Monday, March 6, 2017

Exam

Dah lama tak melayan exam. Tetiba tanpa disangka, bagai dipimpin tangan ini. Eh eh. Tak sangka esok lusa dah nak exam. Dulunya disebut KPSL. Sekarang hanya PSL. Sebenarnya saya masih tidak mengerti apakah maksudnya.

Inilah bahana apabila mengisi tanpa fikir panjang. Hanya fikir nak test power. Sejauh mana ilmu pengetahuan yang ada. Sebetulnya, saya dah serik dengan peperiksaan. Ada kisah yang menjeruk rasa. Haha! Tragis sangat hingga malas nak mengenang. Sebetulnya lebih kepada malu.

Urm. Dulu pernah exam tapi gagal. Tipulah kalau tak membaca. Baca. Siap kasi tiru kat orang lain. Namun demikian, result saya teruk giler hingga terasa bagai dipukul duri sembilu. Lantas saya berehat bukan seketika. Malah bertahun-tahun dan tidak mengambil kisah tentang peperiksaan.

Ramailah kawan-kawan yang asyik ajak ambil exam. Uh tak nak ar. Saya bukan ada cita-cita nak naik jawatan lebih tinggi. Kawan sejawatan dengan saya, dah ambil exam KPSL urmm 6/8 tahun yang lalu. Bayangkan. Betapa lamanya mereka punyai keazaman dan semangat yang waja.

Saya?

Melukut di tepi komputer pejabat. Malas nak layan. Malas nak fikir.

Namun, adakala kita tidak tahu apa akan jadi. See. Saya akan duduki exam tak lama lagi. Macam percaya tak percaya je.

Buku baru dicari ketika seminggu lebih nak exam. Dapat pinjam dari kawan pejabat hari Khamis baru-baru ni. Hehe. Bertuah sangat budak ni. Tagging siap, bab-bab yang penting dengan penuh rasa cuak. Dan sebenarnya untuk sesi 3. Saya tak punyai buku yang lengkap. Hanya mampu menggeleng kepala. Esok masih sempat kot ke library negeri. InsyaAllah. Kalau tak, memang dah plan nak pinjam aje dengan orang sebelah. Exam oi exam. Siapalah yang ada masa nak layan.

Sekarang baru sedar. Mestilah orang pelik. Baru 4 bulan naik dah nak ambil PSL. Tentu ada yang syak 'nak jadi pegawai ke?'. Jangan kalut. Jangan ribut. Kalau betul-betul nak naik lagi tingi, tinggi lagiiii. Bukan macam ni gayanya. Bukan begini caranya. Saya punya impin dan rencana diri sebenarnya sangat berbeza dengan perancangan/pemikiran kalian kawan-kawanku. Jawatan makin tinggi, bukan impian saya. Duit saya nak. Ekeke. Ya Allah nampak kat sini mata duitan. Apa minat saya, telah saya jumpai. Namun tak dapat saya pegang untuk tempoh yang lama. Pasrah!

Dan tidak semua kita boleh reveal apakah impian dan rencanaku. Tak mengapalah. Tak penting. Yang  penting doakan saya berjaya, dipermudahkan urusan exam hingga selesai. Dan. Semoga tiba-tiba semua paper saya lulus. Amin Keajaiban tetiba berlaku. Seronok kan berangan. Haha. Kalau gagal? Tak mengapa. Yang penting pengalaman selepas lama tidak berada di dewan peperiksaan sebagai calon.

Mungkin kembara exam ni hanya sempat di upload kat instagram. Ini menulis dengan kadar cepat. Doakan ya. Jangan lupa. Didahului dengan terima kasih.






No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.