emas'. Dia bagi pada saya, lalu dia berkata 'dia tak simpan duit syiling, tapi dia simpan duit RM5'.

Ketika itu saya terus terpedaya. Why not kan? Bermula pada bulan 4 - 7 kot tahun lepas, saya mula menabung duit RM5 hinggalah pada akhir 31.12.2016, saya membawa pulang tabung yang antik itu ke rumah. Tabung antik ini ilham daripada kawan sepejabat lama saya. Beli potato, selepas tu nak buanglah kononnya. Terus kawan cakap 'baik simpan duit kat dalam tu'. Terus terpedaya lagi. Kerana itulah saya panggil tabung antik. Hehe.

Di pejabat, saya dan kawan-kawan rapat mempunyai tabung masing-masing. Selepas pulang dari tempat makan, kalau ada baki. Kami terus masukkan kat dalam tabung. Sekali dah masuk tabung, saya tak akan berpatah balik. Nak mengira sebelum waktunya pun tidak sesekali. Lebih selesa membiarkan pembiakan si hijau di dalam tabung berlaku dengan aman dan tenteram.




Hinggalah satu ketika. Apabila saya di pejabat baru. Secara tak sedar atau spontan, saya maklumkan 'tak guna duit RM5. Simpan'. Lalu beberapa orang kenalan rasa bersemangat nak menyimpannya juga.

Dalam keseronokan kita berkongsi hobi dan semangat kepada kawan-kawan baru. Saya tersedar satu perkara. Ia bagaikan pukulan dan ingatan kepada saya.

'Simpanlah. Jangan guna', kata saya memberi semangat.
'Tak boleh, sebab ada nak guna benda lain', balasnya kepada saya.
'Kak Aida tak pe. Keluarga orang, orang je yang kerja kerajaan', sambungnya lagi.

Dia menyambung cerita. Saya diam cuma.

Ketika di pejabat, saya katakan padanya 'simpanlah yang mana yang dirasakan boleh, jangan paksa diri'.

Sebenarnya saya rasa BERSALAH!

1. Dalam kita bercerita mengenai kegembiraan kita menyimpan note RM5 [ini baru RM5, BUKAN RM10 atau RM20 waima RM50!] tanpa ada perasaan nak membangga diri atau riak atau 'hey tengok aku simpan duit RM5!'. Sebab pada pendapat saya, menabung adalah perkara normal. Bukan sesuatu yang aneh lagi pelik lagi tidak pernah dibuat orang di planet ini.

Namun itulah kan. Kita adakala terlupa. Terlepas pandang. Terguris hati orang lain. Ini kerana, tidak semua orang mampu. Saya sendiri TIDAK MENYIMPAN RM5 setiap hari. Ada, saya simpan. Tak ada, memang saya tak kisah. Makna kata, saya tak simpanlah.

Semasa kami kecil, kami memang susah sebenarnya. Namun bila dah kerja, Alhamdulillah. Cukuplah untuk menampung hidup masing-masing. Lagipun adik beradik kami ramai. Kerana itu apabila saya mendengar masih ada orang yang lagi susah dari saya. Terasa tak sampai hati. Mungkin zaman saya susah dah berlalu. Cabaran yang ada dari segi lain pula. Setiap kita ada bahagian masing-masing. Senang kat sini, diberi halangan kat situ. Ada rezeki kat sini, berliku di sana. Begitulah hidup!.

Mungkin si dia melihat saya dari sisi dah stabil. Sisi ketika saya bergelar penganggur dia tak sempat lihat. Itu belum lagi melihat saya mencuci dinding kaca kat A&W Petaling Jaya. HAHA! Mahu dia terkejut.

Tapi kita punyai hati dan perasaan. Tidak tergamak untuk saya bercakap secara berlebih-lebihan mengenai hobi ini kepadanya lagi. Biarlah saya simpan sedikit walaupun niat saya untuk memberi semangat kepadanya. Itu sahaja.

Apapun dia dah start menyimpan sikit demi sikit mengikut keupayaan dia. Seronok bila dia cerita, apabila ada duit RM5 dia akan simpan.

Saya doakan semoga Allah murahkan rezekinya sekeluarga. Dipermudahkan urusan. Amin.

Yang penting, semoga apa yang kita kongsikan bersama kawan-kawan adalah bukan bertujuan nak menunjuk-nunjuk atau menyombong diri. Semua ini tidak kekal. Kegembiraan silih berganti. Dapat baju baru, gembira. Esok dapat makan sate, hati gembira untuk sate. Minggu depan dapat makan mee kari, kita rasa gembira kat situ pula. Putaran macam roda. Begitulah.




2 comments:

  1. sy suka post ni. sy pon tgh menabung ikut kemampuan jugak. dh selalu buat klu nak capai ape2 target cth: holiday/beli something yg mahal.

    ReplyDelete
  2. Teruskan menabung. Nanti bila dah rasa stabil. Boleh cuba RM20. Sebab jarang-jarang dapat note tu. Hehe, seronok.

    ReplyDelete

Terima kasih atas pandangan.